Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

De man op de trein

Er zat al heel wat volk op de trein van 8.34 naar Blankenberge. Het mooie weer lokte waarschijnlijk veel mensen naar de kust.

Slow en mske vonden toch nog een plaatske naast mekaar.

In Tienen stapte een man alleen op, zette zich rechtover hen begon in zijn plastic zak te rommelen. Hij haalde er een verfomfaaide treinkaart uit en hij rommelde verder om uiteindelijk nog een stilo op te diepen ook. Maar hij schreef niets.

Zo gewapend met treinkaart en stilo tussen de vingers van zijn ene hand geklemd zat hij rechtuit voor zich uit te staren.

In Leuven stapte hij samen met Slow en mske af. “Zo moet je dat doen” zei Slow.

Previous

Wat te doen met zieke kindjes

Next

De geslachtslozen

17 Comments

  1. haha, wou hij een geleerde indruk geven of zo, maar dan had hij beter ook een boek of schrift uitgehaald

  2. Oud kaartje en met de conducteur in zicht snel de datum wijzigen? hehe je kunt het proberen natuurlijk hè!

  3. ms

    Om die reden mag het doorkrabben hier niet meer, maar je moet wel telkens een lijntje invullen als je meerijdt. Als je effectief wacht tot hij verschijnt en hij verschijnt niet, dan rijd je gratis.

    We hadden al een hele key-card kunnen uitsparen op die manier, want ’s avonds op die trein van Tienen naar hier zien we geen conducteur behalve als we die van een uur vroeger nemen.

  4. Euhmm…dat is een systeem dat ik niet ken, maar het kán dus..dat ie zat te wachten tot die conducteur kwam? Zou ik ook doen! Stom systeem! hehe!

    • ms

      Ja, natuurlijk. Dat is wat hij deed ook. Hoe dikwijls dat het voorvalt dat wanneer er een conducteur in aantocht is, er een of andere begint te schrijven …

  5. Tgooooooooooh Da’s durven. Ik vul mijn kaart altijd direkt in. Blijkbaar is niet iedereen zo, en als de controleur dan komt, ben je toevallig ijverig aan ’t schrijven, hé onbekende meneer? Tja … ooit was mijn buurvrouw eerlijk vergeten om haar kaart in te vullen. Die werd prompt in de volgende stopplaats uit de trein gezet en naar een loket gebracht. Later heeft ze haar man opgebeld die haar dààr is komen halen en dat hele grapje heeft haar een aardig centje gekost ! ( boete ) Neen … ik doe dat toch ook niet zenne …

    Dàaaaaaaaaaaaaaaag … !

  6. ms

    Dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Ik denk dat ik veel te graag met de trein rijd om dat te laten vergallen door het in het oog houden van die twee deuren.

    Een ritje op een paardenmolen kost meer dan van Tienen naar Leuven op een zaterdag, maar ja, daar mag je nog de flosj pakken hé.

  7. bea

    voor wat het kost, ik zou de eer niet willen hebben. Eerlijk duurt het langst…de profiteur!

  8. Zo’n systeem zou hier in Nederland écht niet werken…het lokt té veel zwartrijden uit vind ik. Maar om heel eerlijk te zijn…ik zit ook liever op m’n gemak en zou het netjes van te voren al opschrijven ja. Je betaalt ook voor de aangeboden dienst natuurlijk hè…niet voor de conducteur die komt controleren. Als je iets gebruikt, moet je het betalen. Maar als je maar héél weinig te besteden hebt, kan ik me wel voorstellen, dat je er misbruikt van maakt, van zo’n systeem dus.

  9. ik zou de hele tijd met schrik op de trein zitten.Neen dan vul ik liever de datum op voorhand in. Maar….daar moet ik niet meer aan denken. Ik kan door héél Belgie reizen voor een dikke 5 euro!!

  10. ms

    Ze zeggen dan wel dat je er een boete kan voor krijgen, maar meestal zeggen die conducteurs gewoon dat dat eigenlijk al ingevuld moet zijn.

    Anders vind ik dan weer, dat het reglement zegt, dat je, als je geen ticket op voorhand kan kopen, je de conducteur moet gaan opzoeken. Dat vind ik ook compleet fout. Je betaalt toch wel om relax te reizen en als je eerst zo een hele trein moet doorzoeken om nog aan een ticket te geraken, vind ik dat al helemaal niet zo relax. Zeker als je kan aantonen dat het loket dicht was en de automaat er de brui aan gaf.

  11. Gettie

    Als het geen spitsuur is en in het week-end vind ik dat de conducteur wel eens kan uitstappen in ons klein stationneke. Gewoonlijk trein ik van ons dorp naar de stad en het is ocharm maar 5 minuutjes en dan ga ik echt niet op zoek naar de conducteur hoor. Het spijt me, ik beken, ik trein af en toe zwart als ik naar de stad reis, er is geen ticketautomaat, geen loket en ik heb geen abo. Kom ik nu echt niet in de hemel??
    ps voor de critici, ik wil wel betalen maar het lukt me meestal niet, maar op de terugrit betaal ik wel heel keurig hoor.

  12. Maar het kán…en zónder toeslag te hoeven betalen, dat heb ik zelf vorig jaar meegemaakt toen ik in Antwerpen de trein alleen kon halen als ik op de trein een kaartje kocht ( dus loket was wél open, maar de trein uit Nederland was uitgevallen en met de tweede had ik dus 4 minuten overstaptijd)…moet je hiér niet om komen hoor, om dan nog een kaartje bij de conducteur te kopen tegen dezelfde prijs als aan het loket…en aan het loket is het al duurder dan in de automaat! Zélfs als de automaat weigert..dat maakt niks uit…dan moet je via de site maar bezwaar aantekenen zeggen ze dan doodleuk!

  13. ms

    Ik denk als je echt op een contrariante zou vallen dat je een boete betaalt. Anders niet omdat het niet te bewijzen is dat iemand van slechte wil is hé.

    @ Getty: dat is wat ik bedoel, dat het er over is om de mensen te verplichten om die conducteur te gaan zoeken. Ze moeten effectief maar efkes af stappen en je hebt ze gezien. Al hebben wij een key-card voor die kleine trajecten, maar ja, die kosten in ’t weekend dan ook weer minder en dan gooi je geld weg door die kaart in te vullen.

  14. ik reis blijkbaar niet genoeg om te weten dat je een treinkaart kan invullen
    ik koop gewoon m’n ticket aan het loket

  15. ms

    Voor langere trajecten kom je goedkoper met een railpass maar die is maar een jaar geldig en voor heel korte trajecten ben je goedkoper met een key-card, die is dan maar zes maanden geldig.

  16. aha, dat kende ik dus niet die key-card, lijkt voor mij wel interessant tijdens lente/zomer

Laat een reactie achter bij beaReactie annuleren

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén