Dat er firma’s zijn die geen telefoniste meer hebben, dat weten we al. Maar gisteren belde mske naar een instelling. De telefoniste nam met een vriendelijke stem op en zei: “Met Oedelidoe, goeiemorgen”. En mske vroeg naar Mr. De Vriendelycke. “Ogenblikje” zegt de telefoniste. Er springt een bandje op.

Ondertussen doet mske verder met wat ze bezig was en schrikt als ze het bandje hoort zeggen: “U heeft geen valabele keuze ingedrukt”. “Wablief” denkt mske en geeft aandacht aan de telefoonhoorn. En werkelijk, er draait een menu af. mske haakt in en belt terug, met het gedacht dat de telefoniste zich vergist heeft. Weer dezelfde vriendelijke stem en mske legt uit dat ze Mr. De Vriendelycke wil en dat ze een bandje kreeg. “Ah ja” snauwt het mens ineens “als je geen keuze maakt kunde daar uren naar luisteren hé”.

mske, die geen ruzie maakt met geprogrammeerde robotten zegt niks en heeft via het menu Mr. De Vriendelycke vast gekregen. Blijkt het dat hij niet meer rechtstreeks te bereiken is.

Voordeel van een computer die opneemt? Dan zucht je wel eens, maar je weet dat je naar een menu aan het luisteren bent en geeft er aandacht aan. En bovendien snauwt die niet.