Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Te rap gescrold

“Heb je dat artikel gelezen? vroeg Luc. Neen dus. Dus ging ik even lezen.

Het artikel had het over ergernisjes bij een kassa waar de kassamedewerker te snel scant1 en de artikelen op de band kriskras door elkaar gaat scannen waardoor de klant het moeilijk krijgt om dat geordend in de weg te steken, zonder dat de zware aankopen de fragiele zouden gaan platdrukken

Iets verder lezen we dan waarom kiest Colruyt bewust voor kassa’s zonder transportband kiest. Maar dat systeem kennen we al. En eigenlijk valt het wel een beetje onder de noemer: “publiciteit voor Colruyt”. Dus heb ik dat artikel maar weggescrold.

Nu wil dat toch lukken zeker, dat ik donderdag, onderweg naar huis ineens geen zin heb in de toespijs die thuis op me ligt te wachten voor de avondboterham. “Ik heb zin in tomaten” zeg ik. En ineens ging die zin in tomaten besmettelijk worden en kreeg Luc ook zin in tomaten.

We stopten bij een Aldi onderweg, kochten tomaten en in een vlaag nam ik nog een blikje “Champignons de Paris” mee. Die deed mijn moeder altijd in de vol-au-vent, terwijl ikzelf die later nooit heb gekocht. En Luc kennende, weten we dan wel dat hij ook nog een zak chips meenam.

We kwamen aan de file aan de kassa, plaatsten onze aankopen op de band, waar de dame voor ons, zoals toepasselijk het scheidingsbalkje tussen klanten had gezet. Wij deden hetzelfde.

Zoals wel vaker gebeurt bij Aldi, gaan je goederen dan sneller vooruit dan jijzelf en begint de volgende klant ook zijn aankopen op die band te zetten, al laat hij daar, in ons geval dan, wel anderhalve meter onbenutte band tussen.

En wat doet die kassierster? Die geeft daar een snok aan die band zodat onze tomaten tegen de blikken drank van de voorgangster knotsen. Ik hoorde ze gillen en kermen van ontzetting.

En wat doe ik in een reflex? Ik trek die tomaten terug en zet de afscheidingsbalk terug recht die door de actie van de kassamedewerkster onder de chips was terecht gekomen.

De kassierster keek me boos aan. Ik keek boos terug, al was ik niet boos. Zoals gezegd, het was een reflex. Ik wou er nog een grapje over maken, maar neen … Het was wel mijn eten waar zij haar ergernis op had botgevierd.

Ik heb thuis het artikel over dat te snel scannen maar even terug opgezocht en opgevist.

____________________
1 VRT NWS – url: https://vrtnws.be/p.w7ydBV7py

Previous

Leegstaande winkels

Next

Amai mijn hersens …

9 Comments

  1. Ik weet nog steeds niet waarom de transportbanden en de twee inpakvakken na de kassa zijn verdwenen maar praktisch is het niet. Wij kunnen de boodschappen dan wel overhevelen in onze eigen kar en dan op ons gemak in onze tassen doen bij de wat te kleine inpaktafel. Maar doorgaans pak ik toch meteen bij de kassa in. Zoveel koop ik nou ook weer niet. Nu ja, ik ben het al gewend.

    • ms

      Dat zagen we ook al maar dat is hier niet overal zo.

      We gaan ook niet zo vaak naar Aldi of Lidl of de Carrefour. Meestal kunnen we wat we daar kopen wel gewoon oppakken en zo meenemen.

  2. Ik las dat artikel ook. En ik dacht: ja, ze hebben gelijk. Sommige gaan zo ruw en gehaast tewerk dat je je er opgejaagd gaat van voelen. En inderdaad… arm voedsel. Ze gaan er niet al te respectvol mee om.

    • ms

      Bij “onze” Aldi gebeurt dat niet. Bij Lidl en Carrefour ook niet. Soms is er eens iemand wat snel. Maar we hebben nooit zo veel dat het een probleem wordt. Nu ik weet dat je kan en mag vragen om het trager te doen weet ik zelfs niet of ik dat zou doen.

      Het systeem van Colruyt is dan inderdaad veel handiger. Daar laden ze, desgewenst, je goederen zelfs in je eigen meegebrachte bakken of zakken.

      Sommige klanten gaan wel erg ver. Ik geloof dat ze die kassamensen, bij manier van spreken, zelfs laten sorteren wat waar en in welke kast hoort.

      Dat doen wij ook niet. We laten ze de aankopen scannen en laden ze in de auto wel over.

  3. Ik maak dit soort dingen zelden mee, maar dat komt ook omdat vrouwlief en ik op elkaar zijn ingesteld. Zij doet het financiele gedeelte (kortingkaartjes, apps etc) ik zorg voor de logistiek. Gek genoeg maken we dat gedoe met die stokjes vaker in Duitsland mee waar met name Nederlanders giga inkopen en dan halve banden nodig hebben om alles op te zetten. Om dan bij de kassa op het gemakje alles op te bergen en pas daarna te gaan zoeken naar een geldige betaalkaart….

    • ms

      Dus …

      Als de kassierster, terwijl de klant voor jullie inlaadt en zijn of haar kaart zoekt, die band een snok geeft waarbij jullie tomaten tegen de drankblikken van de vorige knotsen, dan kan jij dat logistiek tegenhouden?

      Chapeau! 👍

  4. Maak ik zelden mee, het scheelt enorm dat er zelfscanners zijn.
    Er zijn nog steeds twee inpakbanden met een verschuifbare tussenlat al gebruiken de caissières die nooit.

    • ms

      Er is wel een verschil tussen winkels. Zo heeft de Carrefour van Tienen wél zelfscanners, maar die van Landen niet. Die van Tienen is dan wel gewoon “Carrefour, die van Landen een Market.

      Bij Aldi zag ik het nog nooit.

      Die tussenlat wordt bij ons eigenlijk door de klanten zélf gelegd. Het is zo gewoon ingeburgerd.

      Wij hebben eigenlijk ook nooit last van te snelle scanners, maar dat van donderdag was wel echt uitzonderlijk.

      Waarom die band ineens op een flitsende snelheid vooruit moest, snap ik eigenlijk niet … toch niet vóór onze aankopen gescand waren, want die volgden netjes op de laatste van de vorige klant.

  5. elsjeveth

    Arme tomaten, ze werden gelanceerd …

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén