Slow en mske rijden niet graag langs grote wegen. Dus zoeken ze zich steeds de alternatieven op. Zo rijden ze, als ze naar Hannut rijden, over de oude treinbedding via Waasmont. En komen in Avernas weer op de grote baan.
Het bezoek van zondag echter wist hen te vertellen dat ze die grote baan ook over konden en het weggetje verder volgen, dan kwamen ze zo in Hannut aan het casino uit.
Ah, dat casino, daar waren Slow en mske ook al eens uitgekomen maar dan eerder per toeval en ze weten ook dat, als ze per bus gaan, de halte daar aan dat casino “la gare d’Hannut” heet, al is er van een station helemaal niets te zien.
Dat moesten ze eens van dichterbij gaan bekijken. Wat had je gedacht? Slow en mske kennende?
Ze zochten het zondag efkes op en inderdaad, dat paadje loopt door. Ze konden zich voor het hoofd slaan dat ze het nooit eerder hadden bemerkt. Tot ze dus gisteren effectief in Avernas op die grote baan uitkwamen en merkten waarom ze nooit de link met Hannut hadden gelegd bij het zien van dat wegeltje. Dat vertrekt namelijk loodrecht op die grote baan die eigenlijk ook recht Hannut inrijdt in zou rijden, ware het niet dat ze er een soort van ring hadden gemaakt.
Goed, het paadje, of wegeltje of wat dan ook, maakt deel uit van een oude spoorlijn, die van Landen naar Huy ging, de L127. Slow en mske hebben nog geweten dat het Landense gedeelte uit sintels bestond, maar nu is dat mooi geasfalteerd.
En inderdaad heb je onderweg nog de aanduidingen van die spoorweg, er staat ook nog “Avernas” al kan je je niet voorstellen dat daar ooit een stationnetje heeft gestaan.
Ze hebben enkele van die oude spoorwegen op Vlaams gebied dan ook aansluiting gegeven op de RAVeL, de fietsroute aan de Walenkant.
Zo heb je ook de aansluiting naar Namen via Racour, maar Namen is dan weer een heel stuk verder en dat zal waarschijnlijk voor deze zomer niet meer zijn.
Een dagje Huy per fiets zien Slow en mske wel zitten. Dat komt er misschien nog wel van één van de komende weken. Het zal ook wat van het weer afhangen.
En wat zeggen ze op fietsroute.org over de RAVeL?
RAVeL Netwerk (Réseau Autonome de Voies Lentes):
Het volledige net, is een netwerk van “trage wegen” die voorbehouden zijn voor niet gemotoriseerd verkeer zoals ruiters wandelaars, skaters en fietsers. Men gebruikt hiervoor jaagpaden en voormalige tram- en treinbeddingen. In haar eindstadium zal dit net ongeveer 2000 km “trage wegen” omvatten waarvan ongeveer 1000 km op voormalige spoorwegen. De trajecten doorkruisen Wallonië en verbinden de grote steden met elkaar.
Nu gisteren werd het dus maar Hannut. En ja, het is veel prettiger om de RAVeL te volgen dan die drukke rijweg. Het paadje neemt na een honderdtal meters een bocht naar rechts en gaat dan ook zo recht op Hannut af.
Via een kokertje onder die zogenaamde ring rijden ze inderdaad Hannut in en komen aan het station casino uit.
Van het station van Hannut hebben we wel enkele foto’s gevonden zodat mske zich volledig kan voorstellen hoe het stationnetje er ooit heeft gestaan.
mizzD
Je ziet dat heel vaak hè..hier ook, dat oude treinbeddingen voor fietspaden gebruikt gaan worden. Hier slaan ze alleen zo door..een mooi asfaltpad, maar de rest (in de bermen) is allemaal compleet weggesnoeid. Zal wel voor de veiligheid zijn, maar ik vind het echt zonde..zo’n kale netengedoe.
ms
Voor je in Avernas de drukke weg oversteekt heb je meestal open veld met hier en daar een boomgaard.
Eens over die weg krijg je heel wat anders: hoge begroeide bermen en veel groen. Als je Hannut nadert kom je wel aan de achterzijde van meerdere bedrijven voorbij. Op een zeker ogenblik denk ik zelfs dat de trein het fruitbedrijf doorsneed. Nu zijn beide zijden natuurlijk omheind.
Het kokertje onder die ringweg is zeker niet breed genoeg voor een trein, je zou er misschien met twee naast elkaar kunnen fietsen. Dat probeerden we niet. Je ziet niet wat van de andere zijde komt.
Ik denk dat wij, de week voor de evenementen terug beginnen én als het weer het toelaat, toch maar eens tot in Huy gaan fietsen. Volgens mij moet het de moeite waard zijn.