Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

In mijnen tijd …

gingen we van maandag tot en met zaterdag naar school. Woensdag en zaterdag waren dan weliswaar maar halve dagen, maar toch …

Toch werd me toen, door de oudere generatie, verteld: “In mijnen tijd, gingen we van maandag tot en met zaterdag naar school en wij hadden maar één halve dag vrij.” Dat was dan wel op donderdag , maar toch …

Wat er tegen hen verteld werd over de vorigen “hunnen tijd”, ik zou het niet weten. Feit is wel dat het in de vertellers “hunnen tijd” altijd veel erger bleek te zijn dan in de tijd van de toehoorders.

Wat me nu opvalt is wel dat, wanneer je ook op straat komt of naar de Colruyt gaat, je te maken krijgt met jonge mensen met de leeftijd die op school zou moeten zitten, maar er niet zit.

Dat is trouwens nog zoiets. Vroeger mocht je tijdens de middag niet buiten, je moest je boterhammekes in de refter opeten. Nu nemen ze geen boterhammekes meer me, maar gaan wel iets halen in de Colruyt of welke buurtsupermarkt dan ook.

Waarop Luc zich dan telkens afvraagt: “Moeten die niet in de school zijn?” en ik: “Wanneer gaan ze eigenlijk nog naar school?” Waarschijnlijk heeft het allemaal met variërende uren en lessenroosters te maken en daar wil ik me nu niet meer in verdiepen. Mijnen tijd aangaande is al lang voorbij.

De tijd dat je, bij manier van spreken, geen kat tegenkwam als je tijdens de schooltijd je boodschappen wou doen is al lang voorbij.

In mijnen tijd zou de oudere generatie daar nogal commentaar op gegeven hebben. Ik pas mijn boodschappenuren aan navenant de middagpauzes van de scholen en ik houd rekening met blok- en vakantieperiodes.

Ne mens moet nu eenmaal mee met zijnen tijd.

pske van mske:

    De school op de foto is gewoon de decoratiefste foto die ik heb van een school. Ik heb er namelijk maar ene.



Previous

Een hittegolf

Next

De frisco’s

10 Comments

  1. Op zaterdag hoefde ik niet naar de school. Mijn vader wel en zijn vader… geen idee. Die moest denk ik ook op zondag en ze hadden lesdagen van 15 uur. Dit verzin ik natuurlijk. Je hebt gelijk dat ‘onze tijd’ altijd zwaarder is dan die van nu. Maar wel overzichtelijker. Op de lagere school hadden een juf en later meesters (het onderwijs was toen nog vooral een mannending), als we goed ons best deden mochten we soms met groene inkt schrijven en tussen de middag gingen we naar huis voor de boterham of de warme maaltijd. En dat gedurende zes jaar. Daarna pas kwamen de lesroosters, huiswerk en sjekkies roken in het fietsenhok. We wisten dan intussen wél waar Hoogezand-Sappemeer lag en de middelen van bestaan in Noord-Brabant. 🙂

    • ms

      In het lager ging ik onder de middag ook naar huis. In het middelbaar kon dat een jaar niet. Daarna weer wel. Mijn moeder stond daarop.

      Het was niet goed voor de “teambuilding” eerlijk gezegd, ik was en bleef een beetje een eenling.

  2. Hoe ze tegenwoordig naar school gaan en wat ze er leren is niet meer te vergelijken met onze tijd. Hoe het er aan toe gaat weet ik niet. Geen kinderen meer die naar school moeten.

  3. Zo blijven we aan de gang.
    Niet alles van vroeger was beter of slechter.
    We leerden veel uit ons hoofd, niets mis mee. Maar toch weten veel van mijn leeftijdsgenoten niet van de plaatsen in Groningen of van de geschiedenisjaartallen. Het ene kind leerde makkelijker dan de ander, ik denk dat dat altijd zo was en zal blijven en dat nog meer schooluren daar niets aan verhelpen.

    • ms

      Meer of minder maakt inderdaad niet veel uit. Maar de schooluren variëren nogal van school tot school waardoor er dus altijd scholieren op straat lopen.

      Vroeger werden die dan aangesproken door de gendarmes omdat ze dan vermoedden dat ze met een spijbelaar te maken hadden.

  4. Ach ja. . . ik moest ook op zaterdag naar school een halve dag dat was trouwens op het lyceum , op de lagere school (nu basisschool geheten) hadden we tussen de middag even vrij zodat we thuis konden eten en geen halve dagen maar wel op zaterdag vrij. Alle andere dagen moesten we tot half vier naar school. Er werd ook veel klassikaal geleerd, b.v. de tafels hardop ‘stampen’ met de hele klas tegelijk en de provincies met de hoofdsteden ‘Groningen-Groningen, Friesland -Leeuwarden. . .enz. Tja ook had de meester of de juf echt de wind eronder, ze mochten zelfs klappen geven, maar dat heb ik nooit gehad, wel in de hoek gestaan of op de gang. Dat laatste was nooit zo erg want ik ging dan naar het aquarium naar de visjes kijken.

    • ms

      Voor zover ik me herinner heb ik nooit fysieke straffen meegemaakt, al mocht het toen wel nog. Maar gemeen in woorden waren ze wel vooral de nonnen.

  5. Over de middag mogen de leerlingen op onze school NIET naar buiten, tenzij ze in de gemeente zelf wonen en toestemming hebben van de ouders. Ze moeten hun pasje kunnen tonen. Er is altijd controle bij de poort. Maar ach ja… de tijden zijn veel veranderd. Spijbelen gebeurde in mijn tijd bijna niet, nu spijbelen ze al volonté en ze verstoppen zich niet eens. Ze gaan openlijk flaneren en winkelen etc.
    Ik weet dat de leerlingen in Nederland vaak geen les hebben door het lerarentekort; dan mogen ze de school verlaten. Dat is in mijn school nog niet zo… maar hoe lang zal het nog duren? Gisteren weer een klas een volledige namiddag zonder leraar. En dan moet een arme ziel die vrij is die pubers bezighouden gedurende drie uren. Niet altijd gemakkelijk. Er is geen personeel genoeg en de leerlingen zijn in sommige klassen moeilijk in toom te houden. Daar worden veel leerkrachten ook ziek van. En zo zitten we in een vicieuze cirkel.

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén