Wizzewasjes

Te lezen en te zien

Te weinig

Het is ernstig gesteld met mijn gezondheid.

Blijkbaar lap ik alle regels ter zake zo grondig aan mijn laars omdat ik zelfs niet blijk te weten dat het zo is.

Want wat kreeg ik nu weer te lezen? Wel, blijkbaar weet 86% van de mensen niet1 dat je genoeg groenten en fruit moet eten. Ikke dacht van wel, maar ik zit er ook geweldig naast.

Stel je voor! Ik eet dagelijks een banaan bij het ontbijt, een appel als tussendoortje, een appelsien als tussendoortje en een schep groenten bij het avondeten.

Dat is dus te weinig! Je moet minstens 5 porties per dag eten. Misschien moet ik in het vervolg nog een blaadje sla toe nemen.

Maar eigenlijk vraag ik me af waarom de titel het over 86% van de mensen heeft als blijkt dat het eigenlijk over de Britten gaat. Als bewijs van de geloofwaardigheid van de pers kan dat zeker tellen.

De foto is voor straks. Ik had er gisteren geen zin in. Zeker geen fut genoeg met mijn fruit/groentetekort.

1 Metrotime

Previous

De trouw

Next

Voilà sé

15 Comments

  1. Dergelijke artikels lees ik niet meer. Je hebt ofwel teveel ofwel teweinig van dit of dat gegeten. Zo kunnen ze nog jaren verder met die “weetjes”.

    • Ik lees ze wel, ik moet toch weten als ik eens moet hakken bij één of andere -al dan niet- Britse flater.

      😂

  2. Weten zij veel, die Britten ☻
    Minimaal 200 gram groenten er dag zegt men, daar zit ik ruimschoots boven. Zes dagen per week omdat ik het lekker vind. Verder lees ik zo weinig mogelijk over dit.
    Eén dag is voor afbakbroodjes met kaas 48+ en/of brie, tomaat, salami, komkommer en meer ongezond beleg. Soms aangevuld met een bakje sla.

    • Ik eet alle dagen mijn drie porties fruit. De groenten ook, maar dat zou wel eens kunnen voorvallen dat dat er niet van komt omdat we ergens een spaghetti gaan eten. Daar zouden dan ook wel groenten in de saus zitten, maar die tel ik niet mee.

      Sedert ik oplet wat ik eet heb ik één keer brie gegeten, maar kopen doe ik het niet omdat ik dan wel verplicht ben hem op te eten.

      Tomaat, komkommer en sla vallen ook onder fruit en groenten hé. Dan ben je goed bezig!

      😉

      • Wat me nekt zijn de snacks ‘s avonds. Kaas, metworst, nog een puntje en nog een plakje….☺

        • Dat doe ik dus niet. Eigenlijk heb ik dat nooit veel gedaan.

          Maar dan kon ik ineens zo een geweldige zin krijgen in iets zoet dat ik een paar dagen na elkaar zoetigheid at en dan was het weer gedaan voor maanden.

          De laatste maanden heb ik daar niet echt last van.

  3. Ik ben een slechte fruiteter. Je krijgt er van die vieze handen van, dus eet (drink) ik iedere morgen een liter smoothie met één grote, ongeschilde appel, twee bananen, aangevuld met bijvoorbeeld aardbeien, mango of wat anders, en aangevuld met volle bio yoghurt. Zo kom ik tenminste aan mijn portie fruit. En ik kan je zeggen: ik doe het nu een jaar of zes/zeven, en ik merk écht verschil. Dus hup aan de bak met dat fruit en die groentjes. Je kan het!

  4. Het is ook niet meer bij te houden… Ik eet vaak vijf stuks fruit per dag. Vooral ‘s morgens in de smoothie. Nu las ik dat je eigenlijk maar 1 stuk mag eten… altijd wat. Ik lap er mijn laars aan en eet gewoon veel groenten en fruit. Vijf keer per dag is me teveel. Gewoonlijk eet ik drie keer per dag. Geen tussendoortjes, geen avondsnacks.

    • Ik drink geen smoothies. Ik eet het fruit liever zo vers uit de schaal.

      Maar ik eet blijkbaar te weinig om geen tussendoortjes te eten en dan heb ik liever een stuk fruit dan chocolade of zoetigheid.

      • Mijn smoothie lijkt meer op fruitpap. Zo dik is hij. Ik voeg namelijk ook lijnzaad of chiazaden toe. Ik doe dat altijd op de dagen dat ik werk, dan staat het al klaar in de koelkast van de avond voordien. De dagen dat ik niet werk, bak ik bijna altijd eieren met banaan en blauwe bessen als ontbijt. Daar kan ik inderdaad een paar uren op draaien zonder tussendoortje. Het tweede maal eten wij meestal rond 14-15 uur. En dan eet ik ‘s avonds nog iets kleins, een stuk fruit of een yoghurt met fruit. Koek en snoep heb ik niet in huis. Wel chocolade met 85% cacao. Daar neem ik iedere dag een flinke brok van na het middagmaal.
        Zondigen doe ik enkel als we moeten uit eten, maar dan ook in kleine mate. Ik ben heel streng voor mijzelf op mijn eten, maar ik eet wel flinke porties en met veel smaak.

        • Ik eet alles maar slechts één portie. Ik schep nooit een tweede keer op. Waar ik wel op let is dat ik 2 uitspattingen op één dag vermijd zoals bijv. ‘s ochtends een rozijnenkoek en ‘s avonds friet. Dat moet op verschillende dagen zijn.

          • Ja, dat ook…
            Vroeger moest ik naar niks kijken. Altijd zo slank als een den. Nu is mijn stofwisseling best traag, dus ik moet wel opletten, anders zouden de kilo’s er aanvliegen en dat wil ik niet.

            • Ik kon vroeger, bij manier van spreken, tussen de muur en het behangpapier door. Dat is zo gebleven tot de menopauze begon. Toen heb ik hormonen moeten nemen maar die heb ik er uiteindelijk terug afgewerkt.

              De échte dooddoener zijn de evenementen geweest. Dan waren we een hele week weg op hotel. ‘s Morgens dan die overvloedige hotelontbijten, ‘s middags broodjes en ‘s avonds op restaurant.

              In het begin hield ik de weegschaal in het oog, er kwam niks bij. En toen ging de baskuul kapot en controleerde ik niet meer.

              Maar het komt stilaan wel terug goed. En nu blijf ik dagelijks controleren, wat ze ook mogen beweren.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

%d bloggers liken dit: