De vriendelijkste winkel

We hadden het al over het gezamenlijk einde van de twee Nokia’s. En zoals gezegd had Slow zijn simkaart in de gsm gestopt die hier nog lag.

mske ging een andere gsm kopen, een Nokia. Zo een simpele met toetskes om te bellen en om te sms’en.  Nu verkocht die gsm waarmee Slow op gang was toch ook kuren en op een zekere keer, bij een bezoek aan Leuven, stapten ze binnen in één van de telefoonwinkels aldaar. Slow wees naar mskes gsm en zei dat hij dezelfde wou.

mske informeerde tegelijkertijd even of ze haar belkrediet kon verhuizen, want ze wil eigenlijk van Mobistar naar Proximus. Dat kon niet want mske heeft een prepaid kaart. Dat wil zeggen, zei de frele blondine nogal nuffig en betuttelend, dat dat vooraf betaald is want pre is vóór en paid is betaald. mske, zoals vroeger al gezegd niet van het zeggige type, zei niet dat ze al vertalingen deed toen er van de frele blonde nog geen sprake was, al dacht ze dat wel.

Vorige week ergens lag de gsm van Slow buiten bereik, wat niet verwonderlijk is gezien we hier geen dekking hebben. Maar toen dat ook nog vorige zondag het geval was besloot mske toch efkes de winkel op te bellen.  Ze vroeg wat de oorzaak kon zijn. De stem aan de andere kant antwoordde wat geërgerd dat het daarom niet aan de gsm moest liggen.

Dat had mske niet beweerd en dat zei ze hem dan ook want maandag was ze niet in een laat-maar-waaien-bui. De knul antwoordde brutaal en boosaardig, nogal onredelijk, gezien de gewone aard van mskes vraag: “jaja ‘k hoor U al komen, ge steekt weeral de schuld op ‘t model”.

Toen nam de automatische piloot over en die maakt dat mske rad ter tong wordt. Zodoende flapte ze er op even boosaardige toon uit: “dat doe ik niet want ik heb begot krak dezelfde en die doet het wel”. Die zat! Het werd stil aan de andere kant van de lijn. 

Het is opgelost, Slow heeft het zelf geregeld. Zijn simkaart zat wat geplooid. En wie heeft die simkaart daar in gestoken denk je? De frele blonde.

Eén ding is zeker! Bij een eventueel probleem met Slow’s gsm gaan ze hier nog liever terug een nieuwe gsm gaan kopen -maar dan hier te Landen vanwaar die van mske ook komt- dan dat ze nog een voet in die Leuvense winkel zetten.

13 Comments on “De vriendelijkste winkel

  1. ik schreef het ooit al eens ergens herinner ik mij : “klant is koning” is tegenwoordig heel ver te zoeken. Een mens is al blij en verwonderd als ge eens ergens vriendelijk geholpen wordt. Aan de andere kant denk ik ook soms als ge moest weten wat die jonge mensjes maar verdienen, een hongerloontje. Maar ja, vriendelijk zijn kost geen geld…

  2. Bij het meisje stoorde het me dat ze blijkbaar dacht dat al wie ouder was dan zij dement aan het worden was en bovendien had ze een air zodat ik er van uit ging dat ze zelfs dacht dat zij het Engels had uitgevonden.

    Ik weet niet wat ze verdienen maar ooit zijn ze er akkoord mee gegaan, dan kunnen ze het evengoed positief opvatten en tenminste trachten er wat van te maken.

  3. mja, de vriendelijkheid in sommige winkels en diensten laat veel te wensen over, gelijkkig zijn er nog andere ook
    ik ga bij belgacom en daar zijn ze altijd vriendelijk en hulpvaardig én geduldig
    bij ons dan toch, in andere steden weet ik niet

  4. Wel, ik had mijn gsm hier bij ons in Landen gehaald, wat we normaal altijd doen. Maar ja, die dag waren we dan in Leuven en we zouden pas te laat terug in Landen zijn.

    Niet voor herhaling vatbaar dus.

  5. ja, vriendelijkheid bestaat wel nog : in ons plaatselijk postkantoor, waar ik vandaag langs ging, zijn ze altijd supervriendelijk en bereidwillig, allemaal

  6. Toen wij hier kwamen wonen viel het op dat de winkeliers hier over het algemeen vriendelijker zijn dan in het Leuvense.

    Enkel de belbus maakt me soms kriegel maar die bus rijdt hier dan wel en die mensen zijn ook vriendelijk, maar de centrale is ergens in Limburg (nu durf ik niet Hasselt schrijven omdat ik er niet zeker van ben) en dat is iedere keer op de lotto spelen.

  7. Typisch toch…de ene zaak kan wél vriendelijk en behulpzaam ( doch niet betuttelend) personeel vinden en de andere niet..waar ligt dat toch aan hé? Voor ons als klant is het wel duidelijk…óns zien ze niet meer waar we niet goed behandeld worden. Wellicht maakt dat hén niet uit…ze drijven toch meer op jongeren die elk half jaar weer de nieuwste van de nieuwste gsm komen kopen dan op ons wat oudere klant die maar voor iets simpels langskomen. Alleen…die zaken die élke klant met de egards omringen die een klant ( zéker in deze moeilijke economische tijd) verdient, zal overleven omdat iedere klant er dus één is..ze zouden zich dat meer bewust moeten zijn. (die ouderen zijn ook vaak de ouders van die gelduitgevende jongeren en dat geld verdienen die jongeren niet altijd zélf…!)

  8. Ik zou het niet weten. De mentaliteit van een grote(re) stad ? Eén klant meer of minder doet er niet toe ? De mentaliteit van de lokale bevolking ? De mentaliteit van de collega’s ? Geen idee.

  9. Aan weerszijden van de toonbank kun je “akelige” mensen tegenkomen.Klanten die erg lastig zijn en verkopers (-koopster) die uit de hoogte doen.Je hebt ze overal te lande. Ik begrijp het niet want een vriendelijk woord kost niets en maakt het leven aan weerszijden aangenamer.
    Maar er zijn nog vriendelijke en bereidwillige mensen hoor. Alleen moet je ze ontmoeten hé!! Zo was er laatst in de post een vriendelijke beambte die me hielp met een pakje te versturen.De vorige bediende had geweigerd een door mij ingepakt pakje te versturen en deze beambte zei dat ik wèl een zelfgemaakt pakje mocht versturen.Ik had nu een doos gekocht en wilde in de post het pakje maken. Zij hielp me met het inpakken en versturen!! Het maakte mijn dag goed.

  10. Meestal kopen we bij de lokale handelaar, veel betere service, misschien ietske duurder, maar als het “gekochte” stuk is , dan staat diene mens hier ook dadelijk om te repareren.
    Ooit eens in de verleiding gekomen om bij mediamarkt (een geval apart hoor, is bijna crimineel) en vandenborre te kopen. Nooit meer!! Iets stuk, de technieker van de invoerder wordt gestuurd en ze beginnen niet vooraleer ze hun vervoerskosten verteld hebben !!
    Ja, en het personeel in die ketens werkt wellicht meestal op commissieloon en proberen te pushen om voor het duurste te gaan, doe je dat niet , ja dan ben je geen interessante klant hé en wordt de glimlach gereserveerd voor de volgende klant .

  11. @ Gettie : die van hier is een lokale handelaar. We zouden, zoals gezegd, te laat terug zijn en dan moesten we er speciaal naar toe terwijl we in Leuven voorbij de winkel liepen. Het is geen Mediamarkt. Daar ga ik ook niet binnen en een gsm van 50€ zou ik sowieso niet laten repareren.

    @ Olive: goed hé ! We hadden het deze week ook al gezien.

  12. overigens hebben wij nog wel wat simpele gsm’s liggen, dus roept u maar indien gewenst

Wat denkte daarvan?

%d bloggers liken dit: