Telkens Slow en mske met de trein willen reizen, maakt mske eerst een reisplan op. Dat zoekt ze op op de website van de NMBS natuurlijk. Ze vindt daar de aansluitingen en meestal ook de perrons, die van Leuven meer niet dan wel.
Nu wil het lukken, en dat hebben we al gezegd, dat ze in Leuven slechts 5 minuten hebben om een trap af, een ganse gang door en een trap op te crossen om een aansluiting naar Antwerpen te halen. Dat is ook zo in het terugkomen. Voor alle treinen, maar dan ook alle treinen die op zondag dat traject rijden, geldt dat. Of toch niet. Die ene trein die in Turnhout om kwart voor acht ’s avonds vertrekt geeft in Lier aansluiting op een trein die in Leuven veertig minuten eerder aankomt dan die naar hier vertrekt.
Slow en mske stapten dus om kwart voor acht op de trein met de ruime tussentijden, al dacht mske ineens aan die trein, niet zo heel lang geleden toen ze van Blankenberge afkwamen. “Studenten” zei mske nog net voor ze de massa zag aankomen. In een wip zat de ganse trein weer vol. Dat zou wat worden bij de overstap in Lier!
In Herentals stonden ze allemaal op en het vriendelijk jongmens naast mske zei dat ze nu wel gerust zouden zitten. Er was de speciale studententrein die in Herentals vertrok. “Een mens zou dat moeten kunnen filmen” zei Slow terwijl hij met zijn ogen de mensenzee volgde die richting wachtende trein golfde.
Er bleven nog wel studenten genoeg over, waarschijnlijk gingen die naar Antwerpen en toen Slow en mske er af wilden hadden ze eerst nog een hindernissenparcours voor de boeg. Reiskoffers en tassen en rugzakken en sjakosjen, alles stond maar in de gang. Geen wonder dat je op die treinen met studenten geen conducteur ziet.
In Lier begon mske wat te dagen. Ze nam haar papierke en las dat ze de P-trein moesten nemen. Ze werd ineens erg nieuwsgierig wat die P zou betekenen. Een IC-trein is een InterCity en die stopt enkel in de grote stations, een L-trein is een lokale trein, wat mske en Broer vroeger een boemeltje noemden en een IR-trein is dan weer een InterRegio waar blijkbaar een minuscuul verschilleke opzit met de IC, maar tot daar nog aan toe, maar die P-trein, daar had ze nu echt eens geen gedacht van. Slow ging het opzoeken op het grote bord en vertelde dat het om een piekurentrein gaat. mske kreunde inwendig. “Die van Herentals” steunde ze. “Maar neen” zei Slow want hij ging er van uit dat ze geen twee treinen hetzelfde traject zouden laten doen.
Even later stonden ze op het perron en keken toe hoe de overvolle trein uit Herentals het station binnenreed.
Her en der was nog een plaatske vrij en toen mske trachte de obstakels te ontwijken om te gaan zitten zei Claus Trofoke, dat ie dat liever niet zat, waarbij mske op haar stappen terugkeerde en tegen de wand ging leunen. Slow keek om het hoekje in de wagon, waar het er op leek dat zowel passagiers als baggage er van aan de deur ingegooid waren. “Er zijn nog enkele plaatskes vrij” zei mske”. Slow bekeek haar een beetje misprijzend en zei: “de 110m horde? Niet opnieuw!” en hij ging mee tegen de wand hangen.
De trein zette er een goed vaartje in en toen bleek dat die gewoon aan geen enkel stationnetje stopte maar ineens naar Leuven reed. En daar stonden nog P-treinen en uit de gang daar beneden klonken honderden stemmen en tweehonderden voeten die door die gang holden en sjirpende wielekes van al die koffers. Eerst dachten ze efkes te wachten tot alle studenten door de gang waren opgeslokt, maar er kwamen gewoon nieuwe aan. Slow en mske zijn dan maar tegen de muur naar het volgende perron geschuifeld.
“Z’hebben ons goe liggen” zei Slow “volgende keer stap ik ook in Herentals over”. “Vanzeleven niet” zei mske, die bedacht dat ze dan al van in Herentals tegen de wand kon gaan hangen.
max
Ja, leve het openbaar vervoer, dit geeft een negatief gevoel bij het woord openbaar
op de bus en den tram net zo, kom je van het werk kan je een uur rechtstaan tussen de stinkende zwetende mensen in de zomer, om nog maar te zwijgen van de individuen die staan te telefoneren en denken dat ze met twee blikjes en een touw bezig zijn en kijkhard praten in hun onding.
en over de studenten/scholieren met een rugzak die zich overal een weg door banen en je gewoon rammen.
en over de reisduur, met de auto naar het werk 20 minuten, met de bus 1u15 minuten, tweemaal per dag is een verschil van 110 minuten, dus bijna twee uur per dag meer onderweg en dat alle dagen, is 10u per week en dus 400 uur per jaar ongeveer
dat is dus 10 weken dat je langer onderweg bent per jaar
als je dat uitrekend op je totale loopbaan…
ms
Maar daar kan het openbaar vervoer niet aan doen, dat de mensen zich niet weten te gedragen.
Ik ga niet uit werken, het werk komt naar hier en dat neemt het openbaar vervoer ook niet. Ik zou niet weten wat ik zou doen, maar Brussel is ’s morgens wel beter bereikbaar met het openbaar vervoer dan met een auto.
En om naar Zoneke te gaan met de bus moeten we een uur vroeger vertrekken dan met de auto, maar dat uur sparen we dan weer uit omdat de Colruyt in Tienen zo dicht bij dat station ligt en we daar boodschappen kunnen doen, waar we dan weer niet meer extra achter moeten gaan.
Neen, ik vond het niet ergerlijk, ik vond het een avontuur. En volgende keer, natuurlijk komt er een volgende keer, we gaan meerdere keren naar Slow’s zus, zal ik terug deze trein nemen. Alleen heb ik nu gezien en overdacht. En dat rechtstaan is te vermijden. Je moet alleen weten “hoe” en dat zeg “hoe” ga ik niet uit de doeken doen. Dat moeten de anderen ook maar zelf uitzoeken.
fotorantje
jawadde dat is t een en t ander
een echte survivaltocht in die treinen
magda
Ik beleef het allemaal met je mee,ook dat hollen van het ene perron naar het andere,soms tegen de stroom in en met bagage ind ehand is dat waarlijk een zwoegen. Ooit plofte ik bij een overstap gewoon neer op de trappen van de dubbeldekker richting naar boven. Ik ben er blijven zitten tussen al de studenten met hun enorme zakken en tassen die ze meesjouwden. Ik zag het niet meer zitten om daarover te klauteren om boven misschien toch geen plaatsje te vinden.De trap zat lekker!! Toen heb ik me de bedenking gemaakt ” ik moet dat uur op vrijdag vermijden,het is een studententrein “
ms
Neen hoor ! Zeker niet ! Het begint met de trein op dat uur te mijden en uiteindelijk gaan ze zeggen dat het enkel voor studenten is ? Een trein later geeft ons vijf minuten in Leuven voor de laatste trein naar Landen. Dat riskeer ik me niet !
Een trein vroeger ? Het is van hier naar Slow’s zus al zo een eindje en dan nog een uur vroeger moeten vertrekken ? Als we dan nog rekening zouden houden met de eerste belbus ’s morgens om 9.24u en de laatste ’s avonds dan komen we bij Slow’s zus aan om te zeggen : “meiske, hoe gaat het, met ons gaat het goed en nu zijn we terug weg”.
Neen, die trein is ingelegd en die uren zijn voor ons goed en ons geld is zo goed als dat van een ander, dus pakken wij die trein ! Studenten of geen studenten.
Het enige dat je hier aan de NMBS kan verwijten is dat er effectief niemand met de grove borstel door gaat en zegt dat de gangen vrij moeten blijven en dat ze geen bagage op de zetels mogen zetten. Want sommigen nemen zo twee zetels in beslag. Ik zou geen goeie conducteur zijn. Ik zou vragen wat ze verkiezen, het bagagerek of door ’t venster.
mizzD
De internationale trein naar België rijdt één keer per uur en ik reis meestal op het middelste stukje…reken maar dat die ook altijd hutje mutje vol zit! De overstap in Antwerpen is heen 5 minuten en terug..minder! Maar als je weet waar je moet zijn, kun je het al rennende net halen..dus ik ren! hahaha! (of niet..dan neem ik een trein eerder en ontbijt op het station van Antwerpen dus haha)
Het maakt mij niet uit met wát voor mensen de trein vol zit hoor, studenten of wie dan ook…tassen heeft zowat iedereen en het lijkt alsof daar steeds minder plaats voor vrij gemaakt is in die treinen…waar zijn de bagagerekken gebleven??
ms
Die zijn er ! Daar liggen trouwens onze jassen in en soms ook een tas. De tas met waardevolle spullen zit ofwel op mijn schoot ofwel tussen onze benen geklemd.
Maar het lijkt of die jonge mensen allemaal last hebben van een stijve rug. Misschien vinden ze het koeler (ik gebruik geen Engelse termen als ’t niet nodig is) om die tassen en jassen en zichzelf nonchalant op die zetels te draperen of die gewoon los te laten en te laten staan.
Die koele, die op de trein vanuit Blankenberge naast Slow zat zette zijn koffer wel in het bagagerek maar aangezien die dan niet 100% boven Slow’s hoofd lag heeft hij onze jassen daar een schwung gegeven dat ik vreesde dat ze alleen waren afgestapt.
mizzD
Huh?Nou hier zijn die rekken echt wel heel ver te zoeken nog hoor…of het zijn van die dingetjes waar je een koffier niet veilig oplegt…slechts goed voor een tijdschriftje of zo. Voor grote koffers schijnt er hier ruimte te zijn tussen de banken die tegen elkaar aan staan met de ruggen..dat zijn er zo’n 2 in een hele coupé…dus rijkelijk te weinig! In het gangpad zouden ze niks moeten mogen zetten nee…erg gevaarlijk ook nog, maar ja..wat doe je als er verder geen plaats is voor bagage? ik zou het ook niet goed weten…hoewel ik meestal met mijn rugzak op schoot zit! Als ik wil zitten en er staat een niet te grote tas op een zitplaats, vraag ik altijd vriendelijk of diegene ook zijn tas op schoot zou willen nemen…dat is nog nooit geweigerd hoor! Maar dat zijn niet alleen jongelui die dat doen, hun tas naast zich zetten om..ouderen net zo goed is mijn ervaring. Het creëert een soort van privéterreintje om je heen of zo…maar jammer dan..ik ga niet staan als het niet hoeft en heb ik de trein ook geen last van Claus Trofoke gelukkig!
ms
Nu ben ik met verstomming geslagen. Bij ons is echt wel ruimte genoeg voor een koffer, ruimschoots. En onder en tussen de banken trouwens ook. Het is volgens mij gewoon een kwestie van niet willen.
Maar misschien zijn die bagagerekken die wc’s wel vooraf gegaan bij de NS. Dat hoorde ik deze op de radio dat ze treinstellen zonder wc’s wilden aankopen en dat het personeel dreigde met een staking. Het plan werd afgeblazen. Als ze zo beginnen kunnen ze ook stellen kopen zonder zetels en zeggen dat iedereen maar op zijn koffer moet gaan zitten.
En als ze nog meer willen besparen kunnen de reizigers desnoods de trein nog duwen ook.
Goed van het personeel van de NS, anders zou dat ook weer naar hier ovegewaaid zijn.
mizzD
Ik ga komende zaterdag weer eens een heel stuk treinen…ik zal eens extra op die bagagerekken ed letten en er wat fotootjes van schieten als het kan…wie weet is het een blinde vlek van mij, maar ik dacht toch echt dat die bagagerekken niet zo groot meer waren hoor!
Heb wél eens in de trein van Antwerpen naar Gent in de drup gezeten van zo’n klein koffertje op wieltjes dat toen dus wél op dat rek lag, waarmee door de sneeuw gereden was en dat wat nog aan die wieltjes hing begon te smelten…!
Van die nattigheid moest ik toen weer…jawel hahaha en ja…gelukkig dat het personeel van de NS dat niet zo’n goed plan vonden!
ms
Zelfs op het boemeltje was er een bagagerek. Volgende keer neem ik ook foto’s. Dat zou wel een hele reeks kunnen worden.
Bij te vermelden op welke trein de foto werd genomen (IC, L, IR, P of internationale, niet van waar naar waar want dat is schending van de private levenssfeer).
Kon die zijn wielekes niet afkuisen aan de mat ?
mizzD
Aha..oké…deal…dat wordt een ministokje over bagagerekken in de trein straks hahahahaha!
Oh…dan moet ik dat wél noteren, wat voor soort trein het is…want daar let ik nooit op..tjonge, op stap met m’n notitieblokje…het moet niet gekker worden whahahahahahaaa!
Jullie hebben ook geen matten in de trein!
Ik vroeg nog aan die vrouw of er wat in haar tas kon liggen lekken, had eerst geen erg in die wieltjes, maar nee, er zat niks vloeibaars in zei ze, alleen shampoo…en daar leek het niet op. Jammer, anders had ik meteen lekker m’n haar kunnen wassen op weg naar Gent haha!
ms
Neen matten niet. Dat is toch logisch. Niemand neemt zijn pantoefelkes mee op de trein. Zie je die berg schoenen daar al voor die deur staan (gesmeten te liggen). Allé nu !
Notaboekje ? Ik kan dat opzoeken op de website. En goederenwagons spelen niet mee hoor !
magda
hahahahhahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahaha! nu ik al die reacties gelezen heb kan mijn avond niet meer stuk!
Mske toch één opmerking :in de bagagerekken kan er echt geen groot valies.In de dubbeldek treinen is er op de uiteindes een soort rek voorzien waarin je de bagage kan leggen!!En je kunt wèl een valies schuiven tussen twee zetels die tegen elkaar aanleunen
ms
Zo een groot valies dat de mensen vroeger meezeulden kan niet in het rek van een dubbeldekker, dat is juist, maar dat schuif je dan onder of tussen de zetels. Die rolkoffers kunnen wel in de meeste bagagerekken.