Sedert geruime tijd vind elke dienst die zichzelf respecteert het nodig om een directe link te leggen met My eBox1, wat resulteert in een overvloed aan e-mails als die My eBox me iets te melden heeft. Zo krijgen we dan een e-mail van “Doccle”, van “Mijn Gezondheid/eHealth”, van “MyPension”, van My Minfin”, van “Mijn Burgerprofiel (Vlaanderen)”, van “…”, afhankelijk van wie de afzender is.
Ik/wij hebben die apps niet op onze telefoons staan, maar we kunnen gerust zijn. Ze sturen sowieso een e-mail ook. Dat betekent dat we in het ergste geval vier keer een bericht krijgen dat we onze eBox moeten bekijken.
In elk van deze e-mails kan je dan een link vinden om naar “My eBox” te gaan -om op te klikken natuurlijk- ook in de e-mail van My eBox” zelf, terwijl zijzelf toch aanraden om nooit op dat soort linken te klikken maar om via je laptop je eBox te openen.
Wat lees ik nu gisteren in de media? Er komt een nieuwe app, die “MyGov.be2” gaat heten en die dienst moet doen als digitale portefeuille, waarin je dus je rijbewijs, identiteitskaart, geboortecertificaten, huwelijksaktes kan opslaan.
De nieuwe app komt er ook als gevolg van een Europese eis.
Maar, gelukkig maar, zien ze in dat het nogal verwarrend is. Verwarrend vind ik het niet echt, enkel vervelend omdat je telkens moet controleren of ze het wel over hetzelfde onderwerp hebben. Soit.
Heel belangrijk is wel … ze linken naar My eBox.
____________________1 My eBox
2 VRT NWS – url: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/14/apps-overheid-overaanbod-digitale-inclusie/
petergreyphotography
Ik weet het niet. Ik ben wantrouwig als het gaat om (alle) persoonlijke informatie op één digitale plek. Veilig internet bestaat niet.
ms
Geen enkele ervan staat op mijn telefoon; ik zal de websites wel bekijken als ik thuis bij de laptop ben.
Veilig internet bestaat inderdaad niet.
Matroos Beek
Allee vooruit, weer verandering. Ik vraag me af wat voor beslommeringen en gedoe dat voor mij weer zal meebrengen.
ms
Ik denk dat er niks verandert, dat het gewoon wéér een app bij is die je ofwel wél ofwel niet op je telefoon kan zetten.
En zolang die niet verplicht is, komen die apps, geen van alle, op mijn telefoon. En als die verplicht worden, wil ik mijn telefoon kunnen inbrengen in mijn aftrekposten voor de belastingen.
Suskeblogt
Ik krijg genoeg mails van die diensten. Het moet niet gekker worden.
ms
Dàt denk ik er ook van.
elsjeveth
Zoals ze in Nederland zeggen: makkelijker kunnen we het niet maken, moeilijker wel 🙂 oh nee andersom beweert de belastingdienst
ms
Ik maak het wel gemakkelijker, ik wil die app niet.
En als ze nog (te) veel e-mails zenden, zet ik ze in spam. 😎
MyriamC
Ik vind het wel gemakkelijk, die apps op de telefoon (doccle, cozo, helena.care, …). Of het veilig is? Daar spreek ik me niet over uit.
ms
Ik moet die niet zo constant onder ogen krijgen. Meestal moet ik toch niks doen.
Maar ik begrijp wel dat het soms wel handig kan zijn.
Maar ze moeten dat geen drie keer zeggen.