Verandering der geregeldheden

De concepten tuimelen hier over elkaar, ik zal een keuze moeten maken welke eerst aan bod zullen komen met het risico dat de versheidsdatum van sommige andere voorbij is.

En al zou het volgende wel een ietsje kunnen wachten, toch vind ik dat het primeert.

De voorbije week rolt er een e-mail in mijn mailbox waarin staat dat het overkoepelend orgaan vanaf maart 2018 niet meer werkzaam zal zijn in het Conference Centre waar wij een kamer hadden geboekt voor augustus 2018.

En dat precies nadat Luc en ik onze vakantie hadden herbekeken en overeen waren gekomen dat we niets aan de planning zouden veranderen maar wel ter plaatse gingen beslissen wat we wél en wat we niet wilden/zouden doen.

Er was niet echt een probleem want:

We may be able to offer you alternative accommodation at our other hotel.

En dat voor dezelfde prijs en condities als aan welke wij geboekt hadden.

Ik gaf direct groen licht al dacht ik wel dat ze misschien wel een grote groep hadden voor dat Conference Centre op de bewuste datum.

Wat me echter niet bevalt is dat die berichten via Booking.com komen. Vroeger kon je rechtstreeks contact met die hotels opnemen, dat moet nu altijd via hen. De bevestiging is dus een bericht van Booking.com dat zegt een bericht te hebben ontvangen van de hotelgroep dat zegt dat onze nieuwe boeking een feit is. Bovendien vragen ze ook nog om de eerste boeking, ook via Boeking.kom, te willen annuleren.

“Ik zou rechtstreeks naar dat hotel zélf mailen” zegt Luc, maar als het inderdaad over dezelfde groep hotels gaat, lijkt het me wat kinderachtig gezaag. Maar anderzijds als dat bericht via via komt lijkt het me kinderlijk naïef om maar te geloven dat wij op bewuste datum in een bed gaan belanden.

En dan te bedenken dat ik dacht dat alles in kannen en kruiken was.

18 gedachten over “Verandering der geregeldheden

  1. Natuurlijk moet je dat rechtstreeks met het hotel onderhandelen. Ik doe dat ook hoor, en ik boek minder en minder via booking.com. Ik zoek op booking.com en als ik iets gevonden heb ga ik kijken op de hotelwebsite. Dikwijls geven zij een betere prijs (nu mag het, vroeger mocht het niet maar kreeg je het dikwijls toch als je belde). Ik zie wel dat ik dezelfde condities heb qua annulatie dan bij booking.com. Maar waarom zou ik booking.com geld laten verdienen als ik het zelf kan verdienen?
    Dus: mailtje sturen. Al dat via via gedoe brengt alleen maar verwarring.

    • Ik ging altijd via Booking.com omdat het een zekere vorm van veiligheid inhield. Dat doet het nu dus ook niet meer. Iedereen kan nu accommodaties aanbieden.

      Ik heb wél al hotels rechtstreeks gecontacteerd en heb nog nooit één cent minder betaald dan via Booking.com, noch kreeg ik ontbijt gratis, wat men ook dikwijls adverteerde bij rechtstreeks contact.

      Maar nu het wettelijk bepaald is, zou ik dat ook eerder zo oplossen, want inderdaad, je krijgt als Booking.com boeker wel een mindere kamer.

      Maar ik geloof nooit dat het hotel in kwestie me een lagere prijs voor die kamer gaat aanbieden, zeker gezien de locatie.

      • Daar gaat het nu ook niet om hé. Op dit moment moet je zekerheid hebben dat je daar of ergens anders terecht kan en de enige die je dat kan zeggen is de accomodatie zelf.

        • Daar zit inderdaad het probleem.

          Maar ik ben anderzijds altijd nogal sceptisch geweest bij al die artikelen over hotels die gingen zeggen dat mensen beter rechtstreeks bij hen zouden boeken. Ze hebben wél eerst geprofiteerd van de omvang van Booking.com om hun hotel bekend te maken.

          Nu het wettelijk bepaald is, kunnen wij er, bij het vergelijken, maar van profiteren.

          • Tja, zo draait de commerce nu eenmaal. Ze hebben er misschien enerzijds van ‘geprofiteerd’ maar anderzijds doet booking.com dat ook niet voor niks he. Daar zijn nogal redelijke commissies mee gemoeid.

            • Voor niets gaat de zon op. En die commissies waren gekend vooraleer in te schrijven.

              Maar nu zag ik gisteren die oproep om zelf in te schrijven met accommodaties die je zou willen verhuren en dat geeft me de indruk dat ze Airbnb achterna gaan en dan zie ik de veiligheidsgarantie vliegen.

              En terwijl ik toch bezig ben, kan ik even goed hun naam goed gaan schrijven in het logje zelf. Ik zet dat daar fout in om er niet op gevonden te worden maar eigenlijk … wie ligt daar wakker van?

              😂

      • Reactie van Omamoetje via haar eigen blog zeggende:

        bericht dat eigenlijk bij het postje bij ms moet staan maar reageren werkt bij mij opeens weer niet, uit frustratie zet ik het dan maar hier:

        als alles geregeld is waarom moeten jullie dan zelf het eerste hotel afzeggen? ‘k Zou mij daar ook niet gerust bij voelen… annuleren en dan niets hebben, niet annuleren en dan twee keer betalen…

        • Mijn reactie daar op:

          Dàt is nu precies waar ik mij zorgen over maak. Dat is nu net precies wat ik echt eigenaardig vind.

          Over via via gesproken …

          😂

    • Ze zouden toch zelf ook moeten snappen dat ik niet opgezet ben met een zogezegde confirmatie via Booking.com van een hotel dat niet echt via Booking.com geboekt werd. Zeker dat ik het niet in mijn “geschiedenis” bij Booking.com zie staan.

  2. Je kan een belletje plegen naar het bewuste hotel. Meten is tenslotte weten.
    Door schade en schande ben ik nogal wantrouwig geworden. Het is wel zo plezierig als je ontspannen van huis kan rijden!

  3. alle negatieve berichtgeving ten spijt hebben wij voorlopig nog geen slechte ervaringen met booking gehad, voor ons a.s. verblijf in cadiz hebben ze ons geholpen kosteloos het appartement te wijzigen terwljl de eigenaar ons wijsmaakte dat we de 500 !!! vooruitbetaalde euro’s kwijt waren omdat we 1 dag moesten verzetten.
    zo kan het dus ook.

    • Ik dus ook niet. Ik voel er me veiliger door.

      Deze keer heeft het hotel zélf initiatief genomen om hen te omzeilen. Wat het wordt, zullen we moeten afwachten.

Wat denkte daarvan?