Twee Belgen, wie kent hen nog?, gaan nog maar eens naar Nederland en door de vorige ervaring nemen ze een voorraad muntstukken mee om op die kaart te kunnen zetten.
Tot hun grote schrik bemerken ze aan dat station, of beter bemerken ze helemaal niets aan dat station. Er staan gewoon geen automaten voor munten want in plaats van met RET, zoals de vorige keer, Rot En Traag zoals een lokale bewoner het noemde, krijgen ze nu met Connexxion te maken. En als ze willen opladen moet dat aan het loket en ze hoeven daar niets voor bij te betalen.
Ze geven 24€ af aan dat loket en vragen om op elke kaart 12€ te zetten. Die namiddag bij de halte bemerken ze dat er op één kaart 3€ meer staat dan op de andere. Wat was er fout gegaan? Volgens de rekeningskes heeft de bediende op één kaart 15€ en op de andere 12€ gezet. En dat met twee Belgen die op beide kaarten hetzelfde bedrag wilden houden om niet constant twee kaarten in het oog te moeten houden. Ach, het is toch gemakkelijk op te lossen? Als ze naar huis gaan, zullen ze op die ene kaart wel 3€ bij storten.
Wat ook anders is, ze moeten op het perron in- en uitchecken. Niet op de bus of tram zelf. Na elke halte zegt de computerstem: “aandacht, reist u met de OV-chipkaart, vergeet dan niet op het perron uit te checken”. Om kierewiet van te worden.
Bovendien staan ze op een schone morgen op die tram te wachten. Maar die heeft ergens stroompanne en ze staan 45 minuten in de vrieskou af te tellen met dat bord van 15 minuten naar 0 om het dan terug op 15 te zien springen. “Maar dat is niet zo erg” meende een medepassagier “voor die ene keer in het jaar dat dat gebeurt”. Kan die ene keer in het jaar dan efkes rekening houden met twee Belgen en die prestatie houden voor als die er niet zijn?
Goed, na drie dagen is dat saldo op die ene kaart dus ferm gezakt. De bankkaart komt weer op de proppen bij de automaat bij AH. “Foute pincode” zegt de automaat. Ook bij de tweede poging. Eén Belg denkt maar aan stadjes filmen terwijl de andere maar efkes gaat opbellen om te horen wat er fout loopt. Niets loopt fout, volgens de maatschappij. Dat zou moeten werken, volgens de maatschappij.
Dus trekken de twee Belgen de volgende dag naar de krantenwinkel waar ook een automaat staat en de tweede Belg probeert met zijn kaart, een andere kaart dus en het werkt wel. Dus is één van hun bankkaarten naar de Filistijnen. Wat die daar mee moeten doen, dat is een ander paar mouwen.
Als de twee Belgen met hun vers opgeladen kaart inchecken gaat het bij die ene OV-chipkaart fout. Er wordt 0,83€ aangerekend terwijl het 1,45€ moest zijn. En bij het uitchecken komt de melding dat de overstap geslaagd is. Welke overstap? Lorejassen! Daar staan die twee Belgen met hun gedacht van de bedragen op beide kaarten hetzelfde te houden. De kleine Belg zweert dat, als ze naar huis gaan, ze in dat station aan dat loket met geld dat saldo gelijk gaan zetten al is het een getal à la 3€ en 33 cent. Goed geweten.
Danique
In bus en tram moet je in NL in het voertuig in of uit checken.In de trein en metro op het perron of bij de ingang. Vooral ouderen begrijpen er niets van. Die ov chip is een ramp.
mizzD
Wat maakt een lokale inwoners van ‘Connexxion’..? dát zou ik nou weleens willen weten! hahaha!
Verdikke zeg..klagen over twee keer voordeel omdat de saldi dan niet meer gelijk zijn…twéé keer voordeel!! da’s al 3,33 zomaar in the pocket..en dan zeggen ze nog dat NL duur is..!
mizzD
Fout gerekend..het is zelfs al €3,62!!
Klaverke
Pfffff … geduld moet je hebben , véél geduld, en dan komt alles goed … Pffffff
magda
mijn goesting om met tram en bus in Nederland te reizen is ferm gezakt als ik dat hier allemaal lees!
olive
olive zegt maar niks
Ariadnesdraad
Amaiamai! Courage, zeg!