Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Verdachte op de holle naar Zwolle

Als je met de trein wil gaan rijden zijn er meerdere mogelijkheden. Je hebt tienbeurtenkaarten en abonnementen van allerlei slag maar je kan ook gewoon in het station een reisbiljet nemen en op de trein stappen.

Dat is ook zo in Nederland.

Maar! Als je beslist om je biljet thuis online te bestellen moet je wel naam, achternaam en adres opgeven van zowel jezelf als van je medereiziger(s). Die online biljetten nemen Slow en mske voor het buitenland of voor weekendbiljetten of voor biljetten die goedkoper komen dan de rail pass. Dat is handig. Dan hebben ze geen gedoe aan het loket of aan de automaat maar dan wordt dat reisbiljet wel ineens strikt persoonlijk.

Goed, het is nu eenmaal zo en daar doe je niks aan. Maar dan krijg je de situatie dat Slow en mske voorbeeldig met hun anonieme rail pass via Liège-Guillemins naar onze noorderburen sporen en daar zo net over de grens niet efkes gaan uitstappen voor een anoniem treinticket. Natuurlijk niet.

Daar hebben ze hun afgeprinte A4 met hun naam er op.

De conducteur op de lijn Liège-Guillemins-Maastricht knipt de A4’s zonder meer.
De conducteur op de lijn Maastricht-Utrecht bekijkt de knip van de vorige rit en knikt.

De conducteur op de boemel Utrecht-Zwolle bekijkt Slow als een verdacht personage, mske was op het rijdend klein buroke, en vraagt om zich te legitimeren. Slow begint al naar zijn ID-kaart te grijpen als ze de knip in de A4’s ziet en zegt: “oh, u bent al geknipt, dan hoeft het niet”.

Kunnen zowel NMBS als NS hier even een klein verklaringske voor geven? Want mske is wel akkoord met hun regels, maar het zou toch interessanter zijn als ze nu eens wist waaróm.

Als dat ticket betaald is, zou dat toch al eender moeten zijn wie daarmee rijdt. Zeker als je zo een anoniem ticket gewoon aan een koele automaat kan verkrijgen.

Foto: stilstaand beeld uit een opname van Luc: Trein Zwolle – 10 november 2013.

Previous

Copysightsigh

Next

Viendelijke jongen

2 Comments

  1. Gelukkig werk ik niet bij de NS of de NMBS.. oei.. je zou over dat soort moeilijke regels uitleg moeten geven!

  2. Och ik denk dat de conducteur gewichtig wilde doen!

Laat een reactie achter bij mizzDReactie annuleren

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén