Het overkwam me al meermaals, dat ik bij het lezen van één of andere vondst van een onuitgegeven werk van een bekend componist of het ontdekken van een onbekend werk van een beroemd schilder, dacht: “Als ze zo doorgaan, gaan ze nog devalueren”.
Niet dat ik het niet geloof, maar toch dat ik sterk mijn twijfels heb bij al dat beweerde werk van bekende kunstenaars dat jaren en soms eeuwen op een zolder ligt te verstoffen.
Maar ja, wie ben ik? Zeker geen kunstcriticus en die zullen het wel wel weten, zegt mijn verder doordenkende ik. Niet dat ik er wakker van lig, maar het was telkens maar een bedenking, soms zelfs slechts: “Allee … weer ene”.
Toen ik nu vorige zondag, een artikel las over een andere meester in zijn vak, Meester Vervalser1 namelijk, dacht ik: “Aha!” Want daar vond ik een erg geloofwaardige uitleg die zich in het donker gedeelte onder mijn hersenpan direct vertaalde in: “Ziedet nu wel”.
Het hele artikel is wel het lezen waard, maar het belangrijkste is wel:
“Maar die experts verdienen tot 5 procent op de verkoop. En als ze een werk afkeuren, verdienen ze niks. Het werd nooit hardop gezegd, maar ik heb ze vaak zien denken: hoe groot is het risico op gedonder? Als dat meeviel, stelden ze niet te veel vragen.
Ik zal me in de toekomst niks meer afvragen, maar wel eens meewarig het hoofd schudden.
pske van mske:Afbeelding van onbekend werk van zeer gerenommeerde kunstenaar. Gevonden op onze zolder.
____________________
1 Het Nieuwsblad
Bertie
We hoorden op school al dat plotseling opduikende werken van grote meesters eerder werden gevonden maar achtergehouden werden voor later, ze zullen dan stijgen in waarde. Of het waar is weet ik niet maar het klinkt geloofwaardig.
Wat Jansen zegt geloof ik ook
Bovendien vraag je je af, als Jansen, Van Meegeren en andere mestervervalsers de boel zo precies kopiëren, waarom zou iemand dan nog een Rembrandt kopen? Zelfs ‘kenners’ vergissen zich af en toe.
ms
Als je het zo kan maken dat niemand een verschil ziet ben je ook een kunstenaar.
Dat die dikke prijs die er aan hangt uiteindelijk niet voor het werk op zich blijkt te zijn maar voor de originaliteit of enkel met de naam te maken heeft is klaar en duidelijk.
Maar zelfs een vervalste van de Meester Vervalser kan ik me niet permitteren.
Bertie
Zelf maken?
ms
Kan ik niet. Ik kan niet tekenen, ik kan niet schilderen. Waarschijnlijk te wijten aan een gebrek aan interesse.
Hier hangen wel enige werken maar dan van mindere goden.
francky spruytte
Er zit veel te veel geld in dat kunstenaars milieu. Ze vragen als het ware om beduveld te worden. Snobisme ten top als je het mij vraagt.
ms
Inderdaad en bovendien kan je er niet voor uitkomen dat je het hebt als je geen kunstdieven wil lokken.
Matroos Beek
Namaak is dus een kunst op zich.
ms
Ja. En het loont wel degelijk als je ziet dat hij nu dat nagemaakte nog duur kan verkopen maar dan wel onder eigen naam.