Eigenlijk hebben wij geen zin om het er over te hebben. Het ongelooflijke, dat dat nog mogelijk was negen jaar na Pécrot. Neen, dat kan er bij ons niet in. Het is niet aan ons om te oordelen of te veroordelen, maar sinds gisteren zijn er minstens 18 mensen die nooit meer naar huis zullen gaan omdat ergens de nodige aanpassingen qua veiligheid niet als prioritair werden beschouwd.
Wat ons nog stoort is die drang van de mensen om zichzelf bij zulke drama’s te betrekken. Ze zoeken en zoeken om toch maar ergens iemand te kennen die op die treinen zat, al was het viaviavia.
mske herinnert zich Pécrot nog. Toen kwam er ook een telefoontje vragende of … Enkel en alleen omdat Pécrot niet zo heel ver van het Wat-was dorp lag. Neen, mske kende niemand op die trein en hopelijk op deze ook niet.
Is dat nu een gevolg van een samenhorigheidsgevoel? Of is het gewoon sensatiezucht?
Han
Mske, deze zin nog even lezen.
“minstens 18 mensen niet nooit meer naar huis zullen gaan”
Verder is het raar dat Belgische treinen voor een groot deel niet beveiligd zijn tegen door rood rijden.
En natuurlijk mijn medeleven met de nabestaanden.
ms
Ik had dat gisteravond nog gezien en – dacht ik – aangepast. Blijkbaar is die aanpassing er niet doorgekomen. Ik zal al half in slaap gelegen hebben zeker.
Eergisteravond kwam Inge Vervotte het uitleggen in het nieuws. Er was wat geharrewar met Wim De Vilder, zij wou hem niet aan het woord laten komen en trachtte hem onder het bureau te klappen. Daardoor verstond ik niet goed wat ze zei. In elk geval hadden ze, volgens haar zeggen, pas in 2007 (toelating?) van Europa.
Eerst vond ik het maar straf dat zij als minister enkel een administratief postje zou bekleden aangezien anderen de belangrijke beslissingen namen. Maar Frankrijk en Nederland hebben reeds langer zo een afremsysteem, dus klopte er iets niet.
Al denk ik dat er pas enkele jaren terug nog een zwaar treinongeval was in Nederland, of vergis ik me?(Even opgezocht : dit was in Venlo en een compleet andere situatie)En ze mogen alle nieuwslezers onder de tafel klappen als ze willen, voor mij staat het vast, dit was geen spijtig en triest ongeval, dit is dood door schuld. En aangezien er in het verleden al meer ministers moesten opstappen voor flaters denk ik dat dit ietske meer is dan een flater en dat ze ook hun verantwoordelijkheid mogen nemen, maar neen, ze gaan waarschijnlijk de machinist aanpakken.
En zij wassen hun handen in onschuld en maken ruzie.
magda
Ik hoorde het intervieuw met die mannen van de NMBS en infrabel. Dat is de hete patat doorschuiven naar anderen wat ze doen.Het is schandelijk dat er 9jaar na Pécrot in feite nog bitter weinig is gedaan aan de veiligheid.Ik hoop dat ze de machinist met rust laten en eens in hun eigen dikke boezem kijken!