Ooit, lang geleden, toen men in Zwitserland het autowegenvignet invoerde en iemand uit de buurt met zo een vignet op de auto rondreed en er bleef mee rondrijden ook nadat het verlopen was, hoorde ik de opmerking dat dat om te stoefen was, stoefen omdat hij in Zwitserland was geweest.
Onze vignetten hangen er ook nog steeds op. Om te stoefen? Neen. Omdat ik het nog niet over mijn hart kan krijgen ze er af te halen. Je betaalt wel wat aan zo een vignet en dan mag je er plezier aan beleven ook, al zijn ze niks meer waard.
Maar dat er geld wordt uitgeslagen, dat is een feit.
Je hebt eerst het Duitse vignet, maar dat is enkel voor bepaalde stadsgebieden, dat had ik opgezocht en we hadden het niet nodig.
Maar dan had ik toch geen rekening gehouden met onze gps die ons in Ulm van de autosnelweg haalde en dwars door de stad ging rijden waar de borden dat het vignet verplicht was ons tegenlachten. Gelukkig kregen we geen controle.
We besloten dat we sowieso dat vignet gingen kopen, je weet maar nooit en we zijn wel meer in Duitsland. Ik vervloekte mezelf wel een beetje dat ik die niet op voorhand online had gekocht, want -zo las ik- je kan die hier1 voor 12€ bestellen terwijl je ze in Duitsland bij tankstations en TÜV zou kunnen kopen maar daar zouden ze dan zomaar de prijs vragen die zij willen. In realiteit? In tankstations hadden ze ze niet en wij betaalden bij TÜV zomaar 6€.
Dat ze er allemaal wel een beetje -veel- winst willen uitslaan merkte ik pas toen we terug waren. Wij betaalden namelijk 9,20€ voor een Oostenrijks wegenvignet bij een tankstation, terwijl we dat hier online 16€ zouden betaald hebben2.
Daar hadden we nog een gag mee voor. Ik legde dat netjes in de auto, klaar voor als we de Oostenrijkse autosnelweg op moesten, zie ik een hele constructie over die autosnelweg staan, neem dat vignet om het te tonen en zie dan pas dat het op de ruit gekleefd moet zijn. Ik heb dat met supersonische snelheid zo maar plompverloren tegen die ruit gedoeft. Het hing en hangt wat uit de pas en wat scheef. Toen bleek die constructie gewoon wat het was: een constructie voor als er eens een controle zou plaatshebben.
Bij het uitrijden van Oostenrijk was er wel controle. Hij bekeek de ruit, deed teken dat we opzij moesten en veranderde ineens van gedacht toen hij dat schots en scheve ding rechts zag hangen. Nu ja, bij de andere auto’s zat dat netjes links of in het midden maar ik had de Duitsers gevolgd die dat van hen rechts wilden hebben.
We hebben nog eens geluk gehad, met het Sloveense vinjeta namelijk. Dat kost 15€ en is maar 7 dagen geldig terwijl wij er pas op de 8ste dag weer vertrokken. De huiseigenaar vond het veiliger om voor die luttele uren op Sloveens grondgebied toch maar een tweede te kopen, maar een andere Sloveen, met wie we een aardig praatje maakten, vond dat we gemakkelijk het risico konden nemen, voor die enkele keer dat ze daar bij die grensovergang in Jesenice konden staan.
Ze stonden er. Wij hadden -gelukkig- een tweede.
En al die herinneringen zou ik nu van de ruit moeten halen omdat misschien één of andere giftigaard ons nu stoefers zou kunnen vinden. Alles te zijner tijd en dat is -even- nu nog niet.
____________________1 Duits vignet
2 Oostenrijks vignet
Matroos Beek
Ik vind dat niet stoefen. Het is leuk om te zien dat mensen er zijn geweest met hun auto. Weet je meteen wat ze graag doen.
ms
De meeste mensen bekijken onze auto niet eens, enkel die controleurs om te zien of de sticker er wel op zat.
Anna berg
Om te stoefen? Ik ken wel mooiere dingen dan die vignetten. ?
ms
Precies. Maar het was het idee dat er achter zat. Het zou betekend hebben: “Kijk eens wat wij ons kunnen permitteren”.
Eigenlijk iemand voor wie het nooit goed was. Denk ik toch.
Ik had zo een tante ook. Stuurde je geen kaartje van op vakantie, dan wou dat zeggen dat je haar de moeite niet waard vond, stuurde je er wel een dan was dat ook om te pronken.
francky spruytte
Een bewijs dat online kopen niet altijd de goedkoopste manier van kopen is.
Die vignetten zou ik ook laten. Gewoon om na te genieten van de vakantie.
ms
En ze zijn gemakkelijk te verkrijgen. Enkel voor het Duitse vignet moet je van de autosnelweg af. Als je er dan eentje gaat kopen waar die Umweltschutz niet geldt loop je niet eens risico dat ze je pakken.
Koen
Een hele boekhouding – die vignetten – als je even op vakantie gaat.
ms
Zeker. Je informeren bij de websites van hier blijkt nog niet eens voldoende. Hun info loopt achter of zit fout of is er -maar weer eens- op bedacht om er winst uit te slaan.
Bertie
Als ik dit zo lees vind ik de Franse manier van tol betalen heel wat handiger (als het niet te duur zou zijn).
Een vakantiereis door Europa beslaat bijna een halve roman aan uitleg en prijsverschillen van vignetten.
ik zou er de auto mee volplakken, het zijn stuk voor stuk herinneringen.
ms
Ik weet niet of ik de Franse manier beter vind. Indertijd toen we meer naar Frankrijk gingen, kon je best veel tijd verliezen bij die péages.
Bertie
Toch was het makkelijker, je kunt met je bankpas betalen, zo gebeurd.
Voorheen kon je een vignet kopen bij de KNWB of geld inwerpen, dat hoeft niet meer.
ms
Ik zou het dus niet weten, het is minstens 15 jaar geleden dat ik nog over een Franse autosnelweg ging.
Maar je moet toch nog altijd bij de verschillende departementen betalen?
Bertie
Daarom al die peages, neem ik aan.
Je bent veel geld kwijt eer je in het zuiden bent.
ms
Dan zijn die van Oostenrijk en Slovenië eigenlijk gemakkelijker. Je kent het bedrag op voorhand.
Rob Alberts
Rustig laten zitten ….
Vrolijke groet,
ms
Voorlopig wel, ja …
?
Vlinder
Fijn he, die vignetten. Echt Europa.
ms
Gelukkig moet je voor de tunnels geen vignet kleven. Die mag je zo gewoon betalen …
elsje
vroeger zag je van die caravans rijden met allemaal zelfklevers uit verschillende landen en oorden. dat had wel iets, nu dus de vignetten
ms
Maar die zelfklevers op de achterruit … die mogen dan weer niet meer.