Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

De bezemkast

Ze hebben hun slag thuis gehaald, de hotels die eisten dat Booking.com niet meer mocht eisen dat zij geen kamers aan een lagere prijs aanbieden.

Er is veel voor te zeggen, het is nogal unfair om prijzen te gaan vastleggen, maar anderzijds …

Ze zeggen dan wel dat je, als je rechtstreeks bij de hotels zelf boekt, een lagere prijs kan bekomen. Ik heb dat nooit meegemaakt, integendeel.

Ik heb wel geweten dat mensen die via Booking.com boekten in de achterafkamertjes en bezemkasten met een bed er in worden gedumpt. In België en Nederland loopt het natuurlijk niet zo een vaart, maar eens verder kan je beter niet naar de goedkoop maar naar de reputatie kijken.

Ik ben pro Booking.com. Het geeft je toch altijd een veiliger gevoel als je ergens op kan terugvallen.

Het is een beetje gemakkelijk om de site te gebruiken om je hotel vol te krijgen. Maar zoals iedereen weet: elk voordeel heeft nu eenmaal zijn nadeel.

Previous

Zomergriep houdt vakantie

Next

Beter thuis blijven

12 Comments

  1. Boeking.com rekent altijd minstens 12% door aan het hotel (commissie). Daarnaast mag het hotel geen hogere prijzen vragen via zijn eigen site. Daardoor is boeking.com interssant voor een hotel om meer boekingen te krijgen, maar niet om meer winst te maken want commissie moeten ze betalen aan boeking.com. Zo werkt het gewoon.

    • Ze mogen geen lagere prijzen vragen. Dat doen ze ook niet. Ze rekenen die % commissie gewoon door aan hun klanten ook al beweren ze dat je goedkoper uitkomt als je rechtstreeks bij het hotel boekt. Dat is dus pure winst.

      Ze gebruiken booking.com om de gaten te vullen. Nu vind ik die beperkingen die boeking.kom oplegt ook geen zuivere koffie. Maar de hotels moeten niet het naïeve slachtoffer gaan spelen.

      Blijkbaar had ik het er vroeger ook al eens over.

  2. elsjeveth

    Ziet er wel knus uit zo’n bezemkast. WIj hadden ooit een nooit-meer-doen groepon ervaring: https://wordpress.com/post/felizabet.wordpress.com/2829

    • Ik probeerde het postje te lezen maar ergens zit er iets fout, ik kom steeds op een post van mezelf.

      De bezemkast blijkt zich in het huis van Harry Potter te bevinden.

      Luc heeft wel al meer iets besteld bij Groepon, maar tot nu toe nog geen hotel.

  3. Kijken en vergelijken, zoals met alles. Ik kies mijn hotels op booking, maar zal ook altijd op de site van het hotel zelf te kijken want heel vaak is de prijs – in het buitenland, in België ga ik niet op hotel – als je rechtstreeks boekt dezelfde of zelfs goedkoper. Als dan ook de annuleringscondities nog hetzelfde zijn, dan boek ik uiteraard bij het hotel zelf. Winst voor mij én voor de hotelier. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee en ik gun het liever aan een hoteluitbater (wij kiezen altijd kleine hotelletjes) dan aan zo’n organisatie als booking.com.

    • Dat doe ik dus ook. Maar ik heb nog nooit geweten dat hotels rechtstreeks goedkoper werden.

      Soms, vooral in de UK, ga ik eerst bij de gekende ketens: “Premier Inn, Days Inn, … kijken omdat je daar minder kans hebt om in de bezemkast gestopt te worden en de dienstverlening is er over het algemeen onberispelijk.

      • Wij wel hoor. Vooral het laatste jaar. Maar wij doen geen ketens, hebben de voorkeur voor onafhankelijke hotel(letje)s. Wij hebben ook nog nooit een bezemkast gehad, en moest dat ooit het geval zijn, dan ben ik mondig genoeg om deze te weigeren en een fatsoenlijke kamer te eisen. Ik weet wat ik boek en ik zal krijgen waarvoor ik betaal.

        • Het gaat ons vooral om éénmalige overnachtingen onderweg naar ozes definitieve bestemming.

          Eens ter plaatse nemen we liever een cottage omdat we niet gebonden willen zijn aan uren en voorschriften.

          Dat deden we ook met de evenementen. Daar hadden we overnachting inbegrepen, maar omdat we meestal te vroeg uit bed hadden gemoeten, maakten we er de dag ervoor al een uitstap van, maar dat was dan meer in België en/of Nederland.

  4. Zelf ga ik zelden naar hotels maar hoorde van broer en zussen dat ze altijd rechtstreeks boekten. Misschien oudergewoonte.

    • Als je het hotel kent, is het natuurlijk geen probleem. Maar als je ergens in het onbekende iets gaat zoeken ben je een te gemakkelijk doelwit en val ik liever op Booking.com terug.

  5. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met booking.com. Super gemakkelijk. In de laatste b&b die we bezochten, bedroeg de commissie 21 euro op een overnachting met ontbijt voor 3. Dat is wel goed betaald, vind ik.

    • Onze ervaringen zijn niet bepaald slecht, maar in 2013 boekten we zo op het nippertje een week in Harlingen.

      De kamer was niet slecht, ze was niet echt ruim en we begrepen ook niet waarom we die grotere kamer aan de voorzijde, met zicht op het water, niet kregen. Die had ook een frigo wat met de warmte toch een pluspunt was. Die grote kamer stond leeg tijdens ons verblijf, op twee nachten na.

      Maar wij kwamen via Booking.com. Die van die twee nachten niet.

      En dat is niet de schuld van Booking.com maar wél van het -kleine- hotel.

      En over Manchester wil ik het niet meer hebben, maar dat was ook niet de schuld van Booking.com.

Wat denkte daarvan?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

%d bloggers liken dit: