Er was een tijd dat klein mske samen met haar ouders en Broer naar de grootmoeders gingen. Daarvoor reden ze tot aan het station van Asse, ritten waar ze geen herinneringen aan heeft, waarna ze in het muffe wachtlokaal van het station gingen zitten … wachten.
Ondertussen kocht haar moeder dan de tickets.
mske weet nog dat de vloer was uitgesleten, zowat zoals in een café maar het rook er anders.
En toen gooide ineens een man met een kepi de deur open en die zei welke trein er aan kwam.
De reizigers die die trein moesten hebben, stonden op en gaven hun ticket, dat er toen mauve uitzag, aan de man die het knipte en hen op het perron liet.
Eens je op het perron was moest je op aanwijzing van die man met die kepi of aan deze kant of aan gene kant van het spoor gaan wachten. Voor gene kant moest je het spoor oversteken. Er waren geen tunnels of brugskes.
Er was een tijd dat mske niet met de trein reed en toen ze er weer mee begon, ging het er helemaal anders aan toe. Losser. Maar het is een feit dat er enorm veel zwartrijders op die treinen zitten. Elke rit wel minstens één die op vraag van de kaartjesknipper geen geldig vervoersbewijs kan voorleggen. Er komt niet altijd ambras van, maar het kan wel.
De NMBS gaat er wat aan doen! Iets vernieuwend! Ze gaan maken dat de mensen het perron niet meer op kunnen zonder geldig vervoersbewijs.
…
TreinTramBus is tegen.
En al vonden we de vernieuwing door de NMBS al grappig, de reactie van TreinTramBus is hilarisch.
Ze zijn wel blij met het installeren van meer automaten. Denken ze echt dat zwartrijders dan een ticket gaan nemen?
mizzD
Ik ben ook tegen..ik mag graag zo af en toe eens een oud station bekijken..zónder meteen een trein te willen pakken..bestaan er dan ook aparte perrónkaartjes? die hadden ze vroeger hier. In Dordrecht mag je (heb ik ooit begrepen) ook niet zonder kaartje op het perron, er staan ook controleurs bij de toegangspoortjes, maar ik ben nog nooit tegengehouden daar.. vreemd genoeg!
ms
Ja natuurlijk bestaan die. Dat was vroeger toch zo dat je ook een kaartje moest nemen om afscheid te nemen op het perron.
Of die betalend of gratis waren, weet ik niet. Maar zelfs als ze die kaartjes gratis maken hebben ze toch een zekere vorm van controle en kunnen mensen ook stations bezoeken.
Maar eerlijk gezegd, zou ik toch ook op die manier werk maken om te verhinderen dat die agressievelingen zonder betalen de trein op stappen en nog één of andere het hospitaal in kloppen.
Je wordt er ook niet bepaald vrolijk van als je het meemaakt.
magda
Vroeger was er meer controle vooraleer je op de trein kon stappen. Ik herinner me dat er al een kaartjesknipper aan de toegangsdeur naar het perron stond. Er waren geen andere toegangen tot het perron .Wilde je iemand op het peron uitzwaaien dan moest je een speciaal perronkaartje kopen ( dat was niet gratis). Nu zijn er hier verschillende vrije toegangen naar de trein en controle is er tot in Brugge bijna nooit. De rit is ook erg kort en als het een trein is op een spitsuur dan kan die de conducteur dat echt niet halen. Af en toe is er dan wel controle en soms komen er dan twee op één wagon. Aan elke ingang stapt er dan een conducteur op.
Op de bussen moest de bestuurder vroeger zich enkel bezig houden met zijn bus en er liep een conducteru rond in de bus. Nu moet hij én zijn bus besturen én kaartjes verkopen.
Het gaat er nu allemaal veel losser aan toe en ik weet niet of dit beter is dan vroeger.
Hemelse Streken Juffer
Oh nog een idee voor hier, verbouwingen en nieuwe infrastructuur en dan kan je wachten op de trein die toch nooit meer komt…