Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Een ding met een knoop

Eindelijk! Ik kan het vertellen. Het ding waar ik al een paar weken mee in de knoop lig is opgelost. Alhoewel ik het een tweetal dagen heb laten bezinken alvorens het blogrijp was.

Het begon nochtans vrolijk. Toen ik doende was mijn nieuw hoorapparaat te regelen -dat ondertussen nog altijd niet van mij is wegens proefperiode- besloot ik in een zotte bui dat ik iets wou, iets wat ik niet in een winkel kon gaan halen maar wel via internet moest bestellen.

Ik googelde en zocht en twijfelde. Ik vond er veel, die vielen enorm in de smaak maar ik vond ze wat aan de dure kant, de andere waren niet wat ik wou. Ik herbegon en herbegon en vond via een andere zoekfunctie twee stuks die ik wel zag zitten op een platform uit een van onze buurlanden, waar ik al meer bestelde, twijfelde en weifelde opnieuw, om uiteindelijk te besluiten.

En ik plaatste één stuk in mijn winkelwagen, zonder probleem en ik plaatste een tweede stuk in mijn winkelwagen, ook zonder probleem. Mijn gegevens moest ik niet opgeven, ik was ingelogd, ik kreeg een popup die zei dat ik in aanmerking kwam voor gratis levering, maar betalen moest ik wel nog. Wou ik een afhaalpunt? Ja dus. Maar ik vond geen afhaalpunt in de buurt, zelfs niet in België. Ik gaf het manueel in en kreeg een popup dat ze niet leverden in België.

En ik dacht: “WTF!” Natuurlijk dacht ik niet “WTF”, ik denk zo niet, maar drie letters zijn nog iets netter dan de Vlaamse variant die ik wél dacht.

Ik smeet het boelke dicht en dacht weer iets dat niet voor publicatie geschikt was.

Efkes later, toen de stoom uit mijn oren was verdwenen en ik weer kon nadenken besloot ik het afhaalpunt dichtst bij de Belgische grens te nemen en er bij het afhalen een wandeling aan vast te knopen.

Dat ging vlekkeloos. Mijn goederen werden ingepakt, mijn pakje vertrok, werd overgedragen aan de pakjesdienst, die pakjesdienst reed van hot naar her, mijn pakje kwam uiteindelijk aan de postautomaat … maar niet er in.

De volgende melding van de Track and Trace van de pakjesdienst was nogal verbijsterend. Die zei dat het pakje werd teruggestuurd naar afzender want er klopte iets niet met het adres.

En ik dacht: “WTF!” Natuurlijk dacht ik niet “WTF”, zie maar hierboven.

Op hetzelfde ogenblik kreeg ik een melding van het platform dat ze me zouden terug betalen op het ogenblik dat het pakje terug bij de afzender was. Zonder boe of ba. Koudweg een melding.

Mijn vrolijkheid aangaande de bestelde goederen veranderde in afkeer. Ik wou ze niet meer. Als ik ze toch nog kreeg zou er altijd een zweem en herinnering aan hangen dat ik -weeral- niet goed genoeg was.

Ik zag nog een melding op 8 juni op de Track and Trace, dat het zou terugbezorgd worden. En ik vond het maar een rare situatie dat een pakjesdienst kon beslissen een pakje, waarvoor betaald was een waarvoor een afhaalpunt was vermeld, toch maar niet af te leveren. Was het omdat ze het adres op de factuur hadden gezien? Was het omdat het -uiteindelijke- adres van de bestemmeling hen niet aanstond?

Ik wachtte en wachtte. Ik wou al eens een herinnering sturen naar het platform, maar Luc vond dat we nog iets langer konden wachten.

Vorige maandag kwam de e-mail zeggende dat ze me binnen de 5à7 werkdagen zouden betalen, maar toen stond het geld al terug op mijn rekening.

En dan kan ik mezelf wijs maken dat alles nu weer in orde is, dat het geregeld is, maar dat is het niet.

Wat ik me nu afvraag is wat de EU waard is als ik als Belgische inwoner iets niet kan bestellen uit een ander EU-land. Ergens blijft er een wrang gevoel achter.

Die goederen? Die heb ik elders besteld, bij die duurdere, niet krak dezelfde en ik ben er blij mee. Vrolijk word ik er niet meer van. Anderen dan weer wel.

En mijn zotte buien zal ik in het vervolg wel tijd geven om over te gaan.

Previous

De reportages

Next

Op één juli

13 Comments

  1. Jolie

    Vreemde procedures houdt dat bedrijf er op na. Zo onlogisch om een bestelling niet bij het afhaalpunt af te leveren; eigenlijk iets voor de Consumentenbond, als het een NL-bedrijf zou zijn.

    • ms

      Ik snap het dus helemaal niet. Ik heb er ook aan gedacht om het te melden maar eigenlijk vind ik het leven te kort om me daar mee bezig te houden/sop de kool niet waard. Ik krijg/wil die goederen toch niet (meer).

      Er is wel meer aan te merken op sommige van die platformen. als je googelt op een bepaald iets staat er altijd eentje bovenaan. Klik je er op staat er bij het artikel dat het niet kan geleverd worden.

      Dan kan je wel eens zuchten maar je weet het tenminste voor je aan de hele poespas van bestellen en betalen begint.

      Neen, als ik het al ergens zou melden zou het bij de EU zijn, maar ik denk eerder dat ik mijn account ga verwijderen.

      Misschien kan het platform er zelf niks aan doen, maar dan moeten ze beter uitkijken met wie ze in zee gaan.

      • Jolie

        Ja, dat is mijn reactie ook vaak (tegenwoordig), het leven is te kort voor al die inspanningen, klacht formuleren, de frustratie van ‘geen reactie ‘ ervaren, dan maar liever het account verwijderen. Wel jammer.

        • ms

          Voor iets dat belang heeft zou ik het misschien wel nog doen, maar toch niet voor een follieke waar ik plezier wou aan beleven.

  2. Ergerlijk, zeer foute manier om met een klant om te gaan.
    Je hebt er geen zin meer in maar eigenlijk verdient zo’n bedrijf een hoop heisa: klagen, uitleg eisen, telefoontjes, dreigen 🤨 desnoods…

    • ms

      Zie je, dat doe ik dus niet. Ik denk dan dat ze er dan hoogstens een excuus tegenaan gaan gooien waar ik geen boodschap aan heb en dat ik binnenkort mijn account wel zal opzeggen waar zij ook geen boterham minder gaan voor eten.

  3. Iets bestellen in de EU is nog niet vanzelfsprekend zo te lezen.

    • ms

      Niet alleen bestellen.

      Toen we in mei in Aachen naar die Mayersche gingen had ik op voorhand een parkeergarage gezocht. Daar stond ook dat ze geen Belgische noch Nederlandse bankkaarten accepteerden.

      Gelukkig hebben we altijd nog wat cash op zak.

      Maar daar kijk je toch ook raar van op, zo dicht bij beide grenzen.

  4. Zwijg mij van EU-regelingen… Ik ben mijn pensioen aan het aanvragen… ook niet alles als je in NL woont en in B werkt…

    • ms

      Daar heb ik ook weet van.

      Lucs zus woont en woonde de dan wel in België maar heeft ook in Nederland gewerkt. Toen ze op pensioen ging kreeg ze dus ook pensioen voor die tijd. En ze vond dat haar Nederlandse pensioen hoger was dan het Belgische gedeelte en daar was ze echt opgetogen over … tot ze opeens een heel groot stuk daarvan aan de belastingen moest afgeven, maar dan in één keer.

      Dit was het in grote lijnen. Ik ga de details niet vertellen omdat ik niet weet of ik die exact kan navertellen. Maar simpel is het niet.

  5. Vervelend hoor! Niet alles werkt dus vlekkeloos. Maar je hebt je geld terug en intussen een alternatief. Laat het niet aan je hart komen, daar is het leven te kort voor.

  6. elsjeveth

    Heel vervelend en eigenlijk de energie niet waard. Gelukkig heb je je geld terug en een alternatief kunnen bestellen. Maar waar je zo vrolijk van werd, die lol is je wel vergaan denk ik.

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén