Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Wat voor moois heb je gezien?

Dat je, als je onderweg bent, overal omleidingen en wegenwerken tegenkomt, is al oud nieuws. Daar heeft iedereen al wel mee te maken gekregen.

Maar het laatste jaar zowat viel het me op dat ik, als bijzitter, haast niets interessants meer zie.

Ik zei het ook al wel luidop tegen Luc, dat ik het echt niet zo plezant vind om steeds op een blinde muur te kijken.

Nog erger vind ik het als we tussen twee mastodonten in rijden. Je leest wel meer over gesandwichte auto’s.

Volgens mij is dat begonnen toen de vrachtwagens de autosnelwegen moesten gaan betalen … of is dat toeval? Ze zijn gewoon overal, tot zelfs op veldwegen toe.

Gisteren, op een wat actievere dag dan dinsdag, troffen we een uitzonderlijk vervoer, waar geen voorbijsteken aan was, begeleid door een begeleider …

En telkens wij van richting veranderden en hoopten dat we hem kwijt waren, deed hij dat ook.

Gelukkig reed hij meestal 70km/u, behalve als het licht bergop ging. Dan kreeg hij het moeilijk. Soms kwam de begeleider achter rijden, meestal reed hij er voor en af en toe reed hij er zo goed als naast, om het volgend verkeer te verhinderen voorbij te gaan. Begrijpelijk, die vrachtwagen zwenkte uit en ging vervaarlijk over de witte lijn.

Met deze warmte kilometerslang achter zulk gevaarte hangen is geen pretje, maar ermee in volle dag rondrijden ook niet.

Maar dan heb je cowboys die er tóch voorbij willen en iedereen -vrachtvervoer incluis- in gevaar brengen.

Previous

Zomerse loomheid

Next

À la salmonella

16 Comments

  1. Hier ook van die mastodonten waarvan je je afvraagt welk buurtwinkeltje ze komen bevoorraden. Geen dus.

  2. Je ziet ze vaker op wegen waar je ze niet verwacht. Aanvankelijk dacht ik dat ze blind vaarden op een tom-tom maar dat is intussen achterhaald.

    • ms

      Mogelijk zoeken ze alternatieve wegen, want de autosnelwegen slibben echt wel dicht met zwaar verkeer.

  3. ik kom ook veel van die reuzen tegen en meestal in straatjes die niet gemaakt zijn voor dergelijk vervoer.

  4. Gisteren nog op weg naar het station, ik stop aan een zebrapad om een fietser over te laten. Een camion achter mij begint als zot te tuten omdat hij alles moest dichtsmijten. Wel, niet mijn probleem (wel als hij in mijn kont gereden was), je mocht er maar 50 rijden en daar moet hij zich ook aan houden he, hoe groot hij zich ook waant!

    • ms

      Je mag niet veralgemenen, maar er zijn er toch veel die de regels aan hun laars lappen.

      Een paar weken terug, op een voorrangsweg die een bocht maakt waardoor de vrachtwagen die van rechts komt zo goed als rechtdoor rijdt, rijdt die vrachtwagen ook gewoon rechtdoor.

      We zijn er aan ontsnapt omdat we toch al niet al te snel reden en Luc uiteindelijk bruusk gestopt is. De vrachtwagen heeft niet eens een poging gedaan om te vertragen.

      Je staat dan wel letterlijk stil, maar figuurlijk mag je er niet te lang bij stilstaan.

  5. Wat dacht je van de vele bestellingen via internet? Moet allemaal worden geleverd. Dit gaat ook steeds meer om heel grote stukken en zelfs bouwmaterialen.

    • ms

      Die heb je natuurlijk ook, maar die internationale transporten rijden wel meer over de gewestwegen dan vroeger.

      En ooit was er eens sprake van dat internationaal vervoer meer door de scheepvaart te laten doe, maar het is er ook nooit van gekomen.

      • Scheepvaart is er zeker. Dat zien wij hier op de Westerschelde, maar die raken natuurlijk ook maar tot aan de havens. In het binnenland moet men teveel onteigenen om alle kanalen te gaan verbreden en bevaarbaar voor grote schepen te maken.
        Het probleem met scheepvaart is ook de vervuiling door de uitstoot van de verbranding van zware dieselmotoren.

        • ms

          Indertijd, het is wel al een poos geleden, had men het dan over overladen in kleinere vrachtwagens om te leveren.

          Ik dacht altijd dat het vrachtverkeer over de weg stokken in de -spreekwoordelijke- wielen had gestoken.

  6. elsjeveth

    En toch hulde en respect voor de chauffeurs die hun ongebruikelijke vracht op ongebruikelijke locaties moeten zien af te leveren. Zulks doen zonder ongevallen. Maar als je als argeloze weggebruiker uren achter een dergelijk transport hangt heb je daar niet altijd begrip voor.

Laat een reactie achter bij BertieReactie annuleren

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén