Wizzewasjes

Te lezen en te zien

Euh?

Je schrikt toch een beetje als je leest dat de de kennis van studenten lerarenopleiding als triest wordt omschreven.

Maar gezien het voorbeeld dat ze aanhalen in de tekst ga je je dus efkes afvragen of er met je eigen kennis ook niets schort, gezien je ook niet (meer) in politiek bent geïnteresseerd.

Dus doe je maar efkes de test en dan schrik je nog erger, want als ze dàt al niet weten.

Niet om te stoefen, we haalden geen 100% maar het scheelt niet veel.

Maar er is licht aan het eind van de tunnel! Onze minister van onderwijs weet hoe dat komt! Door de veramerikaansing!

Dat wil zeggen dat sommigen meer weten over vedetten dan over politiek. Nog altijd niks mis mee, politiek moet volgens ons nu niet bepaald in de scholen onderwezen worden, maar het gaat toch meer om algemene kennis?

Dan is het toch snel opgelost zeker! Een ingangsexamen. Voilà sé!
 

Previous

Niets is te gek om te pikken

Next

Een recept voor sneeuwballen

7 Comments

  1. Hier bleek vorig jaar dat de studenten van de lerarenopleidingen allemaal maar een belabberde kennis van het Nederlands hadden! De toetsen die de kinderen op die scholen moesten doen, kwamen die studenten al haast niet uit! Daar is meteen enorm voor aan de bel getrokken, met ingangsexamens inderdaad en het niveau schijnt al snel te zijn opgehaald.

  2. Algemene kennis? Daar schort al lang iets aan. Jongeren zijn wel op de hoogte van modetrends ,muziek en alles wat maar (kort)tijdsgebonden is. Voor de rest interesseert het merendeel zich niet aan politiek en weten ze niet eens waarvoor de Menenpoort staat in Ieper of wat er zo bijzonder is aan de rots van Marche les dames.En ligt Mali nu in Afrika of Zuid Amerika het zal hen worst wezen. Een groot land als China weten ze amper dat het in Azië ligt… beschamend. Maar het ligt toch wel aan het onderwijs wat ze gekregen hebben. Het wordt alsmaar algemener en algemener en het is tegenwoordig belangrijker of een school met een Ipad werkt al dan niet!!! Hele dabatten daarover.Deftig schrijven kunnen ze niet meer en dat zou wel mogen dan gaat het iets trager en hebben hun hersenen de tijd om kennis op te slaan.Alles is zo vluchtig geworden.Leve de vooruitgang maar dan niet ten koste van algemene kennis .Ik heb die evolutie meegemaakt met de stagiaires die ik indertijd had.Geen deftige rapporten kunnen maken ,vol taalfouten en verkeerd woordgebruik!Want of je nu met de hand schrijft of met een pc de kennis moet je toch hebben.Oei ik zal maar ophouden ,er valt wel veel over te vertellen..

  3. Ik wijt het niet aan de school. In de school leren ze je interesse ontwikkelen voor bepaalde dingen. Wij kregen ook niet de ganse wereldatlas voorgeschoteld. Waar haalden we die kennis dan?

    Actualiteit kregen we wel mààr met de opdracht de duidingsprogramma’s op TV te bekijken. Daar steek je toch ook wat van op.

    Nu schrijft iedereen zich maar in om aan een job te geraken, of ze er nu de kwalificaties voor hebben … of niet. Ingangsexamens dus.

    En die acteurs of zangers? Die hebben hun leven? Zolang ze mij niet om een handtekening vragen, hoef ik die van hen ook niet.

  4. Ik heb die test gedaan..maar van de typisch Belgische zaken wist ik alleen die vraag over de hoofdstad van Vlaams-Brabant hehe..al die gerechtshoven van jullie hebben wij hier niet, dus dat was een lastige. En BEL20 zei me ook niks. Maar de rest was minder moeilijk, de meer algemenere vragen..kwam uit op een mooie 80%. ( en ja..ik stoef lekker wél hahahaha )

  5. Gettie

    Oplossing: de studenten een abonnement op een gazette kado doen i.p.v de joepie (bestaat die nog wel?)

  6. We kregen inderdaad niet bijvoorbeeld de hele wereldatlas voorgeschoteld. Maar als je nu al leerkrachten-in-spe hebt die niet eens weten waar de Atlantische oceaan ligt en die niet weten dat Mandela de eerste niet blanke president was van Zuid Afrika en nog zoveel andere vragen niet wisten,dan vraag ik me wel af wat ze op school geleerd hebben.
    En van die ingangsexamens…zeer zeker akkoord.Indertijd moest ik ook ingangsexamen doen om sociale studies aan te vatten!! En we waren verplicht kranten te lezen (die hingen aan leesstokken ter inzage)en we kregen les van een journalist over de actualiteit. Het onderwijs is niet meer diepgaand genoeg vind ik.Ik zei het hierboven al dat er veel over te vertellen valt.

  7. Ik deed de proef en heb 80 % en ik heb echt geen hulpbronnen geraadpleegd!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

%d bloggers liken dit: