Traag vloog de vlieger hier voorbij. Heel waarschijnlijk opgestegen in Luik. Op een dag dat de auto’s maar negentig mochten rijden, vliegt de vlieger traag over. Ooit heeft mske horen beweren dat zo een mastodont bij het opstijgen er de hoeveelheid brandstof van een auto doorsjeest. Of dat waar is of niet, dat weten we niet, maar ’t zal toch wel wat meer zijn dan wat in onze XM in kan.

Dat smogalarm, dat is toch wel om te lachen. Groen dan toch. Want normaal moeten Slow en mske niet weg met die auto maar bij het voorlaatste smogalarm reden ze dus aan een gezapig tempo van hier richting Brussel omdat ze gehoord hadden dat dat op de autostrades algemeen moest. Slow en mske hadden verbaasd naar alle voorbijstuivende auto’s gekeken. Pas voorbij Bertem stonden er borden. “Zou dat pas van hier gelden” had mske zich afgevraagd, maar ze hadden toch nog naar alle voorbijstuivende auto’s gekeken. Richting Antwerpen stonden er geen borden, behalve op het laatste stuk. “Bizarre situatie” had mske gedacht.

Gisteren, bij het lezen van het artikel overtredingen niet strafbaar waren omwille van de “smog” onder het bord, begon mske zich lichtelijk belachelijk te voelen. Waarom moesten zij twee idiootjes wel een regel volgen die anderen aan hun laars lapten en die, zo blijkt nu, toch geen aarde aan de dijk brengt en niet wettelijk zou zijn. Over dat laatste had ze sterk haar twijfels want, of de smogvermelding nu wel of niet in de wegcode staat, zo een maximum snelheidsbord wil toch zeggen wat dat wil zeggen. De rede die er onder staat is toch louter informatief? Of was er nu weer het een of het ander aangepast in die wetteksten?

Vandaag leest ze dan weer dat de beboeten beter wel hun boete betalen en dat precies om de rede die mske gisteren al had overdacht.

Weten ze het zelf nog wel? Of is dat weer een rede om de ene wel en de andere niet te doen betalen?

Wat die vlieger hier komt bij doen? Geef toe, ’t was toch een schoon begin hé …