Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Op één juli

Het begin van de grote vakantie. Dat was en is al jaren zo, al is het nu niet meer zo algemeen als het ooit was. De schoolvakanties zijn een beetje moeilijk bij te houden deze dagen.

Ik probeer me te herinneren hoe het er vroeger die laatste week van het schooljaar aan toeging. We gingen sowieso tot de laatste dag van juni naar school. De drie laatste jaren moesten we tijdens die dagen wel de school kuisen en dan was echt niet iedereen aanwezig.

Nu blijken er meer en meer mensen al op vakantie te vertrekken voor die eerste juli daar is. De prijzen om hun vakantiebestemming te bereiken schijnen dan gunstiger te zijn.

En eerlijk? Ik kan ze niet helemaal ongelijk geven, al heb ik er dan ook wel mijn bedenkingen bij.

Ik ken de problematiek van de scholen en het tekort aan leerkrachten niet genoeg om dat als argument te gebruiken. Maar als ik gedurende het jaar lees dat er lessen gewoon wegvallen wegens dat tekort en als ik dan lees dat het vroegere op vakantie vertrekken zou wijzen op een gebrek aan respect voor de leerkrachten, dan zit er toch iets scheef aan die redenering.

____________________
1 Het Nieuwsblad

Previous

Een ding met een knoop

Next

Alles was ooit anders

25 Comments

  1. Het lijkt een beetje scheef, inderdaad.
    Toch denk ik dat de regel moet blijven: zoveel mogelijk rekening houden met de schoolvakanties. Het lerarentekort is geen vrijbrief voor een goedkopere vakantie.

    • ms

      Zie je, dat is ook zo. Maar anderzijds vind ik de invulling van die laatste week ook niet altijd geslaagd. Want indertijd, met dat kuisen? Daar kwam geen leerkracht bij kijken. Dat was de directrice die controle hield.

      • Dat hoefden wij niet, hoogstens de ergste rommel opruimen.
        De laatste week was voor de gezelligheid, beetje praten, lezen, zingen, handwereken naar eigen zin, ik vermoed dat het verplicht was en de leraren ons zoet moesten houden.

        • ms

          Één keer moesten we een misviering voorbereiden. Die mis kwam dan vóór de proclamatie. Toen kreeg ik zelfs onder mijn voeten omdat ik een tekst had voorgelezen die eigenlijk door iemand anders ingeoefend was, maar die had verkozen iets anders te gaan doen. Mijn schuld zeker.

          Ik had een hekel aan die dagen.

  2. Vroeger moesten wij inderdaad tot de laatste dag naar school. De zoon van mijn vriendin (1ste middelbaar) is al van 20 juni klaar met zijn examens en werd niet meer op school verwacht, behalve op 29 juni ’s avonds voor het ophalen van zijn rapport. Ik vraag mij af, hebben die leerkrachten 10 dagen nodig om te verbeteren en te delibereren? Vroeger deden ze dat op 2 à 3 dagen. Zo werken ze het toch zelf in de hand dat mensen vroeger op vakantie vertrekken. Dat rapport komt er wel hoor, ook na 29 juni.

    • ms

      Inderdaad, vroeger ging het over een dag of 2-3. Maar toen was het wel meer afhankelijk van de punten. Nu wordt er meer gedelibereerd.

      Maar ik vind het wel een goeie oplossing zo. Na de examens vrij en op een bepaalde dag (de 29ste) rapport.

      Voor de ouders die een opvang moeten voorzien is het natuurlijk minder interessant, zeker als het voor tien dagen is.

    • Van 20 juni! Ik begrijp niet hoe zoiets kan. Een klein schooltje? Onze school is groot en wordt daarop gecontroleerd en zelfs geviseerd. Zoiets is bij ons onmogelijk. Ik vind het ook niet kunnen trouwens. Ik geef toe dat de deliberaties veel moeilijker en zwaarder zijn dan vroeger, maar daarvoor maken wij gewoon langere dagen. Doorgaan tot het gedaan is. Gewoonlijk zijn dat 2 dagen, op mijn afdeling is dat maar 1 dag. Voor verbeteren worden nooit vrije dagen voorzien, die uren heb je tijdens de namiddagen dat de leerlingen studeren.

      • Neen, het Xaverius college in Antwerpen … een heel grote school. Zijn mama is leerkracht op een andere school en daar waren de lln inderdaad de laatste dagen pas vrij.

  3. Zoals Myriam schrijft : 10 dagen geen school en dan de 29ste ofzo je rapport ophalen. Dan moeten ze niet raar doen dat de meeste gezinnen al weg zijn op vakantie.

    • ms

      Dat van die vroegere vakantie wordt eigenlijk in de hand gewerkt door de reisorganisatoren. Zeker nu ze aan Franstalige kant nog niet in vakantie zijn, zit het meer gespreid.

      Wij vertrokken niet op vakantie, maar ik herinner me dat ik één dag mijn dochter heb thuis gehouden. Ze gingen de school kuisen. En al hielp ze dan wel met klusjes thuis, vond ik dat ze na de examens wel een verzetje verdiend had.

  4. Heel vroeger, toen ik op de lagere school zat, was Augustus de vakantiemaand. Ik ben zelf acht juli jarig en ik weet dat er toen gewoon school was. Wel gingen de klassen in die maand een dagje weg voor een schoolreisje maar verder niet. Meestal kregen we ons rapport in de week dat mijn vader jarig was ( dat was 29 juli)

  5. De scholen zijn niet gelukkig met het vroege vertrek van vele leerlingen… Bij ons krijgen ze dan ook geen rapport en moeten ze maar wachten tot eind augustus.
    Op mijn afdeling zijn er geen examens en wij geven dus les tot de laatste dag. Concreet was dat deze week tot woensdag. Donderdag gingen we op schoolreis en vrijdag was er rapport, gezellig samenzijn/afscheid en oudercontact. O ja, dinsdag waren de leerlingen wel thuis. Wij waren de ganse dag op school om alle leerlingen hun resultaten te bespreken en te oriënteren.
    Op de gewone afdelingen had men examens tot maandag. Dinsdag en woensdag wordt er gedelibereerd. Dat zijn vaak héél lange dagen. Iedere beslissing moet zeer doordacht gebeuren en geformuleerd worden. Eén foutje en de ouders spannen een proces aan. Weg vakantie… dan mag je komen opdraven voor het proces. Vergeet niet dat het schering en inslag is geworden dat adviezen en resultaten worden aangevochten. Het is zo anders dan vroeger. De nadruk ligt op het administratieve en alle resultaten moeten perfect genoteerd en weerlegd worden.
    Als bij ons een leerkracht ziek is of er wordt geen leerkracht gevonden, dan gaan de anderen dat overnemen. Zo krijg je vaak dubbele klassen voor je. We gaan echt geen leerlingen naar huis sturen. Het kan wel dat bepaalde lessen niet meer kunnen doorgaan omdat er echt geen leerkracht is, maar dan nog worden de leerlingen opgevangen en krijgen ze een andere les of activiteit. Dit schooljaar kreeg ik 4 maal een ander lessenrooster door het tekort aan leraren. Voor mij geen probleem omdat ik geen kleine kinderen meer heb, voor jonge ouders vaak moeilijk om zomaar te veranderen met de uren van de opvang.
    Enfin, ik kan hier nog uren doorgaan…

  6. Wij kregen dit gedicht ter afsluiting van het schooljaar van onze directeur:

    Vakantie
    Ah
    Laat die commentaren
    maar komen
    over mensen in ’t onderwijs

    2 maanden vakantie voor de deur
    Die leeggangers
    wat te doen met al die tijd

    Laten we
    lekker foto’s nemen
    Een beetje ontspannen
    Clichés bevestigen


    maar weet je wat?
    Er zijn nog plaatsjes vrij

    (van Marieke Dicht)

    • ms

      Ik had het ooit willen doen, maar ik mocht niet studeren, dat was niet nodig voor een meisje. En ik ben blij dat ik het nooit geworden ben. Ik zou niet kunnen functioneren met al die richtlijnen. Leerkrachten zouden les moeten geven en de rest moeten kunnen uitbesteden aan het schoolsecretariaat, maar ja, voor minister heb ik ook niet mogen studeren.

      Maar ik zou het nooit iemand kwalijk genomen hebben als ze zoon/dochter bij zich wilden hebben gedurende de deliberatie. Ik heb het wel over de grote vakantie, niet herfst-, kerst-, krokus,- of paasvakantie. Dat is er over.

      MAAR! Ik zou er inderdaad een punt van maken dat ze bij de proclamatie aanwezig zijn en indien niet het rapport pas krijgen op het einde van augustus.

  7. elsjeveth

    In Nederland is het inderdaad anders qua vakantie, en ook geen twee maanden.
    Dat is wel heel erg lang naar mijn idee, maar wie ben ik

    • ms

      Wij zijn dat zo gewend en ik vind dat het een manier is om toch lichtjes van die school te onthechten. Deze week las ik het nog het volgende in het artikel dat ik hierboven vermeldde:

      “Door corona zijn kinderen die al schoolmoe waren nog meer onthecht geraakt van de school”, zegt Keppens.

      En dan vind ik dat ze door dat “hechten” kinderen in het gareel leren lopen. Weet je, dat ik -na mijn schooljaren en mijn jaren uit werken gaan, ermee stopte en op zelfstandige basis begon- compleet verloren was?

      Je moet dan een heel nieuwe structuur uitdokteren en die kans krijgen kinderen niet. Ze moeten mee in de door anderen geplande paadjes.

      Structuur is goed, maar als die wegvalt? Dan is niet iedereen capabel om die voor zichzelf uit te dokteren. Dat zouden ze ook wel moeten kunnen aanleren: een zekere zelfstandigheid. En dat kunnen ouders ook.

      • elsjeveth

        Daar heb je een punt. Maar sommige kindjes hebben de structuur van school nodig. Zes weken vakantie is denk ik dan voldoende. En ook de ouders kunnen daarin iets betekenen.

        • ms

          Precies. Maar dan krijg je weer dat veralgemenen. Zij die die structuur niet nodig hebben moeten mee en voelen zich bekocht en betutteld.

          Je kan nooit voor iedereen goed doen, maar als het aan mij lag bleef die vakantie van twee maanden behouden, maar ja, ik ben geen betrokken persoon (meer). Ik heb al lang geen schoolvakantie meer nodig, mijn kinders ook niet en sedert gisteren mijn kleindochters ook niet meer.

          Ze zullen dan wel vakantie hebben maar hoe dat juist in elkaar zit zou ik hen nog eens moeten vragen.

      • elsjeveth

        O ja wat ik nog vergeet te zeggen laat kindjes in hun spel daar zie je vaak dat mensen ze op een andere manier willen laten spelen omdat het zo hoort 🥹 zo beperk je een kind

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén