Wizzewasjes

Gelukkig is er de natuur

Hilarische treinverhalen?

Slow had het donderdag al gemerkt. Aan de trein in Tienen zei hij: “straks in Landen eens naar de info kijken. Er is wat met de treinen in het weekend”.

Zo gezegd, zo gedaan. En ja, het hing uit. Er zouden werken zijn tussen Hasselt en Landen. En daardoor werden er enkele zaken door elkaar geschud. De trein naar de kust, die normaal gezien hier wordt samengesteld zou dat pas in Leuven worden. Maar verder waren er voor Slow en mske niet veel verrassingen, aangezien mske dat toch altijd controleert via de website van de NMBS.

Zo had ze dus gevonden dat de trein naar Landen gisteravond die naar Liège-Guillemins diende te zijn, vermits die naar Genk een ommetje maakte. Ze kwamen in het station van Leuven aan en hielden het zaakske goed in het oog want je moet je niet in de luren laten leggen bij veranderde toestanden.

Dus zag Slow de aankondiging voor de trein naar Genk op spoor 4, terwijl zij normaal op spoor 3 hun trein moesten nemen. “Normaal” zeg ik wel. Dus ging mske naar beneden, de grote gang in en ging even het infobord aan spoor 4 lezen. Ja! De trein van de kust kwam in zijn ganse volledigheid aan op spoor 4, waar dat, we zegden het al, normaal op spoor 3 is, maar gisteren was het dus niet normaal.

Dat is nu toch niks om je zorgen over te maken, dat hadden ze ‘s morgens ook al gezien. Ze waren daar gisterenmorgen op spoor 7 toegekomen, waar die trein normaal op spoor 1 binnenspoort.

Maar wat het nu zo speciaal maakte was dat reizigers naar Liège Guillemins, met inbegrip van die naar Landen, moesten instappen in de wagons die zich aan perron 4A bevonden terwijl die voor Hasselt dat aan perron 4B moesten doen, want die trein ging nu over Aarschot naar Hasselt, in plaats van over Landen.

De reizigers voor de twee stations die niet werden aangedaan, Sint Truiden en Alken, moesten zich verdelen. Voor Alken moesten ze naar Hasselt, waar een bus van de NMBS hen opwachtte, voor Sint Truiden moesten ze naar Landen, waar een andere bus hetzelfde stond te doen.

Zo stonden Slow en mske daar dus genoeglijkskes een klappeke te doen op perron 4A in afwachting van de trein. Toen daar ineens van achter mskes rug een meiske opdook dat er echt wel uitgeput uitzag en vol hoop vroeg: “Mag ik wat vragen?” Stomme opmerkingen zoals: “dat heb je net gedaan” zijn op zulke momenten echt niet gepast, dus zegden Slow en mske maar gewoon: “ja”. “Gaat die trein die hier moet komen naar Hasselt?” vroeg het meisje. Slow en mske legden uit

… dat reizigers naar Liège Guillemins, met inbegrip van die naar Landen, moesten instappen in de wagons die zich aan spoor 4A bevonden terwijl die voorr Hasselt dat aan perron 4B moesten doen, want die ging nu over Aarschot naar Hasselt, in plaats van over Landen.

“Dus ik ben op tijd!” juichte het meisje bijna en repte zich heel wat minder snel richting perron 4B. Eigenlijk kon je het al meer sloffen noemen.

Dus stonden Slow en mske daar genoeglijkskes een klappeke te doen op perron 4A in afwachting van de trein. Toen daar ineens van achter Slows’ rug een meiske opdook dat vroeg: “Mag ik wat vragen?” Stomme opmerkingen zoals: “dat heb je net gedaan” zijn op zulke momenten echt niet gepast, dus zegden Slow en mske maar gewoon: “ja”. “Gaat die trein die hier net het station binnenkomt naar Tienen?” vroeg het meisje. Slow en mske legden niet uit

… dat reizigers naar Liège Guillemins, met inbegrip van die naar Landen, moesten instappen in de wagons die zich aan spoor 4A bevonden terwijl die voorr Hasselt dat aan perron 4B moesten doen, want die ging nu over Aarschot naar Hasselt, in plaats van over Landen.

Ze zegden gewoon: “ja” vermits de trein op dat ogenblik tot stilstand kwam en zoals naar goede gewoonte het eerste klasvoertuig voor hun neus halt hield. Ze stapten dus richting vorige wagon.

Ze ploften met hun bagage in een coupeetje en daar zaten Slow en mske dan genoeglijkskes een klappeke te doen, toen het hen opviel dat de man in de coupé schuin over hen wel serieus verkouden moest zijn, tijdens het hoesten en proesten, niezen en snotteren, snuiten en neus afwrijven door, toetste hij af en toe eens iets in op een tablet. Wat verder voorin baste er iemand als een volleerde buldog en meer naar achter werd er gekeft.

Slow keek bedenkelijk en zei: “we zitten in de verkeerde wagon! We zijn verdorie in de ziekenboeg beland”.

Ondertussen voelden ze aan het schokken en wiegen en vooruit en achteruit dat het stuk naar Hasselt werd los gekoppeld. En ineens klonk heel helder en luid de stem door de trein: “ja, ik kom vanavond nog aan, ik zit nu op de trein naar Genk en zal om twintig na negen daar zijn”.

De vrouw van de snipverkouden man rekte haar hals om te zien wie sprak. mske deed dat niet. Ze stond op. Drie coupés verder zat het koppeltje en het meisje telefoneerde. “Je zit op de verkeerde trein” zei mske “deze gaat naar Luik”. Het meiske schrok en zei: “maar die wordt toch in Landen gesplitst”. mske legde uit

… dat reizigers naar Liège Guillemins, met inbegrip van die naar Landen, moesten instappen in de wagons die zich aan spoor 4A bevonden terwijl die voorr Hasselt dat aan perron 4B moesten doen, want die ging nu over Aarschot naar Hasselt, in plaats van over Landen.

En ze voegde er aan toe dat ze vreesde dat die trein naar Genk al weg was, want die zou vijf minuten eerder vertrekken dan die naar Luik. mske noteerde dat in het compartiment achter haar haastig alle goed opgepakt werd, de jassen meegeritst en de vier in een haastig tempo de trein uitsnelden.

De jongen vroeg iets in het Frans over die werken aan het meisje dat mske niet al te best verstond omwille van het gestommel van de vluchtenden. Het meisje antwoordde terwijl ze haar gsm dichtsloeg, ook haar gerief pakte dat het toch dàt was wat mske gezegd had. Ze haastte zich ook de trein af.

Nu zaten Slow en mske dan genoeglijkskes een klappeke te doen, toen de vrouw van de snipverkouden man al lachend tegen Slow wat zei over “afluisteren” en mske al lachend zei dat als de mensen zo luid spraken dat zij moest meeluisteren, ze het mocht verstaan ook. Ze lachten samen … alleen de man niet. Die snoot zijn neus.

Toen het rustig werd in de wagon en Slow en mske genoeglijkskes een klappeke zaten te doen, kwam de Franstalige jongen zijn coupeetje uit, kwam richting Slow en mske en zei dat het meisje mske bedankte voor de informatie. mske vroeg dan maar of ze de trein nog had gehaald. Gelukkig had ze dat wel. En mske vond het wel lief dat ze het laten weten had.

Bij de NMBS bestaat er de hoffelijkheidscampagne. Onderstaande maakt daar deel van uit.


mske is het daar volledig mee eens, maar het meisje van gisteravond zal daar nu misschien wel even anders over denken.

“Ik wil een kepi” fluisterde Slow tegen mske. “Wij zijn net de infostand van de NMBS”. Waarop mske opmerkte dat minstens één van hen beiden er dan toch uiterst vertrouwenwekkend uitzag.

Ze zijn in Landen aanbeland. mske was wél blij dat de onderstationchef de reizigers naar Sint Truiden stond op te wachten om hen naar de wachtende bus te verwijzen want zij wou naar haar fiets … en naar huis.

Previous

Hallo-o

Next

Slow de plaaggeest

18 Comments

  1. Amaai wat een verhaal! Je moet zeker niet naar muziek luisteren met oortjes in je oren als je met de trein wil reizen. ja die perrons met A’ en B’S kennen we in Brugge ook, Blankenberge en Knokke.Het is iedere keer weer oppassen geblazen. Zo zie je maar dat je niet op automatische piloot mag reizen. Gelukkig voor jullie verliep het die dag “probleemloos”.Het geeft toch een fijn gevoel dat je andere mensen hebt kunnen helpen hé!! Enne …waar zaten jullie aan de ksut? (nieuwsgierig ,hihi).

  2. Oei oei…je begint er oud uit te zien dan hoor…jongeren vragen altijd aan oudere mensen informatie…die vertrouwen ze het meest heb ik weleens gelezen hahahahahaha!
    Maar dat meisje had inderdaad geluk dat ze niet van die campagne gehoord had..aan de andere kant vind ik het wél hoog tijd voor zo’n campagne, want het loopt de spuigaten uit met dat gebel…en ik schaam me dan al voor het ietwat luide signaal dat m’n gsm afgeeft als er een smsje binnenkomt…maar ja, anders hoor ik dat dus niet!

  3. @ Magda: de trein kwam van de kust. Wij niet, we moesten die enkel nemen (én terug geven na gebruik).

    @ mizzD: wel eigenlijk kan ik daar mee leven. Er zijn al veel te veel van die jongeren die net doen alsof iedereen, die ouder is dan zij, dement is.

  4. Nou..dát is ook weer waar..wat pc’s en Ipods ed betreft..maar als het op prehistorische dingen als de trein aankomt, blijken ze die oudjes toch nog wel te vertrouwen in het geven van informatie hehe.

  5. Waarschijnlijk wel. Of mogelijk denken ze dat die meer tijd hebben om de situatie grondig in te schatten.

    Al volstaat het gewoon “begrijpend” te kunnen lezen. En daar heb ik de indruk dat er héél veel mensen problemen mee hebben. Ouderen zowel als jongeren.

    Die telefoons, wel, ik vind dat soms ook storend. Maar ergens kan ik er toch wel inkomen. Zo belde Bollie me eens toen ik op de bus zat en omdat het geluid van die bus Bollie overstemde had ik wel de neiging luider gaan te praten. Dus nadien lette ik extra op, want het is niet omdat jij iets minder goed verstaat dat dat aan de andere kant van de lijn ook zo is en zeker niet voor De (ganse) Lijn.

    Trouwens, het is niet enkel bij ons dat reizigers gestalkt worden en dat op zo een mooie dag dat veel mensen er wel eens uit willen.

    Ik vrees de dag dat ze eens alles samen stil leggen, zowel trein als bus, en wij ergens zitten en niet thuis geraken.

  6. Vertel mij wat..heb ooit een leuk uitstapje naar de kerstmarkt van Antwerpen een dag van te voren in het water zien vallen door een treinstaking ( in B )..welke gekken gaan nu staken rond de kerstdagen?? Nou ja…zó gek is dat natuurlijk niet…de NMBS heeft zo een hoop inkomsten door hun neus geboord gezien en daar was het wel een beetje om te doen natuurlijk…je raakt iemand altijd het hardste in de portemonnee! ( daar hoef je een Nederlandse uiteraard niks over uit te leggen hahahahaha!)

  7. Dat is een vicieuze cirkel, denk ik. Minder inkomsten, meer besparingen. Meer besparingen, stakingen. Stakingen, minder inkomsten.

    Dat is mijn logica. En die minder inkomsten zijn misschien niet eenmalig, er zijn misschien wel reizigers die helemaal gaan afhaken zo.

    Als ze dan toch actie willen voeren, moeten ze diegenen raken die er wat kunnen aan veranderen, zonder op lange termijn, ook zelf de dupe te worden van hun acties.

    En kerstdagen hebben nu toch geen speciale betekenis meer? Alles gaat door. Zaag en zever en mensenpesten.

  8. Hehe..nou niet dat ik daar zoveel betekenis aan geef, aan die kerstdagen..ik bedoelde eigenlijk dat er dán een hoop mensen op stap willen!

    Heb zelf ooit ook mee moeten staken…de mensen moesten hun peuters toen thuis houden of andere oplossingen voor de opvang regelen…voelde me knap schuldig en was blij dat die hele staking voorbij was..en veel had het niet eens uitgehaald.

  9. Het was gewoon toeval! Vanmorgen las ik in de krant dat een man zijn vrouw had vermoord en toen reageerde daar ook iemand op met een verwijzing naar: “en dat zo kort voor de kerstdagen” of zoiets.

    Ik snapte het niet zo goed precies. Kerstmis of niet kerstmis, de wereld draait doorrrrrr …

  10. Ah ja..mijn moeder stierf 4 dagen voor kerst..en daar refereerden ook een hoop mensen aan in hun condoleance…omdat je tijdens die dagen vaker bij elkaar bent of zo? maar ik zag mijn moeder met de kerst eigenlijk nooit, dat vieren wij graag lekker rustig met z’n tweeën. Ik mis haar meer met verjaardagen, huwelijken, geboortes en dat soort familiefeesten, daar was ze áltijd bij..
    Welke dag het dan ook gebeurd zou zijn, het was altíjd ellendig geweest.

  11. Precies! Anders zouden ze er misschien beter rekening mee gehouden hebben om mijn scheiding niet op 24 december uit te spreken!

    De mensen lijken te denken dat de natuur stil houdt omdat zij kerstdagen hebben uitgevonden.

  12. Er zijn echt nog vriendelijke mensen op de wereld, zowel jonge als beetje minder jonge ( )
    We zijn toch op de wereld om mekaar om mekaar te helpen nietwaar? Dat liedje schoot me evnetjes te binnen.
    Dat telefoneren overal en op een manier zodat iedereen kan meeluisteren, daar krijg ik het van. Als het moet dan moet het maar meestal moet het niet, denken dat ze interessant zijn. Leuke slogan van de nmbs

  13. Toch wel leuk, dat bedankje!:8

  14. ‘t is soms wat hé, met de nmbs

  15. O ,dus geen verhaal wat je aan de kust hebt gedaan! Jammer.

  16. jonge mensen weten niet wat het is om oud te zijn Oude mensen weten wat het is om jong te zjn,

  17. die bordjes zouden ze in de nederlandse treinen ook wel eens op mogen hangen
    er zijn er nog meer, heb er laatst nog foto’s van gemaakt toen we de boemel van roosendaal naar antwerpen moesten nemen, omdat de IC vol zat…

  18. In de IC’s heb ik ze ook nog niet zien hangen.

    Op de bussen van De Lijn hebben ze ook leuke.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

%d bloggers liken dit: