De spoorlijn die door Landen komt, zou wel eens een van de langste van ’t land kunnen zijn. Die verbindt namelijk Genk en Luik enerzijds met Knokke en Blankenberge anderzijds. Die rijdt vast tussen Brugge en Landen en in elk van die twee stations wordt die gesplitst of samen gesteld. In Landen vertrekt het eerste deel van die trein naar Luik, het tweede naar Genk. Bij het samenstellen komt de trein van Genk eerst binnen, gevolgd door die van Luik die daar dan gewoon aan gekoppeld wordt.
Gisteren stapten Slow en mske dan ook op het stel dat uit Genk komt. Daar zaten al heel wat dagjesmensen richting kust op. Ze vonden nog een gezellig coupeeke voor hen beidjes en realiseerden zich ineens dat het normale geschommel van de aankoppelende trein uit Luik aan de late kant kwam. Uiteindelijk vertrokken ze met een vertraging van vijf minuten. Net die vijf minuten die ze in Gent St. Pieters nodig hadden voor de aansluiting naar Kortrijk.
In Brussel stopt die trein in de drie grote stations: Brussel Noord, Brussel Centraal, Brussel Zuid. En dat lijkt wel één grote wissel. Na het nodige geschodder, het weg- en weer gewiebel en gewaggel, trok de trein zich met acht minuten vertraging in gang, richting Gent.
Tuurlijk was de aansluitende trein weg. Tuurlijk konden ze daar de volle 50 minuten doorbrengen in afwachting van de volgende. Die volgende had geen fluwelen zetels zoals die, die hier in Landen doorkomen, hij leek wel meer op een spiegelpaleis. Voordeel was dat mske niet naar het klein compartimenteke moest om haar lippenstift terug aan te zetten.
Kortrijk station zit dan weer maar raar ineen. Daar is, voor zover ik het goed begrepen had een buitenste ingang en een binnenste uitgang of zoiets en bovendien verwarren ze daar binnenkomende treinen met buitenrijdende treinen, ook of zoiets.
Gelukkig ging de terugreis, als ze eindelijk zo ver waren om die aan te vatten, iets vlotter. Zonder het er om te doen zaten ze in de eerste wagen, dat is die waarin vooraan de machinist zit, al zie je die niet want de deur is toe. En dat leek dan precies of die trein veel sneller reed dan alle andere treinen. Daar kregen ze ook de eerste conducteur van de dag te zien.
In Gent haalden ze de aansluiting waar ze ook maar vijf minuten voor hadden, met een ruim tijdsoverschot. Blijkbaar heeft die trein toch rapper gereden.
“Weet je” zei Slow “we zitten nogal ver vanachter op die trein, dat wil zeggen dat we half Landen doormoeten eer we aan het station zijn”. Ze konden ook de ganse trein doorlopen tot in het stuk dat naar Luik gaat, maar dan liepen ze die toch liever op het perron van Landen dan in een rijdende trein, want dat beweegt niet zo.
Juffrouw Tik
10-06-2007, 21:01:49
een buitenstebinnendoorgang is er ook nog. Om maar van de onderdoorbuitentunnel te zwijgen…. Wees blij dat ik jullie die bespaard heb!!!!
loooooooooool
Talleke