Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Komende van de parking

Als wij naar de grote steden -Brussel, Antwerpen, Gent- willen, dan parkeren we aan de rand van de stad en nemen de tram/metro.

Als we naar Hasselt gaan, parkeren we aan de rand van de stad en gaan te voet. In Leuven parkeren we op de Bondgenoten en gaan te voet.

Dat sommigen in Antwerpen de uitdrukking:

Antwerpen is ’t stad en al de rest is parking.

serieus menen is me gisteren erg duidelijk geworden.

Als ik naar de kapper moet, parkeerden we op de Scheldekaaien … tot ze er het boeltje open gooiden voor werken. We liepen twee keer te voet van de Meir naar de Kapper en we parkeerden drie keer in de groene zone in de buurt. Wat moet je anders nog doen, met alles wat er daar open ligt.

Nu las ik toch vorige week dat ze de parkeerautomaten gingen afplakken omdat er nieuwe moesten komen1, maar dan moest je maar iets verder lopen om een parkeerautomaat te vinden. Ze zetten er inderdaad nog een kaartje bij zodat je weet waar je moet zijn. Alleen vond Luc ook daar een afgeplakte.

Ik probeerde te betalen per sms, ik kreeg een sms terug dat die zone niet bestond. Ik stond in de regen de parking-app te downloaden die me zei dat er al een account bestond op dat nummer. Pardon? Op mijn telefoonnummer? Weer iets om uit te zoeken.

De passerende postbode zei dat het schering en inslag was en ried ons aan gewoon onze parkeerschijf te leggen, wat een buurtbewoner van daarover beaamde.

Ik vertelde dat aan de kapper die tot mijn grote verwondering zei dat de mensen zeker dachten dat ze alleen op de wereld waren, dat ze zomaar met hun auto ergens konden gaan staan, dat hij vond dat parkeren in Antwerpen enkel voor de bewoners moest zijn (feit waar ook al sprake van was2 al is dat volgens één van hun politiekers nogal voorbarig). Nogmaals … Pardon?

Ik ben geen discuteur, ik ga niet in discussie met *****, ook niet als ze me gaan uitleggen dat ik een app van De Lijn moet downloaden zodat ik kan zien met welke tram ik daar kan geraken en zeker niet als ze met een schaar in mijn haar zitten.

Neen, discuteren deed ik niet. Ik betaalde, trok de deur achter me dicht en dacht dat de bewoners van Antwerpen, aangezien zij alleen daar zouden mogen parkeren, ook maar moesten zien dat ze hun handelszaken drijvende hielden.

We stapten in de auto, reden naar de rand van de stad en namen de tram naar het centrum, daar hadden we afgesproken met een vroegere collega.

1 Antwerpen
2 Gazet van Antwerpen

Previous

Splitten

Next

Tot einde huurcontract

12 Comments

  1. Ik zou onmiddellijk voor een andere stad kiezen. ?

    • ms

      Ik zoek gewoon een andere kapper.

      In Gent en Leuven klagen de winkeliers al en sommigen verhuizen of stoppen ermee door het circulatieplan. Antwerpen zal op dat vlak alvast geen koploper zijn.

  2. Parkeergarages zat nochtans in Antwerpen. Misschien een beetje moeilijker te bereiken nu, met de ‘knip’, als je niet zo bekend bent in de stad maar ze zijn er wel en de laatste tijd zie je nog nauwelijks het bordje ‘vol’.
    De uitspraak ‘alleen voor bewoners’ klinkt tamelijk egoïstisch maar ik begrijp het ergens wel. Bewonerskaarten zijn al op heel veel plaatsen afgeschaft en bewoners moeten soms 10 minuten lopen om hun wagen ergens kwijt te geraken. Da’s niet tof als je met een volgestouwde koffer van de supermarkt komt.

  3. Om tureluurs van te worden…
    Ik vermoed dat het in Amsterdam, Den Haag en meer steden niet beter is.

    • ms

      In Amsterdam hadden we ooit ook problemen met een parking, maar daar ging het dan over een P&R waar we niet binnen geraakten om de auto te halen en dan maar via het hotel binnen gelaten werden, waarna de parkeermeter de volle pot aanrekende in plaats van het P&R tarief. Na het opzenden van de bewijsstukken hebben we dat geld wel teruggestort gekregen.

      Maar zo na twaalven ’s nachts is het ook geen aangenaam avontuur, zeker dat er ene met een beetje te veel op ons aanbood om het voor ons te regelen.

      Maar zoals ik in mijn eerste zin zei, sta ik ook achter verkeerloze steden, ook in Antwerpen, maar dan moeten ze die parkings waar je die trams kan nemen niet gaan gaan afbouwen of open gooien.

      Ik heb die parking-app, ik heb een P-kaart, maar als niks werkt …

  4. elsje

    Ik maak gebruik van Parkmobile tot nu toe werkt dat prima. Het parkeerprobleem neemt ook hier grote vormen aan. Gelukkig is er in de buurt waar ik werkzaam ben nog voldoende ruimte. Het is zo duur (voor een werkdag parkeren betaal ik al rap 16,00 euro) dat men er wel voor waakt te vaak en onnodig met de auto te komen.
    Mijn werkgever vergoedt de parkeerkosten dus ik heb geen klagen.
    Wat me wel verbaast is de houding van de kapper om zo tegen een klant zijn ongezouten mening te ventileren. Verwacht hij soms dat je met paard en wagen de stad in komt rijden? Bizar

    • ms

      Het is dus niet de fout van Parkmobile, blijkbaar zijn de zonenummers ook nog eens veranderd, maar werkt dat nog niet.

      Zelfs inwoners hebben problemen.

      Die kapper? Dat is verleden tijd. Ik zoek me wel een andere. Probleem is dat ik voorstander ben van droog knippen en die vind je nog niet op elke hoek van de straat.

      In Antwerpen kost parkeren in een parkeergarage 18€ voor een dag, ik krijg 10% met de P-card. Natuurlijk sta je er niet voor een hele dag als je maar een half uurtje werk hebt bij de kapper. Maar je moet wel nog van die parkeergarage naar die kapper en dan ben je gemakkelijk al heel wat meer dan dat half uurtje kwijt.

      Bovendien, ze bieden het aan, dan moet het werken.

  5. Je zpi voor minder de auto laten voor wat hij is en het openbaar vervoer nemen, maar dat is ook niet altijd wat het zou moetn zijn.

    • ms

      Wij hebben bewust vier jaar geen auto gehad. Het openbaar vervoer? Vergeet het! Bussen komen 2 minuten na vertrek van de trein aan het station aan en dan moet je in Antwerpen nog eens een tram nemen.

      Dan wordt even naar de kapper een corvee van een hele dag. Dan zet ik er liever zelf de schaar in.

    • Openbaar vervoer in Vlaanderen (en, bij uitbreiding, in België)? Als je een beetje op de buiten woont, dan geraak je gewoon niet op je werk met het openbaar vervoer.

  6. Het is me wat…
    Tegenwoordig ga ik met de trein naar Gent. Eerst rijd ik naar Aalter (50 minuten rijden) en dan neem ik de trein (10 @ 20 minuten). Zo sta ik er sneller met minder verkeersdrukte en geen gedoe met dat parkeren.

Laat een reactie achter bij msReactie annuleren

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén