Dat zal iedereen wel moeten doen, denk ik. Persoonlijk vind ik dat maar en rotkarweitje. Ik houd liefst al wat op die rekeningen staat voor mij. Wie niet, maar ja, in de praktijk is dat niet mogelijk.
Ik ga er dus even rustig bij zitten en open de pagina van de bank. Oei, wat nu? De pagina van de bank is veranderd, een hele nieuwe opmaak. Dat is al net in de Colruyt. Net als je je weg weet gaan ze alles wat van plaats veranderen.
Nu hoop ik echt dat die aanpassingen gebeuren in functie van de veiligheid, want voor het gebruiksgemak moesten ze het echt niet doen.
Want zie je, het vak om in te vullen staat niet meer volledig op het scherm. Erboven staat namelijk een zeer belangrijke verwittiging tegen allerlei soorten bedrog, fraude, phising en dies meer. Wegklikken kan je die niet.
Scrollen dus. Maar eerst moet je het nr. van de bankkaart ingeven. Ik neem mijn bankkaart in mijn rechterhand, ik klik met de muis -nog steeds met mijn linkerhand– in het eerste vakje, ik typ met de linkerhand de vier cijfers in -rechts kan ook maar dan moet die kaart nog eens wisselen van hand- en ik wissel toch maar de kaart om met de muis aan de linkerzijde het tweede vakje aan te klikken en weer de ganse poespas te herbeginnen en nog te herbeginnen tot het volledige nummer is ingevuld.
Dit gaat ook zo voor het te betalen bedrag dat niet automatisch naar de cijfers na de komma springt en de gestructureerde mededeling die ook al uit drie vakken bestaat.
Goed, uiteindelijk zijn de persoonlijke betalingen gedaan en kan ik aan die van de zaak beginnen. Dat gaat heel wat vlotter, want daar is al dat links, rechts, links, rechts niet nodig. Die cursor springt automatisch naar het volgende vak.
Nu vraag ik me af of ze, als ze toch willen aanpassen, niet kunnen voorzien dat het ook voor de klant iets handiger wordt. Als het bij de ene bank lukt, moet het bij de andere toch ook kunnen?
Wat denkte daarvan?