Eerste voorval
Luc en ik lopen door de winkelstraat, terwijl de bandendienst onze autobanden vervangt. En daar is de parfumwinkel. En hadden we het daar nu niet net de dag ervoor over gehad.
We stapten binnen, kochten en wilden betalen toen ze vroeg of we een klantenkaart hadden. Die had ik. Die zit in mijn telefoon in mijn Fidme.
“Oh. Die is verlopen” zei de verkoopster. Tja, ik heb vroeger altijd bij die winkel mijn parfum gehaald, maar nu koop ik ondertussen al enkele jaren elders en Luc komt blijkbaar eindeloos toe met zo’n fles. Tot nu.
Maar dat was niks hoor. Ze zou onmiddellijk een andere maken maar dan moest ze nog efkes mijn e-mailadres.
“Waarom verlopen die dingen eigenlijk” vroeg Luc zich af toen we buiten stonden. “Om aan ons e-mailadres te geraken” zei ik.
En jawel, eens thuis lag de eerste al in de inbox, waarop ik onmiddellijk aangaf geen nieuwsbrieven te wensen.
Tweede voorval
Op de boekenmarkt wil iemand met Payconic betalen. Dat lukt niet. Na enig opzoeken blijkt dat er bij mij een update is geweest en dat ik mijn account terug moet activeren. Luc probeert met hetzelfde resultaat.
Bij een update is dat nochtans meestal niet zo. Maar ook hier moesten we deze keer respectievelijk mijn en zijn e-mailadres toevoegen. Maar die zullen toch bot vangen als ze proberen. Ik heb in mijn app aangegeven dat ze mij geen meldingen mogen sturen. Ik ben enkel benieuwd of e-mail als melding wordt bezien.
Nabeschouwing
De meeste van die winkels en/of zaken zijn eigenlijk nog slimmer dan dat. Ze vragen je e-mailadres als inlog en dan mag je nog een wachtwoord ineen flansen.
Meestal geef ik onmiddellijk aan dat ik geen nieuwsbrieven wens, maar -zo goed als- iedere keer kan ik achteraf weer gaan uitschrijven bij ontvangst van hun eerste.
Zijn ze bang dat we hen zouden vergeten? Goede service is belangrijker dan een nieuwsbrief, voor wat mij betreft dan toch.
Nu niet dat het er zo veel zijn, enkel een paar waar ik interesse in heb. Maar ook instanties hebben die onhebbelijkheid.
petergreyphotography
Een Email-adres is voor winkels goud waard. Instanties vragen tegenwoordig na een telefonisch contact per mail hoe dat contact bevallen is. Ik reageer daar nooit op, tenzij ik melig genoeg ben te schrijven dat de medewerker/ster die ik aan de lijn had zo’n prettige stem had en dat je wel kon horen dat hij/zij uit de Achterhoek afkomstig was maar dat dat een vruchtbaar gesprek niet in de weg had gestaan. Of iets dergelijks. In een winkel waar ik wel eens kom wordt altijd gevraagd of ik de bon mee wil of dat ze hem moeten mailen. Geef maar mee, zeg ik dan, dat scheelt mij weer een printje. De manier waarop ik dan aangekeken wordt zegt me dat een gedrukte bon héél ouderwets is.
ms
In twee winkels waar ik kom, vragen ze niet of ik de rekening mee wil maar zéggen ze dat gewoon. De goeie kant daaraan is dat je die dan kan opslaan in een map in je mailbox en je je niet krom moet zoeken als je ze moet hebben bij garantie.
Bij Lidl heb ik in de app zelf aangegeven dat ik geen papieren rekening meer wil. Maar bij Lidl komen we enkel sporadisch als hun Ardeense Oesters of hun walnotenbroodjes eens in de aanbieding staan.
Melig ben ik nooit genoeg om te reageren op gebedel om een schouderklopje. Ze doen het allemaal. Moest iemand nu echt iemand het vuur uit zijn of haar sloefen lopen, zou ik er misschien wél iets van melden. Meestal doen ze gewoon hun job, de een al beter dan de andere.
Momenteel loopt het hier de spuigaten uit met Plopsaqua. Wij hebben een abonnement, gaan minstens één keer per week zwemmen, we proberen twee keer per week. Sedert dit jaar krijgen we na élke zwembeurt een e-mail om te vragen hoe het ons beviel en of we onze ervaringen willen delen; zowel Luc als ik.
petergreyphotography
Ik kan je reactie niet liken. Moet even uitvinden waarom niet. Maar bij deze geliked. 🙂
ms
Dat is genoteerd. 😉
Bizar. Ik kan ze zelf wel liken. Maar dat staat een beetje dom hé.
Suskeblogt
Ik wil zo weinig mogelijk nieuwsbrieven ontvangen. Er komt al genoeg mail binnen waar ik niets aan heb.
ms
Spam gaat sowieso onmiddellijk naar spam.
De nieuwsbrieven weiger ik. Sturen ze toch, dan schrijf ik uit. Ik heb eens problemen gehad met de consumentenvereniging. Die bleven sturen en toen ik opbelde verscholen ze zich achter het feit dat ze meerdere diensten hadden. Bij de consumentenvereniging gaan aankloppen zou in dit geval niet veel uitgehaald hebben, maar ik zei dat ik klacht ging neerleggen. Het stopte uiteindelijk wel.
Een andere zaagmailer heb ik nu naar Safeonweb gezonden. Die stuurden dagelijkse aanbiedingen, maar telkens van een zogezegde andere aanbieder.
Kort op de bal spelen om te vermijden dat het escaleert. 😉
Koen
Een zeer herkenbare ‘ergernis’.
ms
Ik erger me niet echt. Het is meer een soort meewarigheid, dat ze denken dat we hen niet doorhebben. 🙂
Bertie
Was de stapel reclameblaadjes vroeger al een ergernis, dit is veel lastiger en kwalijk bovendien. In feite is het een inbreuk op je privacy.
Nieuwsbrieven verfoei ik en beoordelingen gooi ik ook meteen weg.
ms
Ik krijg dus enkel nog nieuwsbrieven die ik toestond, zoals CenterParcs, Sunparks en De Slegte omdat je nooit kan weten of er niks deugdelijk uit de bus komt. Bij Sunparks en CenterParcs hadden we wél al mooie kortingen waar we wat mee konden.
De Slegte boden een boek dat ik wou, er op klikte om te lezen dat het uitverkocht was. Gelukkig vloek ik niet op het blog. 🤫
Alle anderen schrijf ik uit van e-mails en als ze niet stoppen geef ik ze aan bij safeonweb.
elsjeveth
Mijn oudste zoon, werkzaam op de marketing afdeling van een groothandel in muziekinstrumenten en installaties voor evenementen haalt altijd zijn schouders op als ik zoiets aankaart. Och mam, hoe denk je dat anders veel geld binnenkomt bij ons.
ms
😱 Een nieuwsbrief over een bombardon …
Serieus? Ik denk en geloof wel dat het daarom te doen is, om de beïnvloedbaren te bereiken. Maar daar vangen ze hier bot mee. Eigenlijk werkt het bij mij averechts.
Mogelijk kopen we Lucs parfum volgende keer wel in een andere winkel. 😎
elsjeveth
Dat is dan een averechtse vorm van klantenbinding 🥹
ms
Ze hebben me altijd al een dwarse genoemd.
elsjeveth
Houden zo 😇
Matroos Beek
Ik wil ook geen nieuwsbrieven. Regelmatig ben ik hier aan het ‘uitschrijven’ omdat ik er dan toch weer ingeluisd ben.