Vanmorgen was er op het nieuws weeral de aankondiging van nieuwe taksen. Gisteren waren ze bezig over het creëren van meer werkgelegenheid. De prijzen voor de voeding van de mechanische strijdrossen gaat omhoog.
 
En toch wordt er veel geld uitgegeven voor studies, voor commissies e.d. Verder zijn er veel lachwekkende voorvallen die aantonen, hoe goed alle openbare instanties van dit land werken.
 
Neem nu de historie van Slow met de VDAB. Slow is afkomstig van tegen de Nederlandse grens, hij werkt daar als heftruckchauffeur. Nu verblijft hij tegen Leuven. Als ze verhuizen zal dat eerder richting Sint Truiden uitgaan. Slow werkt in ploegen, waarbij ook soms een nachtploeg.
 
Nu had hij zich ingeschreven bij de VDAB om korter bij huis, werk te vinden. Aan de telefoon vertelde iemand van de VDAB hem dat hij, als hij kon aantonen dat hij aan bepaalde voorwaarden voldeed, zelf zijn ontslag kon geven en kon gaan stempelen terwijl hij iets anders zocht. Maar aangezien hij een grensgeval was, moest hij eens langskomen en dat persoonlijk aanvragen. Het ging hier vooral over het feit dat je 12u van huis moet zijn om daarvoor in aanmerking te komen. Hij was maar 11.30u van huis. Maar die 12u gaan wel over heen en weer met het openbaar vervoer. Aangezien hij niet met het openbaar vervoer tot aan zijn werk geraakt is hij dus een grensgeval.
 
Slow gaat dus, zoals een goedwillige burger past, naar de VDAB. Hij valt daar op een receptioniste … mensenlief, Madame Pisse-Vinaigre in persoon! De toon is als volgt: “Wa wilde?” “Ja zeg, je kan dat hier beter tegen mij zeggen, je denkt toch niet dat ik iemand ga roepen als dat niet nodig is”. “Voor zoiets moet je nen brief schrijven!”
 
Slow is 1.92m groot, weegt 118 kilo maar is de zachtaardigste persoon die je je kan inbeelden. Een reuze teddybeer. Hij zegt niets terug, gaat buiten, gaat naar huis en schrijft een brief. Het antwoord dat binnen de tien dagen moest komen, komt een maand later en is enkel een papier met de opsomming van de artikels aangaande.
 
Nu heb je als heftruckchauffeur een brevet nodig. Slow heeft er een dat pas verlopen is, maar de firma is niet meer geïnteresseerd in het vernieuwen van die brevetten. Maar bij de VDAB kan je ook een cursus volgen en zo een brevet bekomen. Slow wil zich inschrijven, maar dat kan niet, want de wachttijden zijn te lang. De verantwoordelijke zal hem daarover eens opbellen! Nooit iets van die verantwoordelijke gehoord maar hij kreeg vorige week wel een bericht van de VDAB, dat hij, als hij geen kopie van dat brevet opstuurt, geschrapt wordt …