Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Bloot en blootjes

Je weet nooit waar de muzen zich verbergen, al was het in een fruitkorf op Suskes blog.

Er was eens …

  • lang geleden, een dag in september en ik werd geboren, helemaal bloot. Ze hebben me blijkbaar rap in kleren gefoefeld, zo’n schandaal.
  • een badkuip, waar Broer en ik samen nog in pasten. We hadden het over dat hulpstukje dat hij meer had dan ik. Kort daarna was de badkuip te klein … of wij te groot.
  • een papierslag met de Chiro, ik was een jaar of 10-11, en vond een prachtig kunstboek -jaja, in die tijd was ik er al gevoelig voor- over de oude Grieken. Ik nam het mee naar de school. Een dag later heb ik van mijn moeder onder mijn voeten gekregen. Aanstootgevend! Ik begreep het niet. Ik had niet eens in het snotje gehad dat die oude Grieken net hetzelfde onderdeel als Broer hadden gehad. Dat verhaal kan je hier lezen.
  • een film, De Teleurgang van de Waterhoek” die later “Mira” ging heten, waarover mijn vader ontzet was en besloot dat ik die nooit mocht zien. Natuurlijk heb ik die film, later toen mijn vader niks meer over mij te palaberen had, wel gezien. Ik schreef er ook al een log over, dat natuurlijk ook de titel: “De Teleurgang van de Waterhoek” mee kreeg en dat ik zelf twee keer heb moeten lezen eer ik begreep wat ik er indertijd mee bedoelde.
  • mijn eerste werk bij een grote firma, waar blote kalenders aan de muren schering en inslag waren en ik me afvroeg waarom het altijd vrouwen moesten zijn. Blijkbaar was ik niet alleen. De meiskes van de ponsafdeling dus ook en ze hingen een blote vent op een miniveloke op. Het feit is tot bij de hoge directie geraakt, waarop de meiskes te horen kregen dat dat geen pas gaf, waarop ze dan maar een grote aardbei op een bepaald onderdeel hebben gekleefd, wat weer tot bij de hoge directie geraakte en de meiskes werden aangemaand om de foto weg te halen. Ook daarover heb ik ooit al geblogd. De fraise heet het log in kwestie.
  • een log, waar ik hier lager naar zal verwijzen, waarin ik schreef:
    Het is al heel lang geleden dat iemand eens zei dat oudere vrouwen niet thuishoren op een nudistenstrand, met hun afhangers. Waarop mske dan vroeg waarom iedereen bij hoog en bij laag volhield dat een nudistenstrand niet diende om te gapen.
  • een blote cycloop die ergens langs de kant van een autostrade stond en die ik wou fotografen omdat ik hem schattig vond. Hij gaf aanstoot en werd vernietigd (en hersteld). De domme mensheid! Ik ben toch nog aan een foto geraakt, maar dan wel dankzij de vorige eigenaar van de cycloop.

Er is me al verweten dat ik preuts ben, er is me al gezegd dat ik er te laks over denk, dat bloot niet hoort. Mijn mening daarover is eigenlijk nooit uitgesproken noch veranderd. Bloot is helemaal normaal al zijn er plaatsen en oorden waar het niet hoort.

Zo stel ik me de vraag waarom iedereen, die uit de kleren gaat, daarom in de gazet wil komen. Maar dat deed ik vroeger ook al eens. Nu doen ze het om bepaalde dingen bespreekbaar te maken: de grote ziekte, mentale problemen, … en ik vraag me af of de grote ziekte en de mentale problemen daarmee opgelost gaan geraken.

Maar neen, ze doen het om kalenders te maken, dat het geld opbrengt om te schenken aan … Het enige wat nu positiever is aan die kalenders is dat er mannen opstaan ook.

Eergisteren las ik nog over de Spanjaard die in zijn blootje over straat mag lopen, maar wel gevraagd werd om in de rechtbank iets aan te trekken1. Dat vind ik normaal. Als het kan, als het mag … waarom niet, als je zelf het besef maar hebt van waar en wanneer.

En die platenhoes op Suskes blog is maar gewoon een reproductie van een schilderij van Édouard Manet2. Persoonlijk zou ik, als het mij zou storen, eerder bij Manet mijn gram gaan halen.

____________________
1 Het Nieuwsblad
2 Le déjeuner sur l’herbe

Previous

Overarms

Next

De listige linkaards

12 Comments

  1. Dit was voor mij een mooie blik op oude berichten die ik niet kende. 🙂 Over de Romeinen en hun kleine apparaatjes – ik was in het Drents museum in Assen om te kijken naar (o.a) opgravingen, of hoe zeg je dat, van Pompeii na de uitbarsting van de Vesuvius. Daar stond op de bordjes dat de Romeinen (en de Grieken van wie ze het hadden afgekeken) hun beelden van kleintjes voorzagen omdat grote en erecte mannelijkheden, zoals die van de de god Priapus, duidde op een grofstoffelijk gebrek aan beheersing en innerlijke beschaving. Hun orgiën bestonden anders dan men vaak denkt dan ook voornamelijk uit het op gedempte toon bespreken van de laatste werken van Vergilius en Ovidius.

    • ms

      Vreemd! Ik heb een idee voor een log, ik begin te schrijven en als het af is, staat er iets heel anders. 😉

      Wat ik eigenlijk wou zeggen, dat ik helemaal niks tegen bloot heb, zo lang het niet gecommercialiseerd wordt of opgelegd of om uit te buiten of iemand te vernederen, staat er niet eens in.

      Tja, dat een laagje vernis ofte beschaving maar heel dun is wordt wel weer eens bewezen.

      Ook als je dan, volgens de Oude Grieken dan toch, het gestoef over de omvang van “hun gerief” hoort. 😂

  2. Ik dacht het gerief op die beelden uit praktische overwegingen klein werden gehouden. Grote zouden maar makkelijk afbreken als iemand er tegenaan stoot.

  3. Dit is een mooi logje, zeg maar log, dit mag gerust een grote genoemd worden. 😉
    Het achterlijke gedoe van jaren her was me toen al een doorn in het oog maar de vermaningen deden me inbinden.
    Het bloot van een paar sexobjecten (anders kan ik sommige vrouwen niet noemen) vind ik wèl bedenkelijk, hoe mooi ze ook zijn.
    Wat Pompeji betreft, vonden we het flauw dat de blote sextoestanden niet getoond werden. Maar ja, we waren 11-12 jaar toen we er over leerden, we zouden het zogenaamd niet begrijpen.

    • ms

      Dat dacht ik ook, dat het lang uitgevallen was. Maar blijkbaar schreef ik vroeger wel meer van die lange.

      Ik had ook mijn bedenkingen bij dat achterlijk gedoe van toen maar ik had al snel geleerd dat ik mijn mening voor mezelf moest houden.

      In Pompeï was ik -tot mijn verdriet- nooit. We gingen met de school wel naar Griekenland, toen was ik 18.

      Toen we over de Romeinen en de Grieken leerden werd het zo erg saai gebracht dat het me niet eens meer interesseerde. Pas jaren later heb ik alles opgezocht.

      Het oude Egypte was trouwens hetzelfde verhaal.

      We zouden het zogezegd niet begrepen hebben en zij begrepen niet dat je er gewoon nieuwsgieriger door werd.

  4. Ik ben ooit in Pompeji geweest en daar was het destijds de moeite waard op gebied van bloot enz. fallussymbolen om de weg te wijzen onder andere.
    Tegenwoordig mogen alleen perfecte jonge lichamen al dan niet bloot getoond worden. Te jong en te oud mag niet meer. FB laat de tepels weer toe en Instagram gaat ook die richting op.
    Tijdens de zondagen in februari ga ik verder met “blote” platenhoezen uit mijn collectie die niet meer zouden kunnen in de huidige tijdsgeest. De tijden zijn behoorlijk veranderd de laatste jaren.

    • ms

      De tijden veranderen constant, maar nu gaan ze enerzijds weer de preutsere toer op maar kan anderzijds alles.

      FB en Instagram weet ik alleen door er over te lezen, maar als je een schilderij gaat blokkeren omwille van een blote borst … dan ben je pas écht goed bezig hé 😱

  5. elsjeveth

    Die aarbei 🙂 dat is wel een heel geweldige anekdote. Ach ja en wat is bloot, we bezochten in 2016 de beelden tuin van Peter Lenk. De naakte waarheid noemt hij zijn vorm van kunstuiting. Zeer omstreden maar wij hebben genoten van zijn soms confronterende maar meestal hilarische beelden.https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Lenk

    • ms

      Hypocrisie ten top. Zelf naaktkalenders uitgeven en verbieden dat er in een burootje waar geen klanten kwamen een grappige foto hing.

      Die tentoonstelling zou ik ook wel gaan bezoeken mocht ik in de buurt zijn.

  6. Mijn hoofd zit nog overvol van de dag, maar jouw stukje toverde een ontspannen lach op mijn gezicht.

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén