Toen ik jaren geleden, voor de zaak, snel een antwoord wilde en dus even de telefoon greep werd me op zeker moment telkens gevraagd om een e-mail te zenden. Dat werd toen ineens courant.
Nu ik niet goed meer hoor moet je hemel en aarde verzetten om nog een e-mail-adres te vinden. Je moet telefoneren, zo willen zij dat.
Wel, dat lukt me over het algemeen wel maar soms gaat het niet goed, zeker niet als je bij een hulplijn terecht komt en de persoon in kwestie de microfoon te dicht bij zijn mond heeft. Het enige wat ik dan hoor is: “zzzzfffft zzzzfffft zzzffft” …
Is telefoneren daardoor nu echt een probleem? Op zich niet. Maar eigenlijk zit ik wel telkens op voorhand met de bedenking: “Als dat maar goed gaat”. Ik zou dus wel liever e-mailen. En dan heb je toch uiteindelijk nog een bewijs ook.
“Alles toegankelijker maken” noemt men dat.
marieclaire
Op websites stuit ik heden ten dage steeds vaker op iemand die mij per chatbericht bij wil staan. Zo’n contact vind ik hartstikke leuk en het werkt snel.
ms
Die vind je inderdaad wel meer, maar jammer genoeg niet overal.
Het zou wel degelijk een groot verschil maken mochten ze dat overal zo doen.
Matroos Beek
De communicatie wordt er over het algemeen niet beter op. Hoe meer middelen, hoe verwarrender lijkt het wel… Maar jouw probleem is natuurlijk van zeer specifieke aard. Ik begrijp dat telefoneren heel moeilijk kan zijn.
Chatten is inderdaad heel makkelijk als je vlot kan typen, maar helaas niet altijd beschikbaar.
ms
Ik telefoneer dan ook liever met mijn smartphone, die is duidelijker. Maar een psycholoog zou zeggen dat het tussen mijn oren zit. Ik zit dus met telefoonvrees.
Gaat die telefoon dan begin ik al lichtjes te panikeren en dan niet omdat ik slecht nieuws vrees maar omdat ik een slechte verbinding vrees.
Dat chatten kan een oplossing zijn, maar tot nu toe gebruikte ik het alleen om een paar keer te chatten met de webhost.
Bertie
Bellen zou ik niet erg vinden als er maar behoorlijk Nederlands werd gesproken, soms kan ik iemand niet eens verstaan door de vreemde accenten. En nee, ik ben GEEN racist.
marieclaire
Ik heb eens een jongedame uit Brabant die namens Ziggo belde opgehangen omdat ik haar met geen mogelijkheid kon verstaan.
ms
Het is wel een probleem als mensen een bepaald accent hebben. En dat zouden ze bij zo een klantendienst wel rekening mogen mee houden.
ms
Meestal gaat het goed. Met accenten heb ik niet echt een probleem.
Racist? Toch niet op die basis?
Behoorlijk Nederlands. Tja, wat is behoorlijk Nederlands?
Als ik een Nederlander aan de telefoon krijg die praat zoals Bram Tankink gaat het fout. Geen kwaad woord over Bram Tankink maar als hij in Vive le Vélo opduikt staat de ondertiteling op.
Bertie
Ik ken natuurlijk niet alle talen maar hoor soms duidelijk een buitenlands accent, dan zeg ik dat ik het niet versta, sorry, en hang op.
ms
Ik hing dus bij het betreffend telefoontje ook op.
Ik heb niks aan dat gekakel om te proberen om het duidelijk te maken als ze niet de moeite doen om die micro wat verder van hun mond te duwen. Hun geblaas klinkt luider dan hun stem.
francky
Ik gebruik een combinatie van mailen en telefoneren. Met mailen heb je inderdaad een bewijs dat je het inderdaad medegedeeld hebt. Telefoneren, daar kan je direct op inhaken als je iets niet of moeilijk begrijpt,Zo voorkom je soms misverstanden.
ms
Dat deed ik deze week, ik haakte in. Slechte verbinding, sprak te dicht bij de micro en niet voor rede vatbaar, sneerde dat ik het maar aan de collega moest uitleggen en zette me terug in “wacht”.
Daar zal ik later mijn conclusies uit trekken en misschien aan de firma meedelen. Voorlopig moet ik nog even afwachten hoe de zaken geregeld worden vooraleer drastisch te reageren.
elsje
Chatten en mailen als het om hulplijnen gaat vind ik nog het meest gemakkelijke. Door een operatie aan mijn speekselklier een aantal jaren geleden is een stukje zenuwen daar verlamd en soms heeft dat effect op mijn spraak, dan slis ik of men kan me niet helemaal goed verstaan. Ms Teams video bellen en vergaderen voor het werk vind ik ideaal.
ms
Daar heb je dan ook inderdaad nut bij chatten en/of mailen.
Waarom dat nu ineens zo een probleem moet gaan zijn … mogelijk krijgen ze te veel spam.