Slow had een fototoestel en mske had een fototoestel. Zo trokken ze van tijd tot tijd met hun rolleke film naar de fotograaf om het te laten ontwikkelen.
Zo ergens in 2006 besloten ze dat het toch tijd werd om een digitaal toestel te gaan kopen, maar dat wilden ze dan wel bij die fotograaf halen. Ze kenden er, volgens henzelf, niet genoeg van, al hadden ze alle mogelijke info op het internet opgezocht. En bij Media Markt, neen, dat zagen ze niet zitten, omdat ze dachten dat die zouden aanprijzen wat ze in stock hadden zonder rekening te houden met wat Slow en mske wilden.
Ze gingen naar de fotograaf en legden uit. En ja, die wist welk toestel het best zou zijn voor Slow en mske maar het was niet in stock. Hij zou het bestellen.
Toen Slow en mske het toestel gingen halen, was de man er niet. De vrouw achter de toonbank keek erg geschrokken toen ze hoorden wat Slow en mske kwamen doen en vertelde dat ze het toestel, niet wetend dat dat er een op bestelling was, had doorverkocht, nog maar net een goed half uur er voor. Maar, volgens haar was dat niet zo erg, ze had nog een toestel staan, een dat net zo goed was.
Thuis gekomen wou mske het uitproberen op de dikke spin achter het huis. Ze bestudeerde de handleiding, zette het toestel in de juiste stand en kreeg een foto van een muur met een dikke bobbel. Maar ach, dat zou wel aan haar te wijten geweest zijn. Want gewone foto’s die buiten genomen werden vielen dan wel mee. Binnen is het echter helemaal niet te doen.
Uiteindelijk belandde het toestel op automatische stand en daar is het blijven staan. mske voelde zich bedot. Maar Slow hield hardnekkig vol dat ze er niet genoeg van kenden. “Nonsens” zei mske “dikke nonsens”.
Vorige week, toen ze hier die foto’s nam van die verzamelingen, nog het meest bij die van de Oosterse mannekes, kreeg ze er de hippentrip van. Deze keer zei Slow niet dat ze er niet genoeg van kenden want het was wel klaar en duidelijk dat het toestel geen scherpe foto’s nam. Meer dan duidelijk. Want op automatisch zijn die foto’s wazig maar als je het toestel instelt worden die ventjes gewoon bruine vegen.
En dan krijgt mske dat. Dat gevoel dat wel dikwijls insluimert maar dat wakker wordt als ze met haar neus op de feiten gedrukt wordt. Ze vindt het dan zo unfair dat het net altijd lijkt of zij er niet toe doen en dat zij, mske dan, zo stom is om dat te laten gebeuren.
Toen ze het bovenstaande in een mail vertelde en er ook nog bij inzette om welk toestel het precies ging, kreeg ze een mail waarvan haar haar rechtop ging staan. En dat wil wat zeggen want echt plat ligt dat nooit.
Eén geluk! Sedert die dag in 2006 hebben Slow noch mske nog één voet bij die fotograaf binnengezet en dat zal dan ook niet meer gebeuren.
We zetten die mail van mizzD hier even onder, zodat eventuele andere amateurs, die denken bij een expert goed geholpen te worden, weten wat experts durven en denken te mogen.
Hmm …nu ben ik er helemáál van overtuigd dat ze je een kapot (misschien wel geretourneerd?) fototoestel in je handen geduwd heeft … een Nikon is een uitstekend merk … wélk type dan ook … die zou gewoon goede close-ups ook moeten kunnen maken. Het klinkt alsof de focus niet goed werkt … dat is echt een groot defect en daar had je gewoon een nieuw toestel voor moeten krijgen … daarom denk ik dat het geretourneerd was … geloof mij … heel veel apparaten die kapot teruggebracht worden naar een winkel, waar de mensen een nieuw voor krijgen, belanden gewoon weer op de plank … een kennis van ons werkte eerst bij zo’n electronicazaak en later bij een computerwinkel … en die vertelde dat dat soort praktijken schering en inslag is … het spul wordt gewoon nog een keer verkocht in de hoop dat de volgende er niét mee terugkomt … terugsturen naar de fabriek kan altijd nog beredeneren ze … volgens die kennis lukt het bijzonder vaak …
Nou moe! Volgende keer MediaMarkt dan maar.
mizzD
Bij Mediamarkt is ook wel het één en ander loos…als ik de blog van Beesken mag geloven…daar trekt een postje over Mediamarkt nog steeds hordes reageerders..en die blog staat al járen stil!
Maar ja..ook kleinere zaken durven dat soort dingen te doen hoor..maar natuurlijk niet álle zaken..er zijn altijd ook nog écht betrouwbare zaken..maar zie die maar eens te vinden hè!
ms
Dat is juist het ontgoochelende. Wij dachten dat dat een betrouwbare zaak was, daarmee dat wij ook dachten dat het wel aan ons zou gelegen hebben.
En juist omdat we zoveel anti Media Markt hadden gehoord zijn we er maar niet geweest.
Als ik het zo bekijk, kunnen we doen wat we willen, gerold zijn we toch. Weet je, mijn zin om foto’s te nemen is volledig verpest daardoor. Ik neem het toestel zelfs niet meer mee. Afin, dat weet je.
mizzD
Het is achteraf gepraat, maar volgend keer natuurlijk gewoon teruggaan..ook al dénk je dat het gewoon ligt aan het feit dat je er geen verstand van hebt…juist dán zijn die kleine zaken de aangewezen zaken..want die kunnen nog wel de tijd nemen om je te laten zien hoe het dan wél moet, zo’n close-up nemen..en als hén het dan ook niet lukt, ben je zeker dat er iets niet goed werkt hè! En als het hen wél lukt, had je er dus echt gewoon geen verstand van hahahahaa! Je zou het nog kunnen proberen natuurlijk..bij een andere fotozaak..loop een willekeurige zaak in in een wat grotere stad, Leuven of zo en vraag of ze je kunnen laten zien hoe je met dat toestel een close-up kan nemen want dat het je niet lukt. Een béétje fotograaf met hart voor z’n werk, laat het je dan wel even zien. En dan weet je het zeker.
bea
Een heel herkenbaar gevoel, je vertrouwt mensen en dan blijkt dat je toch maar weer eens bedot bent. Op den duur ga je daar wel harder in worden en niet meer kopen wat zij willen verkopen.
ms
@ mizzD: dat is natuurlijk een goed idee. Maar daar ga ik nog efkes mee wachten tot we een begroting klaar hebben waar een fototoestel in past.
@ Bea: dat is het juist. We vertrouwden die. Al waren die laatste pasfoto’s van mij ook enkel goed om op een uithangbord te plakken en er “gezocht” onder te schrijven.
bea
dat zijn de meeste pasfoto’s
magda
Ga dan maar naar een fotograaf(winkel) omdat je hoopt daar een persoonlijke service te krijgen. Wat ze gedaan hebben is gewoon antireclame voor hun zaak.Daar ga je nooit nog een voet binnenzetten en er zeker geen reclame voor maken.
Mijn allereerste digitaaltje kocht ik jaren terug in de Aldi. Op dat ogenblik was het de beste koop want in de winkels kostten ze toen nog extreem veel.Na twee jaar liep de batterij veel te vlug af .Ik had nog garantie en ik had de verpakking bewaard( doe ik met alles zolang de garantieperiode loopt) De heleboel werd teruggestuurd om te repareren . Het resultaat: na drie weken mocht ik een pakket afhalen en daarin stak …een nieuw toestel met alles er op en eraan( extra batterij,nieuw tasje)en opnieuw een garantieperiode voor drie jaar!!!Dat noem ik service! Dat digitaaltje gaat nog altijd mee en zit altijd in mijn handtas! Maar ondertussen kreeg ik van de kinderen een Nikon voor het fijnere werk.Alleen is het niet zo handig als ik met de fiets onderweg ben,hahahah!
Maar bij Krefel hier krijg je ook een goeie service en het personeel weet waar ze over vertellen!Daar werd de Nikon aangekocht en van dit merk liggen er toch in alle prijsklassen. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wilt doen.Koop maar vlug een nieuwe dan kunnen we je foto’s hier bewonderen )
mizzD
Ik bedoelde met je huidige toestelletje hè..dáármee een fotozaak instappen in Leuven..als een rasechte toeriste en met een hulpeloosje gezichtje en bijpassend stemmetje vragen of die meneer weet hoe je een close-up moet maken met dat ding, omdat het joú dus maar niet lukt..wedden dat ie z’n best zal doen?
ms
@ Magda: omdat je er ook hopen klachten over leest, durf ik bij Aldi en Lidl zo al geen toestellen kopen. Neen dat is niet waar. Ons broodoventje kwam van Lidl maar dat was om te proberen of het ons beviel.
@ mizzD: dat van dat huidige toestelletje had ik begrepen, dat van die toeriste niet.
mizzD
Is natuurlijk niet de bedoeling dat ze je dan een nieuw toestel aansmeren hè..als het die man óók niet lukt, kun je quasi verheugd zeggen: ‘oooh..en ik maar denken dat het aan mij lag..maar dat toestel is dus niet in orde? dan moet ik daarmee eens terug naar waar ik het kocht!’ en ben je die zaak weer uit..maar dan weet je dus écht zeker dat het niet aan jou of de instellingen ligt.
ms
Eigenlijk heb ik geen zin meer in een fototoestel, al was ik vroeger wel meestal fotograaf van dienst en toen beleefde ik er ook nog plezier aan.
mizzD
Is toch zonde? dan verkopen je zo’n misser en dan krijgt het nog zo’n vervolg ook..vind ik echt jammer hoor!
Ariadnesdraad
Amai mijne frak ! Je zal het maar hebben. Maar jammer genoeg gebeurt het echt, en niet alleen bij jou !
magda
Mske alles wat ik kocht bij Aldi werkt van een strijkijzer,waterkoker,koffiezet tot usb stick tot een laptop !
fotorantje
amai wat een gefoefel is dat
Nikon moet inderdaad zowiezo goed zijn, zo’n merk
Je zou toch denken een echte fotograafwinkel die doen alles voor hun klanten, maar deze van jullie toch niet
Mijn compactje kwam van de fotograafwinkel waar ik de nieuwe gekocht heb, en ben daar wel tevreden, ondanks dat dat meiske mij eerst een hele dure nikon wou opzadelen, maarja, dat is verkoopster zijn hé, ze kunnen maar proberen
Maar iets verkopen die niet werkt, nee dat kan niet
ms
@ Magda: nu noem je daar dingen op. Ik heb haast geen strijk, ik heb een moor, koffie zetten we niet en een usb stick en een laptop koop ik liever in een pc-winkel omdat ik onmiddellijk uit de nood geholpen moet worden als daar iets mis mee is. Maar ik lees wel veel klachten over Aldiproducten.
@Fotorantje: dat dachten wij dus ook. Ik heb altijd gedacht dat ze ons een minderwaardige had verkocht. Dus hebben we er nooit bij stil gestaan dat die misschien stuk was.
magda
Mske ik schrijf hier nu gewoon iets om te zien of mijn mailadres er helemaal doorkomt. Ik zag het adres compleet staan ,maar heb die gewist en opnieuw ingevuld.
ms
Bij de twee vorige reacties ontbrak de eerste letter en zodoende kende WordPress je niet en moest ik je doorlaten.
Dat is nu dus in orde.
magda
Mske ,opgelost en slaap lekker!