Met de laatste winterse periode nog vers in het geheugen, ga ik een beetje geschiedenis vertellen … vanuit eigen oogpunt, wel te verstaan.
Vele jaren geleden werkte ik halftijds en ik had zo een halfuurtje met de auto nodig om op het werk te geraken. In die tijd waren winterbanden iets voor verre reizen. Zelfs in Duitsland reed je toen gewoon met zomerbanden voorzien van sneeuwkettingen.
Die ene winter van vele jaren geleden vertrok ik, uit mijn dorpje en reed over de nog niet geruimde wegen naar het werk. Daar aangekomen bleken alle collega’s te laat te zijn … wegens de sneeuw.
De baas zei dat hij het maar vreemd vond dat diegene die het verst moest komen er wel op tijd was geraakt.
Mijn vader, triest figuur dat hij toen al geworden was, vertelde me dat ik wel moest schuiven met mijn autootje vermits die voorwielaandrijving had en dat ik het rijden door de sneeuw beter aan goede chauffeurs kon overlaten.
Later, in de Pyreneeën hadden we geen winterbanden meer, maar zelfs daar betekent glad patineren.
In Finland was het jaar de eerste keer het opleggen van speciale winterbanden vereist, we hadden die nog snel voor ons vertrek gaan wisselen en de Finse douanier grijnsde. In elk geval reed ik toen tegen 120 per uur over die wegen. De Finnen deden dat ook en ik paste me indertijd zeer gemakkelijk aan aan de lokale rijstijl1.
Daarna was er nooit nog sprake over winterbanden of niet, aangezien we ofwel geen sneeuw zagen ofwel geen auto hadden.
De eerste keer dat ze ter sprake kwamen was zo ongeveer twee jaar geleden. Na de winter dachten we: “voor die ene keer?” en besloten we geen winterbanden te kopen.
Dit jaar? Wel, we deden voorraad in. We overleefden de wintertoestand en de auto stond en bleef staan. En behalve het beetje natte sneeuw dat vorige zondag viel, hebben wij hier geen sneeuw gezien. En weer denken we: “voor die éne keer dat het vriest en sneeuwt?”
Waarom we dat denken? Die winterbanden en hun tweejaarlijkse wissel zijn nogal prijzig en wij hebben geen ministerspensioen, integendeel.
En dan wilden ze er nog een deel van inpikken. Dat zouden ze nu wel gaan oplossen, maar zolang dat niet officieel is …
1 Hier ergens op dat blog staat nog een postje over zulk een aanpassing, maar zoals zo dikwijls de laatste tijd dat de zoeker me in de steek. Vind ik het nog, dan pas ik het aan.
Matroos Beek
Wij hadden altijd winterbanden maar hebben nu al twee jaar geen meer, om ongeveer dezelfde redenen die jij aanhaalt. We twijfelen wel, maar vinden het dan ook weer niet de moeite. En manlief is met pensioen. Gelukkig wel een Nederlands pensioen dat nog iets beter is dan het Belgische.
Waar gaat al dat Belgische belastinggeld eigenlijk naartoe? Het is nergens in terug te zien.
Benieuwd wat dat straks voor mij zal worden met mijn Belgische pensioen… straks is binnen een grote zes jaar (vervroegd).
ms
Wij hebben bewust vier jaar geen auto gehad. In 2014 werd het te moeilijk om op de evenementen te geraken en namen we weer een auto. Sedertdien hebben we één keer sneeuw gezien, twee jaar geleden.
En pas op, op ijzel ben je met sneeuwbanden niets. Daar helpt niets tegen, toch niet de ijzel zoals we die hier kennen.
Een diepvriezer zou in ons geval nuttiger zijn (die hebben we ook niet meer vervangen omdat we liever alles vers halen), maar weer: waarom voor die éne keer? Er is in geval van nood een buurtwinkel op ongeveer anderhalve kilometer.
Matroos Beek
Inderdaad, het kan evengoed dat we geen sneeuw meer krijgen en als het ijzelt, krijgen ze mij ook de baan niet op – met of zonder winterbanden.
Sommige mensen voelen zich ook ‘schijnveilig’ met winterbanden en passen hun rijstijl niet aan. Dan heeft het ook al geen zin.
ms
Zelfs met die Transit met zijn Finse nagels zou ik niet vertrekken op ijzel. Daar heeft niets greep op.
Het is nu inderdaad zo, dat er veel zijn die denken dat ze met winterbanden net zo kunnen rijden als in de zomer.
Op sneeuw rijden vergt altijd aanpassing. Ik weet niet of ik na al die jaren geen sneeuw nog zou durven wat ik jaar geleden deed. Maar het enige waar ik bij sneeuw bang van ben is dat ik niet weet hoe de anderen gaan reageren.
MyriamC
Wij hebben altijd winterbanden. Ik heb familie in Duitsland en daar ben je verplicht ze te hebben ‘in winterse omstandigheden’ wat rond kerst/nieuwjaar (wanneer wij op bezoek gaan) dikwijls het geval is. En wij maken ook nogal eens winterreisje naar de sneeuw. Het is inderdaad het wisselen dat geld kost, want voor de banden op zich … als je winterbanden op liggen kunnen je zomerbanden niet verslijten en omgekeerd.
ms
Vroeger reden wij naar Duitsland met sneeuwkettingen. We hebben nooit problemen gehad.
Maar toen het verplicht werd, hadden we natuurlijk wel winterbanden. Voor Finland moesten we nog extra nieuwe kopen.
Je zomerbanden verslijten niet, inderdaad, maar je moet ze ergens opslaan én volgens mij is dat ook niet zo goed … als je er al de plaats voor hebt.
MyriamC
De garage houdt ze bij. Mag wel voor de prijs die ze rekenen voor het wisselen.
ms
Die van ons zou dat ook wel doen.
Maar als ik naar de echte sneeuw zou willen, zou ik eerder een aangepaste auto huren dan met deze met winterbanden op avontuur te gaan.
MyriamC
Ik weet niet wat jij ‘echte sneeuw’ noemt. Wij gaan niet op skivakantie naar de Alpen. Wel vertrekken wij morgen naar Winterberg. Toevallig ligt er nu redelijk wat sneeuw in het dal, voor hetzelfde geld ligt er geen. Maar je moet voorzien zijn, dus winterbanden erop.
ms
Hier lag geen sneeuw. Ga ik naar het buitenland voor de sneeuw, dan zal ik wel een auto huren.
Maar we zijn dat eerstdaags niet zinnens.
MyriamC
Ik snap niet waarom je daar een auto zou voor huren. Onze auto (SUV) is daar perfect geschikt voor.
ms
Omdat niet iedereen een SUV heeft (of wil) en ieders situatie anders is.
annaberg
Dit jaar heeft de echtgenoot onze banden zelf gewisseld. Ik ben als de dood voor rijden op sneeuw en hier worden kleine straten nooit snel gestrooid.
ms
Het deed me niets. Het is een andere stijl van rijden.
Indertijd legde iedereen gewoon kettingen op. En die sneeuwkettingen vond ik indertijd best veilig. Maar nu is er natuurlijk meer verkeer.
Al ziet het verkeer er met die winterbanden nog altijd niet vlot uit.
Suskeblogt
winterbanden heb ik niet. Deze week heeft de sneeuw één dag gelegen en dan was het weer weg. De vorige sneeuwval dateert van vier jaar terug. Daardoor zie ik winterbanden niet als een noodzaak.
ms
En toch gaan er stemmen op om het verplicht te maken. De kassa moet rinkelen zeker?
Bertie
In de sneeuw heb ik nooit durven rijden en nu heb ik geen auto meer.
Voor die tijd hadden we wel winterbanden omdat er familie in Duitsland woonde.
Als ik me goed herinner waren er ook winterbanden die je kon laten zitten, het hele jaar door. of heb ik het mis?
ms
Dat zijn geen winterbanden of zomerbanden, dat zijn er voor “all weather”, noch vlees noch vis.
Maar ik kan vermijden dat ik er door moet (de Colruyt ligt maar op 3km van hier, dat kan ik nog te voet aan) en de sneeuw opzoeken doe ik niet. Er zitten teveel zwarte herinneringen onder al dat wit.
Tijdens onze autoloze jaren gingen we een sneeuwwandeling maken in Vielsalm en zijn we met de trein gegaan.
Bertie
Lijkt me een mooi dagje uit.
ms
Dat was het ook.
Maar twee jaar geleden kwamen we met de auto terug en dat was niet zo mooi.
elsjeveth
In de gelukkige omstandigheid met een auto van de baas en daarbij behorende verplichte bandenwissel ben ik blijkbaar een bevoorrecht chauffeur als ik sommige van mijn vriendinnen mag geloven. Moest ik het zelf financieren dan zou ik als zuunige zeeuw geloof ik niet tot de bandenwissel overgaan.
ms
Ik ga voor: “njet”.