Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

De vooruitgang door vereenvoudiging

Het begon met Doccle. Om papier te besparen ging de ziekenkas digitaal. Ze zouden geen e-mail meer sturen die je enkel moest openen om te lezen. Neen, ze zouden alles via Doccle laten toekomen. Het werkte. Je moet wel twee keer klikken in plaats van één eer je je bericht kant lezen.

Daarna kwam e-box. Alle overheidsdocumenten komen samen in één box waar je dan mag klikken en doorklikken en naar believen nog eens doorklikken.

Bij het begin van Corona ried de Vlaamse Regering aan om ook hun e-box te downloaden voor moest je de uitnodiging voor je vaccinatie missen. Daarin krijg je dan ook alle officiële berichten van de Federale Regering toegestuurd.

Dat wil nu, in praktijk, zeggen dat we voor elk bericht drie e-mails krijgen om te zeggen dat ze nieuws voor ons hebben, alle drie hetzelfde nieuws dan wel.

Drie? Jawel, want Doccle heeft besloten ons ook àlle berichten van de Federale én de Vlaamse Regering door te sturen.

Maar dan was er die keer bij de bank waar men me zei dat Zoomit zo handig was om betalingen te vereenvoudigen. Het kan zelfs via de telefoon/bankapp. “Ik activeer Zoomit wel voor je” zegden ze. Maar ik gebruikte het niet.

Tot die dag dat er een betalingsaanvraag voor Lucs jaarlijks bloedonderzoek binnenkwam en we niet thuis waren en ik accepteerde.

Dit jaar kwam die betalingsaanvraag er weer. Het probleem was dat ik dit jaar ook een bloedonderzoek had aangevraagd en ik nergens, maar dan ook nergens enig document kon zien om te staven of het juist was.

Uiteindelijk vond ik het. Ik moest inloggen via de laptop en daar de hele procedure van de voor-appse periode doorlopen vooraleer ik de knop: “document openen” kon gebruiken.

Luc heeft het labo opgebeld en ze hebben beloofd hun/onze facturen niet meer aan Zoomit te linken.

Ik heb een hekel aan eigenwijze structuren die zelf beslissen wat zij met mijn zaken gaan doen en denken dat ik een robot ben die enkel op de knopkes moet drukken.

Bij het eerstvolgende bezoek aan de bank wil ik die Zoomit-rommel er af. Want ongevraagd gaan die zich nu ook bemoeien met de betalingen voor de kredietkaart. Niet dat ze iets doen, ze melden alleen maar.

En die e-mailboxen? Die zal ik maar zo laten. Ik kan er hoogstens één weglaten. De ziekenkas stuurt niet via die van de Federale noch Vlaamse Regering.

Previous

De kerstmarkt

Next

De retraite

18 Comments

  1. Ik ben jaloers op jullie met al die regeringen! Wij hebben er maar eentje. 🙁 Die heeft dan wel weer zo’n inlogding geloof ik. Hier heet alles ‘mijn’. Mijn overheid, mijn energieleverancier, mijn ziektekostenverzekeraar. Dat is het mooie van deze tijd – je wordt eigenaar van alles. 🙂

    • ms

      Bij ons is ook alles van ons, alleen doen ze het in het Engels: my e-box, my pension, my healthviewer, myminfin, … ah ja, anders moesten ze dat in drie talen maken.

  2. Ik moet mijn loon nu ook digitaal bekijken via de …. Blablablabla ik weet het even niet meer. Het werkt met zo’n kastje en je id-kaart. Misere, misere. Het werkt soms wel, maar vaker niet.

    • ms

      Ik doe het met itsme.

      Ik heb eerst lang de kat uit de boom gekeken om te zien of het geen kinderziektes had, maar het is handiger dan zo’n kastje en je id-kaart. Want dat was inderdaad misere.

      • Dat gaat bij mij niet omdat ik in NL woon.

        • ms

          Maar je werkt toch in België. En die app werkt niet omdat je in Nederland woont? Nog zo een vooruitgang.

          • Ja, precies! Ze hebben het mij al vaak heel moeilijk gemaakt. Om maar te zwijgen van de belastingen… Ik moet in beide landen aangifte doen en na drie jaar compenseren ze wat ik teveel of te weinig heb betaald na vergelijking van beide landen. Europa? Nog nooit iets van gemerkt. Ook voor mijn pensioen zal het een heel geregel en achterloop worden!

  3. Dar word je niet goed van.
    Simple comme ça 😁 zei een lerares Frans als ze iets uitlegde.

    • ms

      “Simple comme bonjour” zeiden ze hier. Maar die “simple bonjour” duurt wel een pozeke eer je er klaar mee bent.

  4. Maar echt simpel wordt niet. 🙁

    • ms

      Het is vooral wennen. Maar het stoort wel dat het drie maal binnen komt want je moet het toch nazien of het wel hetzelfde is.

      En dan, met al die oproepen over phising, facturen sturen waarvan je de details moet gaan zoeken in de hellekrochten?

  5. Het wordt er allemaal niet overzichtelijk bij. Ik ben bang belangrijke info over het hoofd te zien door al dat mailgedoe.

    • ms

      Je moet ze dus wel degelijk allemaal hebben al zeggen ze het zelfde, maar het zou wel eens kunnen dat de Vlaamse regering iets beslist wat je dan niet bij de andere kan lezen.

      Ik vond het toch beter in de tijd dat we slechts één regering hadden, nah! … tot spijt van wie er anders over denkt.

  6. Papierverminderen voor allerlei goede redenen is mooi.

    Maar men vergeet het gigantische energieverbruik voor alle digitale berichten, benodigde apparatuur en opslagcapaciteit.

    Of ben ik nu ouderwets?

    Bezorgde groet,

  7. Sterkte met deze omslachtige burocratische tegenslagen.

    Bemoedigende groet,

  8. elsjeveth

    De digitalisering van de burger. Ik heb vier jaar voor een gemeentelijke organisatie gewerkt die hiervoor (zeer duur betaalde) knappe koppen hebben ingehuurd. De systemen worden ontworpen om alles zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de burger…Volgens mij zijn ze daar nog steeds heel druk mee bezig en heb ik het idee dat af en toe niemand het meer snapt 🙂

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén