Het waren me de daagskes wel … pffft. Zoveel pech waar ik weer een enorm plezier aan beleefde.
Ge moogt gerust zijn. Ik weet dat ik een beetje raar in elkaar zit maar helemaal zot ben ik echt nog niet.
Het begon vorige maandag. Ik had ’s morgens vroeg het blog gelezen maar eenmaal ontbeten en met mijn koffie bij de hand aan de laptop gezeten om te lezen wat er op internet te lezen valt stond hij daar te blinken, de “Fatal Error” die een hele poos later weer optrok als een hardnekkige mist en een nog hardnekkiger zon.
Ik was effenaf opgelucht. Ik houd niet van die ellende, dacht ik zo. Een half uurke later was het weer prijs en ik herinnerde me die dag van de blanco pagina waarop ik toen toch wou weten wat er was en ik mijn webhost had gemaild. Blijkbaar hadden ze vorig jaar wel degelijk een probleem gehad … maar dat was opgelost. Bizar dat ze toen hadden verteld dat het normaal was, maar soit …
Nu echter lag de oorzaak elders. Want zie je, ze hadden gemerkt dat ik met Jetpack werkte en Jetpack staat op hun lijst van plugins die ze afraden omdat hij te veel van hun server zou vergen. Maar geen paniek, ze hadden een lijst met alternatieven. Ik ging al een beetje steigeren. Want waarom hadden ze die problemen dan eerder niet?
Wie nu wil kan ineens naar de laatste zin springen, want al wat nu nog volgt is een korte beschrijving van een lang verhaal, die ondanks dat kort toch ook nogal lang uitvalt.
Maar dat was toen een blanco pagina en nu was het geen blanco pagina. Ik startte de livechat. Die begon over de nodige updates -die ik altijd doe als ik de melding krijg- en hij begon over mijn aangepaste thema, waar ik toch wat aan gesleuteld had en hij had het over de storende plugins zoals … tadam … Jetpack. Ze hadden een lijst met alternatieven … maar dat wist ik al en die had ik al.
Ik verprutste een dag met het bekijken van de alternatieven die me niet konden bekoren. Dat is net zoals wanneer men je zou zeggen dat de wandelkleren van Zeeman een alternatief zijn voor die van AS Adventure (Bever Zwerfsport). Het spijt me, Zeeman, maar ik kon het niet beter omschrijven.
Ik heb alle plugins uitgeschakeld en ben ze één voor één gaan nakijken en gooide alles wat niet meer compatibel was er uit.
Bloed, zweet en tranen -een korrel zout en enkel dat zweet komt in de nabijheid van de waarheid- heeft het gekost maar ik heb het opgelost door de plugins te vervangen door een code in mijn functiepagina tot zelfs die van de smilies toe. Die zagen er -zonder de plugin- weeral uit alsof ze dringend nood hadden aan een infuus.
Ik heb Jetpack gemaild en hen gevraagd wat zij ervan dachten. Jetpack heeft nooit voor problemen gezorgd, integendeel, hij zorgt er voor dat een zelfgehost blog ook een beetje gemakkelijker wordt, dank zij alle modules die ze aanbieden.
En dan te bedenken dat ik op mijn twaalfde niet wist wat antwoorden toen ze me vroegen wat ik later wilde worden. Ik zou het nu wel weten.
Als ik nu twaalf was zou ik antwoorden: “hacker!”
Matroos Beek
Je bent een blijkbaar zeer bedreven in. Het ideale profiel voor een hacker, dat klopt.
ms
Neen, dat ben ik nu net niet.
Ik ben zoals diegene die in een vreemd land, zoveel van de vreemde taal kent om in de lokale winkel een fles melk en een pakske boter te gaan kopen.
Ik ken er dus genoeg van om mijn plan te trekken maar niet genoeg om te zeggen dat ik het ken/kan.
Vandaar ook dat ik mezelf opvreet terwijl ik ermee bezig ben.
Matroos Beek
Herkenbaar. Ik probeer ook veel zelf uit te vlooien en kan mij daar dan uren in vastbijten.
ms
Precies! En als het dan gelukt is bedenk dat ik het hele gedoe toch wel prettig vond om doen.
Bertie
Zoals je het hebt weten op te lossen, petje hoor.
Laten we nooit vijanden worden. ☻☻
ms
De hulp op internet is anders ook om van te smullen.
Je googelt op het probleem. Er zijn meerdere sites die “les” geven in die zaken. Tot je ze gaat lezen. Dan staat er een hele hoop zever en dan de oplossing: “download plugin die of die”. Zo kan ik het ook. Die sites zijn pure internetvullerij.
Ik zou het echt wel willen kunnen. Ik leerde mezelf ooit Spaans, dus kocht ik een boek (dat van de foto) en daar vond ik wel heel wat in. Misschien dat ik eens …
Vijanden? Breng me niet op ideeën … ??
Bertie
😀 😀
Kleine problemen los ik op dezelfde manier op, voor andere dingen vraag ik een van de zonen. Die noem ik daarom de thuishulp.
ms
Ik doe het meestal zelf.
Als het niet lukt zoals bij Fatal error mail ik de webhost, maar dan moeten ze mij geen blaaskes gaan wijs maken.
Bij een Jetpack probleem mail ik hen. Eer ik dat doe gooi ik Jetpack er eerst eens af en download opnieuw. Dat deed ik al twee keer en het hielp wel.
Nu heb ik hen gevraagd of ze weet hadden van serverproblemen bij webhosts waarop ze mij antwoorden dat zij wel meer de zwarte piet toegespeeld kregen (maar dan iets anders geformuleerd).
francky spruytte
Ik heb geen tijd en vind tevens de moed niet om me in zulke onderwerpen te verdiepen. Wie weet binnen een paar jaar als ik “op rust” ben ?
ms
Dan heb je inderdaad meer tijd voor extra zaken maar tegen dan hebben ze al lang weer iets anders uitgevonden.
Rob Alberts
Zolang het gratis is ben ik al snel tevreden.
Verder wil ik zo min mogelijk nadenken bij het computeren.
Om de hete brij heen wandelen is wel iets van deze tijd bij veel bedrijven.
Vriendelijke groet,
ms
Mijn blog is niet gratis. Dat was een keuze na mijn eerste blogprovider.
En ja, ik vind het wel interessant om zien welke resultaten je kan krijgen door een onverstaanbaar stukje code ergens tussen te gooien.
Voordeel van Jetpack is wel dat die mensen wel toegeven als de fout bij hen ligt/lag en het dan ook nog oplossen. En Jetpack is -in mijn geval- wél gratis.
elsje
Je toont je ware hacker. Helaas je roeping misgelopen 🙂
ms
Ze zijn er te laat mee op de proppen gekomen.