Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

De wraak van Kulleprul

Toen ze dan uiteindelijk met regenfrak maar zonder regen op hun fiets stapten, zette mske af en hoorde Slow achter haar zeggen dat zijn band half plat stond. “Tenisniewaarhee” dacht mske met herinnering aan die andere keer. Slow wist nog te vertellen dat het deze keer zijn achterband was waarop mske zei: “zoals vorige keer!” en vertrok. Vorige keer was zij doorgereden en was Slow dan wat later gekomen. Niet dat mske niet wil wachten, of eigenlijk wel, want denk er aan, ze moet eerst die berg hier nog op.

Ze zat dus al, zonder cape en met haar fiets op slot aan die halte op Slow te wachten, toen hij belde dat het niet lukte, waarschijnlijk het ventieltje kapot. mske foeterde, maar wat doe je er aan? Ze nam de bus alleen. Ze ging in Tienen de winkelstraat eens door en wandelde toen richting station en wachtte op de aansluiting naar Zoneke.

Ondertussen was Slow te voet naar die bushalte gestapt, toch 4 km, en had de volgende bus genomen. Nét voor hij het station van Tienen bereikte zag hij de bus met mske er op, het kruispunt dwarsen, dit wegens het drie minutenverschil in Slow’s en mskes nadeel. Uiteindelijk kwam hij een half uurke later dan mske bij Zoneke aan.

Laat nu als toppunt van toevalligheid die bus ’s avonds richting Sint Truiden, die altijd op tijd vertrekt, behalve die andere keer, nu ook weer te laat zijn. Daarna mochten ze nog die 4 km te voet terug ook, of eigenlijk Slow alleen en mske op haar de fiets maar aan wandeltempo. Feit is wel dat ze aan deze snelheid wél die heel erg steile berg is opgeraakt. Feit is ook dat Slow wel aandrong dat ze zou doorrijden, maar dan kent die mske nog niet goed. Zo ’s avonds op een veldweg, hij alleen? Hij moest zijn voet maar omslaan. Wie gaat hem dan vinden in het donker?

Maar pas daarna begint de miserie. Die fiets heeft een naafversnelling. Slow kan dan wel een band vervangen maar met zo een naafversnelling heeft hij dat nog niet gedaan. Toen hij zijn buitenband liet vervangen kostte dat 25€ met inbegrip van de band en nog een paar remblokjes. Nu wil hij dat zelf doen.

Op het internet staan speciale tangen om de achtervork wijder te maken, wat Slow wel interessant vindt en die zijn echt niet duur. Alleen blijken die enkel in Nederland en het Antwerpse verkrijgbaar. Hier in de wijde omgeving, bij de groothandels in fietsen, vragen ze voor zo een achtervorkuitzetter dan weer 189 € en zeggen ze erbij dat het eigenlijk gereedschap is voor een triatleet en dat ze dat bovendien niet in stock hebben maar moeten bestellen. Volgens die mensen is het eigenlijk poepsimpel om zo een band te vervangen maar volgens de lokale fietsenmaker -een andere dan de vorige keer omwille van geslotenheid van die zijn winkel- moet dat echt wel door een specialist -hem dus- gedaan worden omdat het veel te moeilijk is om die versnellingen weer geregeld te krijgen. Kostprijs: iets vanaf 30€ want met het afstellen van een naaf weet je nooit.

En daar steigert mske, want dat vindt ze nu eens niet kunnen sie! In elk geval wil Slow, als ze nog eens bij Halfords passeren, zo een goedkope achtervorkuitzetter gaan kopen, maar daarmee zijn ze nu niet gediend.

Previous

Het is hier altijd hetzelfde

Next

Als ’t niet moet dan gaat het snel

7 Comments

  1. Woeps : 189 € ? da’s idd veel geld voor zo’n achtervorkuitzetter ! Zelf ken ik er niet veel van, maar zou ze toch bestellen dan via het internet. De prijs om het te versturen zal ook wel meevallen denk ik .

    In ieder geval …

    Succes met jullie zoektocht zenne !

  2. OT: loooooooooooool hahaha ms-ke , ik citeer: ik hou niet van gedrum. Ah neen hé, had ik al làng begrepen; Daarom zit jij veilig hoog en droog op jou bezemke hé … heb je haast geen tegenliggers ook … ))) !

    Goede vlucht en het is je in 123 gelukt … ) !

  3. Haha..ja ja…denk dat die Kulleprul van jullie hier misschien een spookbroertje rond heeft lopen dan! hahahaha! Bij ons was het trouwens andersom van dat gereedschap…momentsleutel op internet zo’n 180 euro…bij een dichtbijzijnde doe-het-zelfzaak 60..plus dan de bitjes nog á 7 euro per stuk! Wat een verschil soms hè..waar dat dan in zit..??

  4. Ik ken niets van fietsen herstellen ,maar dat is verdorie toch veel geld voor materiaal om een band te herstellen,
    Je hebt al een nieuwe fiets voor een 300 euro!!Ja dan is het wel geen Kettler natuurlijk.

  5. ms

    Enerzijds is het veel geld maar als je de vier banden van onze twee fietsen moet laten repareren heb je het al gerecupereerd.

    Gisteren heeft Slow nog naar Halfords gebeld. Die raden hem dat goedkoop gereedschap af omdat het gevaarlijk is, maar ook zij zeggen dat het een iets en een niets is. Ze willen het hem wel tonen, maar die hebben geen winkel in onze contreien. Zie je ons al naar Antwerpen sporen om eens te gaan kijken. Als we daar zijn, tot daar toe, maar speciaal …

    Slow heeft naar een videootje zitten kijken dat ooit op de Nederlandse TV kwam en ik ging nog op een forum zoeken en het lijkt inderdaad allemaal héél eenvoudig tot ik Slow’s fiets bekeek, want die zit dan weer anders ineen.

    Ik vrees dat het fietsenmaker wordt.

    Een mens moet toch weten waarom hij werkt hé.

  6. gettie

    Foei Kulleprul, dit is totaal buiten proportie!! Omdat regenfrakskes te vlug worden gevonden mag je niet overdrijven met extra kosten voor fietsherstellingen hoor.

  7. Alles inmiddels oké …

Laat een reactie achter bij msReactie annuleren

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén