Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

De werken van lange asem

Er was een tijd dat alles rustig was aan het station. Rustig bij manier van spreken want auto’s reden er wel en die parkeerden op de niet aangelegde parking, een hobbelig stuk terrein met diepe putten en allerlei bodemverharders zoals asfalt en grint.

Toen vond men dat dat niet meer kon en men ging de stationsbuurt herwaarderen, wat betekende dat de parking verdween.  Er kwamen appartementen en dat betekende werken. Het was niet erg rustig meer aan het station, de auto’s parkeerden dan wel verder richting watertoren maar hun geluid werd vervangen door dat van betonmolens en ander gereedschap.

De bussen moesten ook hun perrons verlaten en kregen een tijdelijke halte in een zijstraat, wat niet zo gemakkelijk ging omdat alle bussen altijd samen op een trosselke toekomen en er geen uitwijkmogelijkheden waren en bovendien de chauffeurs met pauze ook geen pauze kenden.

Een paar weken terug brandde er ’s avonds licht in één van de bovenste appartementen en sedertdien komen er stoelen op de balkons, spelen er TV’s achter de ramen en hangen er gordijnen, nog niet overal maar stilaan.

Dus hoog tijd om daar op een andere manier wat leven in de brouwerij van de stationswijk te brengen. Het ganse voorplein, dat is een groot stuk asfalt dat bestaat uit de restanten van een straat die nu doodloopt op de rails en de samenkomst van de zijstraten en de grote toegangswegen tot het station, ligt volledig open.

Het fietsrek is van de ene kant van het station naar de andere kant verhuisd, daar waar nu ook weer de busperrons zijn. De busperrons zijn daar voorzien al zijn de eigenlijke haltes ook nog tijdelijk. Dat betekent dat je met je fiets een omleidingske van een honderdtal meter moet doen, terwijl de auto’s van de heel andere kant moeten komen om op de parking te geraken. Gedaan dus met snel efkes de fiets aan het station te zetten als je in de winkelstraat moet zijn.

Die werken zullen nog wel een pozeke duren. En als die gedaan zijn, gaan ze als kers op de taart, het station verbouwen. Er komt een volledig nieuw station, een vliegend dan nog wel, maar dan verder, meer richting nieuwe parking.

Hopelijk breken ze dit gebouw niet af. Het is namelijk een uniek station. Niet zoals de gezellig ogende stationnetjes van vroeger, iets helemaal anders. In elk geval denkt de kapper dat de stad het zal kopen. En dat zullen we dan maar hopen.

Previous

Waar is …

Next

Stel …

9 Comments

  1. bea

    Verbouwingen allerhande brengen last en overlast mee maar eens het af is zal het wel de moeite zijn (hopelijk, natuurlijk). Spijtig dat sommige gebouwen eerst moeten gesloopt worden maar ja, als ze niet in het moderne plaatje passen… Hopelijk heeft het oude station meer geluk, al wat de kapper zegt is waar

  2. Ze zijn hier ook al een eeuwigheid aan het nieuwe centraal station bezig…ik kom er niet want het is er een puinhoop heb ik begrepen. Eind 2012 moet het klaar zijn..het zal mij benieuwen. Het station zelf, dat ooit ontworpen is ook door de beroemde architect Sybolt van Ravensteyn, moet wijken voor een futuristisch uitziend gebouw…maar dan heeft er weer eentje het lumineuze idee gehad om dan wél de oude letters van de voorkant van het station te hergebruiken..for oldtimes sake? Dat wordt volgens mij een vlag op een strontschuit hoor!

  3. eigenlijk zie ik liever die stationnekes van vroeger, veel gezelliger, jammer dat er zoveel verdwijnen

  4. Gettie

    Ah, maar fotorantje, in een stationneke komt maar één treintje met 7 wagentjes en dan nog alleen in de vroege morgen en daar is mske niet mee geholpen hoor hahaha.
    Allez, vooruit er zit schot in de werken aan het station, hopelijk zijn de bouwheren niet zo eergierig en wereldvreemd als die van Luik.
    Oei mske, de kapper, heb je er nog vertrouwen in ? hahaha.

  5. Heb je al geweten dat er iets gebouwd wordt zonder lange asem? Altijd gebeurt er wel iets dat de asem langer laat aanslepen.Hopelijk gebeurt dit niet met jullie station.

  6. ik kom elke werkdag op 3 stations… op alle 3 zijn verbouwingen gaande…

    maar jullie stationnetje is wel heel kenmerkend denk ik, hopelijk kenmerkend genoeg om niet afgebroken te worden

  7. ms

    Er is ook een mooi oud gerestaureerd stationnetje op het grondgebied van Landen, namelijk het stationnetje van Racour (Raatshoven). Hoe het komt dat een Waals stationnetje zich op het grondgebied van Landen bevindt, dat weet ik niet.

    Het station van Ezemaal, fusiegemeente van Landen, werd in 2007 verkozen tot mooiste stopplaats van België.

    Ook in Neerwinden, eveneens fusiegemeente van Landen, stopt de (stop)trein maar daar is het station verdwenen.

    Het hoofdstation van Landen zelf kan je mooi vinden, of niet. Het blijft al gelijk, maar ik vind het uniek.

  8. max

    Die ‘B’ op dat gebouw staat voor ‘beetje wachten’

  9. haha Max, ja k denk het ook

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén