Wizzewasjes

Blijf in uw kot!

Iet positief!

Wat ons bezighoudt in deze dagen is meestal wel wat ons op alle andere dagen ook bezighoudt, in mijn geval dan mijn baskuul.

Ik had in de beginperiode mijn juiste bmi opgezocht en zou uiteindelijk tussen 62,5 en 67,5kg moeten wegen. Dus zette ik 65 als streefgewicht.

Ergerlijk dat de app op mijn telefoon maar in dat oranje bleef hangen en beschuldigend “overgewicht” bleef zeggen. Tja, een iets persoonlijker: “je bent goed bezig ms” kan je van zo een app natuurlijk niet verwachten. Die houdt zich strikt aan het juiste streepje.

Gisterenmorgen … stond hij groen. Jeuh! Maar wel nog 1,1kg te veel volgens officiële bmi kanalen. Maar ik vond het wel bemoedigend.

Dit wil niet zeggen dat die groen blijft. Gewicht is een raar ding. Het moet altijd wat op en af gaan, maar zolang de neerwaartse trend gaande blijft is dat voor mij al lang goed.

Jammer maar helaas voor alle sportexperts, die ons nu aanraden om toch maar te blijven sporten, ik heb in maart nog maar twee keer met de hometrainer gereden. Ik moet dus kiezen: sporten of afvallen.

Dank zij diezelfde sportspecialisten is het hier eigenlijk erg druk bij ons. Nog nooit op al die jaren dat wij hier wonen zagen wij zoveel joggers, wandelaars en fietsers aan onze deur voorbijkomen.

Ik mag er niet aan denken dat ik er tussen geraak met die hometrainer.

Previous

Het Colruytbezoek

Next

De quarantainehoek

18 Comments

  1. Wat leuk voor je. Ook ik heb er ondertussen 1 kilo van de 2 af. Eindelijk… maar kan ook zomaar erbij komen hoor. Het schommelt nogal.

    • Vandaag was het terug omhoog.

      Bizar omdat ik al een vermoeden kreeg dat ik flink afval als ik een bepaald dagelijks voedingsmiddel niet eet. Nu weer.

      Dat is natuurlijk erg goed om weten als ik zover ben dat ik mijn gewicht constant wil houden.

      Maar dat ene definitief schrappen, zit er niet in. Ik wil namelijk niks drastisch gaan wijzigen omdat ik dan vrees voor tekorten of zo.

      • Bij mij ook! Ik wijt het aan de banaan…

        • Bananen eet ik ook alle dagen, maar ik heb eerder de eigenaardige indruk dat mijn gewicht fors naar beneden gaat na een dag zonder aardappelen.

          Er is echter nog een andere mogelijkheid. Dat is dat het resultaat groter is bij meer afwisseling.

          Ik ga geen aardappelen schrappen, maar ik ga toch eens meer rijst of pasta (oeioeioei hamsteraar!) of pizza eten.

          • Bij mij zijn het ook vooral de KH die de boosdoeners zijn, maar volledig zonder is niet mogelijk en ook niet wenselijk. Succes met de pasta!

            • Dat meer pasta zal voor zo direct niet zijn, vrees ik.

              Nu ja, ik was in den beginne eerder bang dat brood het me moeilijk zou maken, maar daar at ik dan eigenlijk te weinig van om problematisch te zijn.

              Achteraf gezien at ik niet echt te veel maar wel verkeerd (zoals dat voorbeeld van die rozijnenkoek en frieten op één dag).

              Momenteel, met die coronacrisis, heb ik te weinig kcal per dag. En dat is ook niet goed. Het probleem is echter dat ik geen honger heb.

  2. Proficiat met die neerwaarse trend.
    Straks ga ik de tuin onder handen nemen, dat is ook bewegen maar weinig sportief volgens sommigen die het kunnen weten.

    • Dank je.

      Neen, bewegen is niet sporten. Het is omdat ik te weinig beweging heb dat ik wil sporten. Maar nu nog even voor 3,5 kg niet.

  3. Dat heb je knap gedaan. Enige tips voor iemand die 13 kg kwijt moet en graag kookt/eet?

    • Ik noteer hier even hoe ik het deed:

      Kcal tellen: daarvoor moet je eerst uitzoeken hoeveel kcal het juiste aantal is.

      Alles kan, maar dient wel te passen in de hoeveelheid kcal. Bijvoorbeeld een rozijnenkoek: ik at maar een halve rozijnenkoek, maar op een rozijnenkoekendag moeten er geen frieten op het menu staan.

      Want jawel frieten kan. Airfryer/ovenfrieten hebben minder kcal dan normaal gefrituurde.

      Mayonaise is een bom, volledig geschrapt.

      Suiker: oppassen. Op pannekoeken neem ik een heel klein beetje siroop (kandij of ahorn). Het aantal pannekoeken is beperkt, weeral zoals bij bovengenoemde rozijnenkoek verdeel ik mijn portie in twee.

      Tussendoortjes: pompelmoes, appelsien, appel (mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk). Banaan als aanvulling bij het ontbijt.

      Vlees: ik ben geen vleeseter. Ik eet/at nooit een volledige kotelet of biefstuk. Maar ik ga niet enkel voor mager vlees, alle vlees is welkom (ook spek en sossissen).

      Groenten: veel.

      Volkoren heeft altijd de voorkeur (behalve bij rijst: ik zocht de voordelen van bruine rijst en vond het eerder een nadeel dan een voordeel).

      Ik drink wel elke morgen bij het ontbijt een hele liter water. Gedurende de dag komt daar nog een liter à anderhalve liter bij (koffie/water – momenteel ook thee en kippebouillon). Ik wil volgende zomer zelf ijsthee maken voor het drinken tijdens de dag. Water voor het ontbijt is goed, maar daarna wil ik ook wel iets met een smaakske.

      Maar: bovenstaande houdt ook in: alles wegen, alles noteren op een lijst. Die maakte ik zelf en die berekent voor mij het dagelijkse ingenomen aantal kcal, zodat ik bij elke maaltijd kan bijsturen.

      Consequent zijn. Je niet laten verleiden door gezegdes als “één keer kan geen kwaad” en “ne keer zondigen moet”. Dat consequent zijn kan ik dan wel, al zijn er ook periodes (kerst en oud en nieuw bijv.) dat het moeilijker is. En je beperken tot één glas champagne maakt je ongezellig blijkbaar.

      Ik vrees enkel dat mijn manier van eten niet in de smaak gaat vallen van iemand die graag eet/kookt. Ik eet namelijk geen sauzen: niet op vlees, niet op groente. Ik houd van de smaak van de groente zelf en vind sausen eerder een versluiering, net of ze iets te verbergen hebben.

      Ik ben meer dan 13 kilo kwijt (veel meer) maar deed er ondertussen wel al meer dan een jaar over. Ik denk dat dit gewoon een andere manier van eten geworden is en dat ik die ga aanhouden als ik op mijn streefgewicht kom. Het bevalt me wel.

      • Wow. Wat een uitgebreid antwoord. Dankjewel. Ik vind het zeer lastig. Zes jaar geleden viel ik ook 13 kg af met W W online. Ik deed er bijna anderhalf jaar over. Maar sinds ik min of meer hersteld ben van de burn-out is alles er weer bij. Ik vind het ook makkelijker om vol te houden als ik overdag alleen thuis ben. Maar nu zitten ook de echtgenoot en zoon vijf thuis en zij hoeven niet op te letten …

  4. Hiep hiep hoera en gefeliciteerd!
    Je doet er veel voor, naar wat k zo lees.🤔

    • Het voelt niet aan als “veel voor doen”. Het is een andere gewoonte. Eigenlijk meer bewust kijken naar wat en hoe ik eet.

  5. Ik bewonder je, mij lukt het niet

    • Ik heb het ook geprobeerd terwijl we nog de evenementen deden, omdat dat toch wel veel bewegen was en zo meer en ik begreep niet waarom het toen niet lukte.

      Nu begrijp ik het wel en eerlijk gezegd vond/vind ik het van primordiaal belang.

      Maar nogmaals: eten was en is voor mij een levensbehoefte, geen plezier, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet lekker mag/moet zijn.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

%d bloggers liken dit: