Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Geldzaken

Enerzijds kan het, met al die moderne instellingen, gebeuren dat wij op een morgen drie e-mails krijgen via drie verschillende instellingen zoals My e-box, Doccle, De Vlaamse Overheid, maar wel afkomstig van één en dezelfde instantie.

Dan zeggen die alle drie hetzelfde, in dit geval dat ik een nieuw bericht heb van de Pensioendienst. Gelukkig heeft die goed nieuws. Deze maand wordt het vakantiegeld bij het pensioen gestort en de spaarrekening lekkerbekt bij het spijzende vooruitzicht.

Anderzijds hebben we al twee jaar hetzelfde maandelijkse bedrag voor de elektriciteit. Dat was twee jaar geleden een verademing toen we deze leverancier vonden. Ervoor liep het bedrag de spuigaten uit. Dit werd/was menselijk.

Maandag schrikt Luc op, hij kreeg een e-mail. De hoop van de spaarrekening smolt als sneeuw voor de zon. De grote elektrische slokop neemt een ferme hap.

En in de toekomst zitten wij weer aan het bedrag van twee jaar geleden.

Dan blijft de vraag of we blij mogen zijn dat we twee jaar geleden overschakelden, want wie weet hoeveel we anders nu zouden moeten betalen of dat we toch maar beter weer eens de grote vergelijkingsshow gaan opvoeren …

Iemand ervaring met die instellingen die dat in jouw plaats doen?

Previous

Na twee komt …

Next

19 maart – 19 mei

21 Comments

  1. Bij ons gaat tanken, gas en elektriciteit via https://www.unitedconsumers.com
    Naar grote tevredenheid. Ik weet niet of dat in België ook kan?

    • ms

      Het bestaat hier wel, maar er zijn zoveel negatieve recensies.

      Bovendien hebben we na opzoeken gemerkt dat we eigenlijk wél de goedkoopste hebben.

      Heeft een jaar constant thuis zijn er invloed op gehad? De bijgekomen kleine diepvriezer? Meer TV gekeken? Meer met de laptops bezig geweest?

      Feit is wel dat we de voorgaande twee jaar steeds minder verbruikten en nu meer.

  2. Daisy

    Een algemene tendens, vermoed ik, de kassa moet gewijzigd worden! Wij schrokken ons dit jaar ook een hoedje!

    • ms

      Het was een hele hoed. De tendens kenden we vroeger al, maar de laatste twee jaar deden ons echt denken dat we goed zaten.

      Dan komt het extra aan als ze zo een kassei binnen koppen.

  3. elsjeveth

    Chris houdt zich daarmee bezig. Het lijkt wel een hobby van hem te switchen van energieleverancier. Ondanks alle beloftes van de aanbieders heb ik de spaarrekening nog niet zijn groeien. Lood om oud ijzer mopper ik dan, volgens Chris heb ik er geen verstand van 🙂

  4. Wij zijn nu bij Eneco en dat is heel goedkoop vergeleken wij vroeger moesten betalen. Door de crisis zullen de prijzen de pan uit swingen, da’s duidelijk. Ik blijf voorlopig bij Eneco, maar wie weet hoe dit alles verder evolueert. Afwachten dus.

    • ms

      Luc zocht het uit. Wij zitten nog steeds bij de -voor ons- voordeligste.

    • ms

      Luc heeft even getest. Hij heeft met ons verbruik aangegeven dat we in Roeselare wonen.

      In Roeselare zou het op jaarbasis nóg 500€ duurder zijn dan hier.

      En moesten we in Roeselare voor Eneco kiezen komt daar nog eens 150€ bovenop.

  5. Boos worden, dreigen en opstappen als ze niet over de brug komen. Hier willen ze dat we digitale meter nemen maar ik wil absoluut geen systeem wat volgt wanneer ik thuis ben.

    • ms

      Boos worden en opstappen? Dat zou kunnen moesten we weer met kaars gaan verlichten en verwarmen op stoven.

      We zitten bij de goedkoopste. Elektriciteit is bij jullie 40% goedkoper maar gas is dan wel duurder. Maar hier in ons achterafdorp is geen gas.

      De digitale meter komt hier ook. Net zoals de vaccinatie, als het onze beurt is. Maar dat laat ik niet aan mijn hart komen. We zijn toch altijd thuis.

      • Hier komt die meter niet omdat ik niet wil dat er ergens geregistreerd wordt wanneer ik iets doe. Ze zien aan het verbruik of de wasmachine aanstaat en sturen je reclame van wasmiddelen. Behalve dat niemand dat iets aangaat, wordt dat energiebedrijf er wel rijker van. Als je vaak niet kan slapen herkennen ze dat je lampen aandoet. Dat is informatie die alleen een dokter aangaat. Denk maar goed na over die digitale meter je hebt meer te verbergen dan je denkt.

  6. Ik heb Essent voor gas en stroom, dat bevalt me uitstekend. Vooral de maandelijkse informatie met het verbruik, ook hier meer verbruik in de laatste drie maanden, dus let ik er wat beter op. De zonnepanelen bieden natuurlijk ook een voordeel.

  7. Geen ervaring mee. Wij zitten al 34 jaar bij dezelfde. Eerst omdat we het oké vonden en sinds we toen zoon vier volwassen werd, ook recht bleken te hebben op sociaal tarief is het de moeite niet om te veranderen.

  8. Ik zit bij Luminus en heb de test van de vreg gedaan, zij bleken toen de goedkoopste met Optifix. Via de app kan ik maandelijks het verbruik van elektriciteit en gas opvolgen (je geeft dan 1 * per maand de meterstanden in). Zo zie ik dat ik in februari van dit jaar heel wat meer elentriek verbruikt heb. Gek!!

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén