Wizzewasjes

Dubbel gebubbeld

Dossier vuilbak

De eerste keer dat mske over je afval per kilo betalen hoorde was door een telefoontje van Slow’s zus die vertelde over het nieuwe systeem en die verzuchtte dat het huren van de aangepaste vuilbak meer kostte dan het huisvuil zelf. mske snapte het systeem niet al te best, maar ach het was hier toch niet aan de orde.

Onlangs hoorde mske een ander verhaal en dat wil ik jullie niet onthouden. Het gaat ook over afvalophaling en betaling per gewicht.

Iemand, ergens kreeg de rekening voorgeschoteld en dacht: “dat kan niet”. Die iemand van ergens belde de ophaalmaatschappij en deed zijn klappeke en zei dat het niet kon. Want, en dat wist die iemand zeker, op die datum en ook op die datum had zijn vuilbak zeker niet buiten gestaan en toch werden hem op die data ophaalkosten aangerekend.

De maatschappij zei dat het niet kon, maar dat was buiten de waard, in dit geval die iemand van ergens, gerekend die voet bij stuk hield en zei dat die vuilbak niet had buiten gestaan. Na wat over en weer gepalaber besloot de maatschappij iemand ter plaatse te sturen.

En wat bleek? De chip, die in die vuilbak zat, stemde niet overeen met het adres van die iemand van ergens. Er was een fout geslopen in de adressering van de chip.

Voor zover mske het goed begrepen heeft, diende die iemand van ergens voorlopig niet te betalen maar wisten ze niet waar de chip zat die dan wél bij zijn adres hoorde. Daarom diende, bij de eerstkomende ophalingen, in het oog gehouden te worden wanneer die chip genoteerd werd.

En toen vergat mske het verhaal zo wat.

Vorige week echter dacht ze er aan en vroeg aan die iemand van ergens of ze de verloren chip al hadden gevonden. Dat hadden ze.  Ze vroeg ook naar het resultaat. Werd het bijbetalen of terugtrekken?

Geen van beide, maar iemand van ergens moet drie jaar geen vuilbak betalen terwijl de andere, die met de juiste chip in de verkeerde vuilbak, nu ineens 186€ moet ophoesten.

Vergissingen kunnen altijd gebeuren, maar hoe kunnen de mensen nu zoiets controleren als ze geen chipslezer hebben?

U weze gewaarschuwd! Wordt de vuilbak op die manier geleegd, laat dan zijn identiteit eens nachecken of noteer op den almanak wanneer je hem buitenzet en vooral … wanneer niet.

Previous

Hijs de vlag

Next

De bom is gebarsten

15 Comments

  1. Tja,Mske,de overheid he,daar doe je niet veel aan,toch goed dat het voor die mensen in orde kwam
    groetjes

  2. Hier in het centrum gaat het vuilnis nog in zakken…

  3. ms

    @ watervrouwtje: natuurlijk, maar hoe kan je ‘t controleren? Niet! Behalve als je zeker weet dat zaken gefactureerd werden die niet mochten gefactureerd worden.

    @ Danique: hier ook hoor, zo op de boerenbuiten. Maar als ze ‘t systeem ooit invoeren … een basculleke kopen en vuilnis wegen? Of een ganse boekhouding bijhouden van hoeveel, wanneer en hoe. Of zelf wegbrengen.

  4. bea

    Dat is gene kak! Hopelijk blijven het hier vuilniszakken, is nog altijd het beste voor iedereen.

  5. nog nooit zo’n vreemd verhaal gehoord
    wij hebben geen vuilnisbakken met chips, toch niet van die niet-eetbare
    wat een gedoe

  6. ms

    Tja, zie je, als je iets ingewikkeld maakt, dan weten de mensen niet meer wanneer ze gerold worden hé.

  7. Het is hier zo dat de bakken wél bij een bepaald adres horen ( zonder chip overigens volgens mij, maar alleen je huisnummer erop), maar het is een ieder toegestaan er vuilnis in te gooien. Natuurlijk is iedereen zo beleefd om dat niet te doen..misschien hooguit als de bakken op de ophaaldag aan de rand van de straat staan en je hebt een zakje over terwijl de buurman nog plek zat heeft in z’n bak…dan kun je het dáár nog in kwijt.
    Wij betalen hier nog niet per kilo gelukkig…eens in het jaar een vast bedrag voor meerdere gemeentelijke diensten bij elkaar, dat wél. Hier in een buurgemeente betalen ze wél per kilo…sindsdien is het aantal zwerfzakken vol vuil aan de rand van deze gemeente ( en dus ook bij ons!) dramatisch toegenomen!
    Welstraf hè, dit verhaal van jou…hoe moet je daar in vredesnaam achterkomen als het niet, zoals nu, per toeval was? Het doet me denken aan de elektrameters hier…die weleens zonder dat je het weet ( wie kijkt er ooit op die dingen of die wel draaien? ik niet!) kapot gegaan zijn en dan word je meteen als een halve crimineel behandeld door de energiemaatschappij want dan mag je heel veel bijbetalen…ze gaan er gewoon vanuit dat je de boel bewust gesaboteerd hebt en slaan je aan voor het hoogste gebruik! En dáárbij kun je praktisch nóóit je gelijk halen! erg hè!

  8. ms

    Zo hebben wij drie jaar het maximum aan waterverbruik betaald omdat de meterstand die wij jaarlijks opgaven lager lag dan wat zij in hun boeken hadden. Maar dat zeggen ze dan niet maar tellen er telkens het maximum bij.

    Tot ze overschakelden op het systeem waarbij je per pc de stand kon opgeven. Toen weigerde dat systeem de stand te aanvaarden die wij opgaven. Die keer is er ook iemand langs geweest om dan te moeten toegeven dat wij de juiste stand doorgaven en dat zij met een fout in hun gegevens zaten.

    En wat die elektriciteitsmeters betreft, wij kennen iemand die daar de maandelijkse stand van bijhoudt. Waarschijnlijk heeft die mens daar ook ooit slechte ervaringen mee gehad.

  9. Oh ja…nu je het zegt..de moeder van een zwager van mij schrijft elke wéék de stand van de meters op…Deutsche gründlichkeit ( zij komt uit Berlijn hahaah) want niet eens door slechte ervaringen gedreven!
    Dat waterverbruikverhaal…allemachtig…het gaat maar vaak fout ook bij jullie hè..maar leve de pc! Heb je daar eigenlijk van teruggekregen dan, toen ze erachter kwamen dat zíj fout zaten?

  10. ms

    Ze hebben ook niks terug gegeven maar ook de volgende meteropname afgewacht om de afrekening te maken.

    Op het einde van datzelfde jaar installeerden we de badkamer en sedertdien sturen ze ook tussentijdse facturen. Maar daar snap ik helemaal niks meer van. Er zit geen regelmaat in.

  11. Al die energiemaatschappijen daar heb je geen vat op:ik ben al een week bezig om elke morgen en elke avond de watermeterstand te noteren.Wij kregen hier een afrekening voor het jaar 2010 van maar liefst + 300 euro en in november betaalden we al 180 euro. Jarenlang was er een rekening in okt-nov en een afrekening in febr-maart.Maar nu is die afrekening zo hoog dat ik me vragen stel.We zijn maar met twee en we springen bewust om met watergebruik. Nu wil ik wel eens weten of de prijs zo omhoog is gegaan of dat we een lek hebben.
    Inlichtingen vragen? Dan kun je net zo goed met je hoofd tegen een muur bonken. Aan hun uitleg te oren hebben zij altijd gelijk,wel ik ga nog een tjdje doorgaan met de meterstand op te nemen en dan vragen aan mijn loodgieter of het verbruik normaal is of niet!
    Met de vuilniszakken geen probleem. Je koopt een rol huisvuilzakken en dan moet jij maar zorgen dat je oplet met het afval om eventueel de kosten te drukken.

  12. oei ik was te vlug :oren =horen en tjdje = tijdje

  13. ms

    Inlichtingen geven ze niet, je moet echt zeker zijn van je stuk en op je poot blijven staan, anders lukt het niet. Dus is ‘t wel een goed idee om het eens te controleren hé.

  14. max

    Bij mij kan dat niet gebeuren want ik smijt mijn chips niet in de vuilbak, daarbij ik ga een hond kopen en dan kan ik mijn huisvuil in allemaal kleine zakjes doen en als ik dan ga wandelen (met den hond) steek ik in elk vuilbakje dat ik tegenkom een klein zakje vuil.
    Ik heb dat geleerd van de bejaarden die hier in de buurt wonen, die doen dat ook.

  15. ms

    Oeps! Dat is een schot voor open doel! Dat kan ik niet laten liggen.

    Ah ja, want binnenkort ben jij ook bejaarde hé!

Wat denkte daarvan?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

%d bloggers liken dit: