Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Een nacht in het museum

Met het oog op een nakende heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen -na elf jaar- nodigde Thomas Vanderveken bekende gasten uit voor een nachtelijke beschouwing van één van de kunstwerken van het KMSKA1. En wij keken mee.

Interessant om weten is wel dat een museumbezoeker gemiddeld 27 seconden besteed aan het bekijken van een werk. Daar zouden ze verandering in brengen door een ganse nacht één kunststuk te bespreken.

Voor het eerste deel kozen ze ‘De Aanbidding der Koningen’ (1624) van Peter Paul Rubens2. En je moet dan al geen fan zijn van Rubens om toch geïnteresseerd te geraken in wat er allemaal kwam kijken bij en rond de totstandkoming van dat doek. Al veranderde dat mijn mening over het uiteindelijk resultaat toch niet.

Het tweede handelde over de ‘Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen’ van de 15e-eeuwse Franse schilder Jean Fouquet3. Zelfde ervaring over de gewekte interesse en alle verhalen errond. Vind ik het mooi? Ik weet het niet. Ergens wel, maar het is zo anders dan wat we gewend zijn van die oude meesters.

En bij het afsluiten gaven ze nog mee dat het de derde keer over ‘De Intrige’ van James Ensor4 zou gaan. Nu ben ik wél benieuwd.

En toen ze wisten te vertellen dat de volgende dan wel de derde, maar ook de laatste aflevering zou zijn, vonden wij dat effenaf spijtig!

____________________
1 VRT NWS – url: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/een-nacht-in-het-museum/
2 Aanbidding door de Koningen – Peter Paul Rubens
3 Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen – Jean Fouquet
4 De Intrige – James Ensor
____________________

Previous

-boos

Next

Eerste contact

14 Comments

  1. Ik las dat het museum eindelijk (!) weer open gaat. Goeie reden voor een hernieuwd bezoek aan Antwerpen. Mooi dat er uitgebreid aandacht geschonken wordt aan drie werken, alle drie heel verschillend. Het doek van Fouquet heeft me altijd verwonderd. Ik vind het prachtig, maar het is alsof hij in een tijdmachine een eeuw of vijf vooruit geschoten werd, gauw een schilderij maakte en toen terugkeerde naar de late middeleeuwen. (En ook hij kon net als de meeste schilders van zijn tijd en ook later geen fatsoenlijke baby schilderen.) Jammer dat het programma na Ensor afgelopen is!

    • ms

      Wij plannen toch ook een bezoek aan het museum. maar we hebben nog geen datum vastgelegd. Misschien eens als we in de buurt zijn.

      Het doek doet inderdaad vreemd aan en aangezien er zo weinig geweten is over Jean Fouquet kan hij best een tijdreiziger of buitenaards geweest zijn, al geloof ik meer dat diegene die zegt dat het een door een vermenging van de verschillende toen gangbare kunststijlen ontstaan is, maar dan nog …

      En die baby’s … Die schilders lijken nog nooit een baby van dichtbij gezien te hebben. Dat zei men in: “Een nacht in het museum” over de kamelen bij Peter Paul Rubens ook. Over baby’s zullen ze dat niet durven zeggen hebben.

      Ik hoop dat ze er een tweede seizoen van maken.

  2. Interessant zo’n nachtelijke beschouwing. Zo leer je met andere ogen naar zo’n schilderij kijken.

    • ms

      Je bekijkt het wel even in een andere context, gewoon omdat je er meer van weet. Maar dat kan natuurlijk niet bij elk schilderij dat in een museum hangt.

  3. Ik heb alleen nog maar de beelden op tv gezien van het hernieuwde museum. Kort voor de jarenlange sluiting was ik er uitgenodigd op een event en toen noodde het echt niet om nog eens terug te gaan. Donker, somber en oubollig. Misschien moet ik nu toch maar eens gaan kijken of de witte vloeren het geheel wat aantrekkelijker hebben gemaakt. Ik zal dan mijn sloefjes meenemen.

  4. Lijkt me een goed idee, voor kenners (hoor ik niet bij) en liefhebbers.
    De beelden van Ensor deden me opnieuw verbazen. Grotesk, op het griezelige af.

  5. Ik zag op t.v. een stukje waar ze vanuit een comfortabel bed naar een kunstwerk keken. Is het dat programma?

  6. elsjeveth

    Eindelijk, we hebben vaak op terras aan de overkant gezeten (toen corona nog niet bestond) en met verwondering alle werkzaamheden bekeken met een pint in de hand. Het wordt de hoogste tijd ons weer eens richting Antwerpen te spoeden, zeker nu we dichterbij wonen.

    • ms

      Wij liepen er wel meer langs, ik heb er trouwens heel oude herinneringen aan, maar binnen waren we er nooit.

      Daar zal nu verandering in komen.

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén