Ik had een “aha”-ervaring en een zo wat “ziedet nu wel”-gedachte toen ik het las.
Want dat is nu eens écht iets waar ik ambetant kan van worden, een auto die zo kort achter ons rijdt dat ik hem niet kan zien in de spiegel. Gelukkig ziet Luc die dan wél nog in de achteruitkijkspiegel, maar het feit dat ik niet weet wat die in zijn schild voert, of die niet op zijn gsm zit te kijken, of die wel of niet dronken rijdt, … ik en mijn worst-case scenario’s hé.
Nu lees ik dat we onverbeterlijke bumperklevers zijn1 en ik denk dat ze voor zichzelf mogen spreken, want wij zijn dat niet. Wij zijn zelfs zo asociaal dat we liefst van al niks voor ons en niks achter ons hebben en dan bedoel ik niet dat we de volledige rijbaan voor ons alleen willen, maar wel dat er een aangenaam aanvoelende afstand moet bestaan.
In het artikel hebben ze het dan over bepaalde rijvakken, maar dan spreken ze over autosnelwegen natuurlijk. Maar geloof me, ik vind het op de secundaire wegen wel erger dan dat.
Er was ooit een bumpersticker die zei: “Als je dit kan lezen …” maar dat soort sticker vind ik nu wel een uitnodiging om wat dichter te komen.
Vroeger, lang geleden, ging ik dan heel traag rijden … maar daar is het nu veel te druk voor op de weg.
Ik heb wel al overwogen om met een grote phare recht in hun ogen te flashen.Uitgelichte afbeelding:
Photo by Kelly on Pexels.com.
pske van mske:
Voor alle duidelijkheid: ik wou dit log enkel met een kwinkslag beëindigen. Geen haar op mijn hoofd denkt er aan dat écht te doen.
1 Het Nieuwsblad
peter grey
Ik heb er ook een hekel aan. Maar hebben jullie in België niet van die handige v-vormige afstandstekens op de weg geschilderd? Of geldt dat alleen voor mist en op de snelweg?
ms
Die V-vormen staan niet overal en ik weet niet of die vernieuwd worden. Maar zelfs als ze er staan en er wordt vierkant met de voeten aan geveegd brengen die geen aarde aan de dijk.
Blijkbaar zouden ze onderzoeken wat ze er tegen kunnen doen, zegt VRT.
Beboeten, volgens HLN. Maar dat is artikel is enkel voor abonnees en zoals de reageerders zeggen, is dat dan weer verwarrend bij pasafsnijders die te kort invoegen.
____________________
1 NWS – url: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/26/6-op-de-10-bestuurders-houden-niet …
2 Het Laatste Nieuws
bertjens
Vaak ontkom je er niet aan. Zodra je (voorzichtig) ruimte overlaat voegen anderen weer in. Wat moet je dan als je geen phare bij de hand hebt. 🤨
ms
Met de zaklamp op je telefoon? 🤔
MyriamC
Ja da’s een geweldig phare 🤣
ms
Ik denk dat hij toch eens zal moeten pinken … 😉
bertjens
Ik dacht eigenlijk aan een ver-straler vn 1000 watt. 😆
ms
Ik ook. 😁 Maar die neemt zoveel plaats in in de auto. 😆
Suskeblogt
Ik vermoed dat heel wat chauffeurs bijziend zijn zoals ze achter de auto’s rijden, zeg maar plakken. Goed dat daar aandacht aan besteed wordt.
ms
Zeker. Het geeft een onveilig gevoel als er ene aan de trekhaak -die we niet hebben- hangt.
Matroos Beek
In mijn jonge jaren vloog een onoplettende bumperklever in volle vaart op mij in, terwijl ik moest remmen voor een auto die plotseling de weg opschoot. Ik werd tussen twee auto’s ingeklemd en mijn wagen was total loss. Gelukkig kwam ik er met een whiplash vanaf. Zwijg mij van bumperklevers. Ik haat ze en vertrouw ze niet. Nog steeds kijk ik heel veel in mijn achteruitkijkspiegel of niemand te dicht komt rijden…
ms
Daar ben ik dus ook bang voor. Je kan niet weten of die oplet of niet. Moest je stoppen en er iets van zeggen kan je nog te maken krijgen met verkeersagressie, terwijl ik dit al agressief genoeg vind.
Eigenlijk nog veel geluk gehad bij een ongeluk.
Matroos Beek
Ik was nog jong, maar wat een knal was me dat. Mijn hoofd rukte met zoveel geweld naar voor en achter. Akelig hoor. De dagen nadien waren mijn halsspieren helemaal gezwollen van zo te over-rekken. En weet je… het leven ging gewoon door. Ik ging gewoon diezelfde dag weer werken. Pas twee jaar later kreeg ik nekklachten en dacht men dat het weleens daarvan kon zijn. Pas dan werden foto’s genomen en kon men zien dat er een wervel verschoven zat. Nu nog, maar ik heb er geen last van.
ms
Daar zou je nog een hoop miserie kunnen mee hebben ook. Zoiets ontaardt nogal vaak in een welles-nietes discussie.
Matroos Beek
Inderdaad, niettegenstaande degene die op mij inreed direct toegaf dat hij fout was, dat hij te dicht reed, te snel reed en verstrooid was door het vele werk. Hoe vaak kom je zo’n eerlijke mensen nog tegen? Ik kreeg zowaar compassie met mijn bumperklever. Het was eigenlijk een heel aardige man. Komt dat tegen.
MyriamC
Inderdaad ergerlijk. Én gevaarlijk.
Ik vind dat mijn man ook onvoldoende afstand houdt. Daar hebben we nogal eens woorden over want ik zit dan te zagen ‘niet zo dicht, een beetje meer afstand houden’, waarop hij dan ambetant wordt. Meer is er niet nodig voor een klein ambraske.
ms
Gelukkig houdt Luc wel afstand. Hij geeft ook weinig commentaar op bumperklevers, enkel wanneer ene te kort invoegt, zegt hij: “Jaja, Luc zal wel afstand houden”. 😉
elsjeveth
Heel irritant. Ik vind het eerlijk gezegd ook zielig gedrag, zo van, ik eerst ik eerst.
Helaas moet ik af en toe, net als Myriam, constateren dat Chris zich hier af en toe ook schuldig aan maakt.
Dat zorgt dan voor een uitbrander van mijn kant, af en toe helpt dat zelfs
ms
Inderdaad en dan gaan ze, op een secundaire weg, erg gevaarlijk inhalen. Vijf minuten vroeger vertrekken? Zou dat niet helpen?