Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

De veldwegen liggen in het veld

Er is al jarenlang een soortement vete tussen fietsers en automobilisten. Wat belachelijk is natuurlijk, de ene automobilist is de andere niet en dat geldt ook voor de ene fietser tegenover de andere.

Nu zijn er de veldwegen. Zoals gezegd, die liggen in het veld en waren oorspronkelijk aardewegen die omwille van de boeren verhard werden zodat ze die niet meer stuk reden en bovendien waren die wel handig voor fietsverkeer, minder gevaarlijk en je zou denken dat automobilisten daarmee opgezet zijn.

Wel sommige automobilisten zijn dat niet. Die vinden die gebetonneerde veldwegen handig, zeker als ze korter zijn dan de rijweg. Daarom besloot de Vlaamse Overheid dat de plattelandsgemeenten de veldwegen mogen ontoegankelijk maken voor auto’s1. Er zijn meerdere manieren waarop auto’s kunnen geweerd worden en fietsers en tractoren wel door kunnen2.

Wel, mske is pro. Dat sluipverkeer hebben wij hier namelijk ook. En die razen daar zoals gekken door dat veld, veel sneller dan ze het op de rijweg zouden mogen en fietsers en wandelaars, pas op of ze rijden je broek van je gat. En de tractoren moeten maar uit de weg, want die kunnen dan wel in het veld rijden.

En toch schrok mske wat toen ze las dat de automobilistenverenigingen niet blij waren3. Ah neen, natuurlijk niet, daar zijn het nu eenmaal automobilistenverenigingen voor.

Eigenlijk zou het toch simpel zijn, of zijn wij simpel van geest? Een voetpad is om te voet te gaan en niet om je auto op te parkeren of om er op te fietsen behalve als je jonger bent dan 7. Een fietspad is om te fietsen en niet om er met je auto over te razen. En een rijweg is om te rijden. Daar lopen enkel voetgangers op wanneer er geen fiets- of voetpad is … of als ze een stuk in hun kraag hebben.

Het zal zo lang duren tot ze eens geflitst worden door een konijn van uit een perelaar.

1 Het Nieuwsblad
2 Het Nieuwsblad
3 Het Laatste Nieuws

Previous

De hartenbreker

Next

Vasten

9 Comments

  1. Van mij mag het ook, ze rijden altijd als gekken op dat soort weggetjes, want sluiproutes zijn toch altijd om en dan proberen ze dat tijdsverlies nog goed te maken ook. Maar er wonen aan dat soort wegen toch ook altijd nog wel mensen denk ik, op boerderijen en zo…en als die weggaan is het niet altijd met de traktor…en ook als daar een ziekenwagen of brandweerwagen naar toe moet is zo’n zandbak niet handig. Duckers zijn veel duurder maar wél handiger dan…van die paaltjes die in het wegdek kunnen wegzinken met een afstandsbediening..hebben ze veel in de Dordtse binnenstad. Maar zal best stukken duurder zijn dan zo’n zandbak!

  2. ms

    De veldwegen waar ik het over heb zijn écht veldwegen, daar staan geen huizen. Daar waar huizen staan zou ik het ook niet voorzien. Maar eens het laatste huis voorbij … al bestaat er nog altijd de mogelijkheid dat een fietser ten val komt of dat een boer wat aan de hand krijgt op zijn land.

    En dan kan je voor zo een zandbak mogelijk wel metalen rijstroken voorzien en kunnen de hulpdiensten daar wel over voor die enkele keer dat ze daar over moeten.

  3. Las wel al in één van die artikeltjes onder die linkjes van jou, dat er al slimmerds waren die grind in die zandbaak erbij gooien waardoor ze er wél door kunnen rijden…zo vinden ze altijd wel wát uit en hebben alleen de mensen voor wie het een oplossing zou moeten zijn voor overlast er juist het meeste last van. Er is gewoon geldtekort, anders zou er gewoon gepatrouilleerd kunnen worden door de politie, zoals vroeger door de veldwachters…de mensen tref je nog altijd het hardste in hun portemonnee…maar ja, Bromsnor kostte teveel en werd alláng wegbezuinigd..hiér in ieder geval wél!

  4. ms

    Dat van dat grind toont gewoon aan dat het niet over overmacht gaat maar gewoon een kwestie is van alles voor zich op te eisen en niets voor een ander over te laten.

    En dan moet je echt wel over gaan naar die andere duurdere opties.

    Politie zagen we wel al in het veld maar met de combi. Bovendien ligt dat veld ook over meerdere politiezones gespreid. Alle mogelijke ingangen afzetten zou wel degelijk een kostelijk zaakske kunnen worden.

  5. Je ziet dat ook met voetpaden zelfs..staan er twee van die hekken zo half half achter elkaar…opdat de fietsers daar niet door zouden rijden. Maar die jongelui zijn daar gewoon érg handig in en crossen er gewoon tussendoor…de mensen in de scootmobiels, met de rollators en de kinderwagens ( en zelfs soms die met de hond aan de riem ) hebben de grootst mogelijke moeite met dat hek te passeren!
    Wát er ook verzonnen wordt aan maatregelen…degenen die men op het oog heeft aan te pakken zijn wel zo brutaal om tóch een uitweg te vinden..en alle anderen hebben extra last..dat is in die ‘fijne’ maatschappij van tegenwoordig gewoon zo…erg genoeg!

  6. ms

    Juist! Zo een hek om fietsers buiten te houden op een erg smalle holle weg!

    Het is jaren geleden en ik was nog erg smal en toch moest ik er op mijn zijkant door en het eerste wat je er achter tegen kwam was een mtb’er die de berg kwam afgestormd, van de fiets sprong, die boven zijn hoofd stak en door dat hekje liep. Er was zo een hekje bovenaan ook.

    Die leek wel degelijk aan een veldrit bezig te zijn.

  7. veldwegen zijn inderdaad niet om door te crossen met de auto
    maar wel leuk om op je gemak er door te rijden en te genieten van het platteland
    ik begrijp wel dat het voor de tractors en zo vervelend is dat ze niet op hun gemak naar hun land kunnen rijden

    dus eigenlijk vind ik het wel een goed idee

  8. Ik heb het gelezen en ook gezien.Ik vind het gevaarlijke oplossingen(behalve de zandbak) !Ik begrijp de bedoelingen en de mensen zijn hardleers en er moeten oplossingen gezocht worden,maar zoals met die betonblokken midden op de weg…dat vind ik erover.

  9. Ik heb het ook gezien op het nieuws. Ik vind idd dat auto’s dan maar een andere route moeten nemen, of ten minste veilig en traag genoeg moeten rijden als ze toch persé een veldweg willen nemen.

    En die automobilistenvereniging is idd nooit tevreden

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén