Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Waarom mensen plots niet meer praten

Zou ik geen reeks kunnen starten over raar menselijk gedrag? Het ziet er soms zo wel uit. Want soms snap ik er niks van, denk dat ik wereldvreemd ben maar vind -eigenaardig genoeg- mijn eigen logica normaler.

We kennen de vrouw van de rommelmarkt. En ze werkt in de winkel waar wij af en toe wel eens binnen lopen. In het begin was ze super joviaal. Tot de dag dat ze ons gewoon voorbij liep. Ze heeft ons niet gezien, dacht ik.

De keer daarop deed ze het weer en toen wist ik dat ze het bewust deed. Sedertdien krijg ik meer en meer de indruk dat er iets meer aan de hand is. Ze staat achter een rek te gniffelen met maar collega’s waarop telkens stiekeme blikken op ons gericht worden. Kan me dat schelen? Neen toch. Maar ik vraag me dan af of ik twee verschillende schoenen aan hebt of of mijn broek niet is afgezakt of zoiets.

En toen was er de dag dat Luc een muzikale uitleg vroeg aan één van de mannelijke medewerkers en die wist te vertellen dat ze eigenlijk niet mogen babbelen tijdens het werken, toen Luc wat afweek van de vraag.

Wabliefteru? Als uitleg kan dat tellen. Maar is het dan niet beter dat ze het zeggen i.p.v. de mensen een onbehaaglijk gevoel te bezorgen?

Nu stond ik laatst aan de kassa van de Colruyt toen Luc me aanstootte en toen ik keek stond daar die vrouw, die natuurlijk net mijn richting uit keek, vriendelijk te lachen.

Meer dan een stijf knikje kon er mijnentwege echt niet af.

Previous

Zo stijf als een koterhaak

Next

Enige logica

14 Comments

  1. Dat is echt wel vreemd gedrag. Je kunt toch vriendelijk zijn ook als je van je baas niet mag babbelen? En dat je niet een praatje mag maken met een klant is ook raar. En contraproductief lijkt me. In welke winkel kom je graag? Daar waar je hartelijk bejegend wordt en waar je, als het om een interesse gaat, tenminste even van gedachten kunt wisselen.

    • ms

      Dat denk ik dus ook. En ze kon ook gewoon zeggen dat ze niet mocht babbelen.

      Alhoewel, wie weet of je “babbelt” of over zaken bezig bent die met het werk te maken hebben?

  2. Een stijf knikje, eigenlijk nog teveel….
    Vraag ze waarom en je krijgt een nietszeggend antwoord.

    • ms

      Daarom ook dat ik er niet om vroeg. Ik heb wel tegen Luc gezegd dat hij me volgende keer niet meer moet aanstoten als hij haar ziet. 😁

  3. Even de klanten groeten zal toch niet verboden zijn ? Rare manier van doen.

  4. Dat is hoogst onvriendelijk. Daar hou ik ook niet van.

  5. elsjeveth

    Wat een raar en naar gedrag zoiets. En niet meer met de klant mogen babbelen, onder welke steen heeft die chef geleefd. Vreemde bedoening daar. Ik kan me levendig voorstellen dat je je er niet op je gemak voelt

    • ms

      Het verwonderde me ook een beetje toen die ene medewerker vertelde dat ze niet met de klanten mogen “babbelen”. Dat vond ik ook al raar.

      Maar als het dan wel kan om met zijn drietjes te staan smoezen, dan klopt er iets helemaal niet.

  6. Nou, een echt klantvriendelijk type zegt iedereen gedag. Eerste vereiste en onderdeel van het klantgevoel bij winkelbedrijven of instellingen. Ik heb heel wat trainingen gegeven en zelf ook gehad die dat gedrag ook er in stampten. Verkoop en marketing gaan gelijk op. Stel de klant centraal no-matter-what. Dus niet gedag zeggen is een doodzonde. En dat je niet mag babbelen in de baas zijn/haar tijd is een kletsverhaal….

    • ms

      Dat vind ik ook. En zo voelt het ook aan als je aan een kassa staat en ze blijven praten met de voorgaande klant terwijl ze jouw waren afrekenen. Dat gebeurt hier bij bepaalde winkels ook.

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén