Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

In Antwerpen gepasseerd

“Weet je” zei Luc “er is een boekenverkoop in Antwerpen” waarop ik verder ging met: “en terwijl we daar dan toch zijn …”, maar dat vertelde ik al.

Vorige vrijdag was het zover en we gingen éérst naar het KMSKA1, de boekenverkoop was pas in de namiddag.

Eerste indruk? Groot en groots. Tweede indruk? Nóg groter en nóg grootser. Het is nu zo dat we beslist hebben dat we het KMSKA nog meermaals zullen bezoeken, maar dan verdeeld in kleinere -meer overzichtelijke- stukken, zoals een zaal of een aantal zalen, maar niet meer alles in één keer.

De hoofdzaken zoals de gerenommeerde kunstenaars en een paar dingen die in het oog springen, onthoud je wel, maar het geheel …

Wat heb ik dan wel onthouden? Pieter Paul Rubens2 mag dan de meest bekende schilder van hier zijn, ik had het er nooit echt voor. Allemaal mooi, dat wel, maar een beetje té, teveel van alles. Rijkelijk té … allee. En al vond ik de kunstwerken wel degelijk fascinerend, mijn mening veranderde niet.

Ik stond dan ook met meer verwondering te kijken naar een iets soberder schilderij waarvan de personages ieder ogenblik leken te gaan ademen. En daar krijgen we wat ik bedoel met niet blijven hangen. Ik herinner me de naam noch de titel van het werk. (Volgende keer dus én foto’s nemen).

Nog iets om bij stil te staan was “De Spaanse Furie in Antwerpen” van Ferdinand De Braekeleer I.

En neen, ik ga ze niet allemaal opnoemen maar de “Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen” van Jean Fouquet is in het echt nog mooier (indien mogelijk) dan op foto of film.

Wat blijft er nazinderen? Wel, we moeten terug. Maar niet alleen dat.

Ondertussen wil ik ook naar het Magrittemuseum in Jette, het Permekemuseum in Jabbeke (dat momenteel jammer genoeg gesloten is voor verbouwingen), het Ensorhuis (en Fort Napoleon) in Oostende, het Käthe Kollwitzmuseum in Koekelare en het Museum Mayer van den Bergh in Antwerpen, want daar hangt “De Dulle Griet” van “Pieter Bruegel de Oude”. Maar dat moet echt niet allemaal volgende week.

En neen, ik ga al die url’s hier niet onder vermelden, dat zal ik wel doen als ik er was.

Oh ja, voor tentoonstellingen met stukken van Rik Wouters ben ik ook nog wel te vinden.



____________________
1 Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
2 Peter Paul Rubens
3 De Spaanse Furie – Ferdinand De Braekeleer I
4 Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen – Jean Fouquet
____________________

Previous

Zonder lezen de kast in?

Next

De gevleugelde paarden

17 Comments

  1. Dat heb ik ook met Rubens, het is heel knap maar teveel. Toch, als je jezelf dwingt langer en beter te kijken zie je de mooie composities waarin dat barokke vlees rondwentelt. Het Rubenshuis aan de Wapper is ook de moeite waard. Rubens, of beter, zijn atelier, was zéér productief. Zijn werkplaats, mede bevolkt door talloze leerlingen, was een soort kunstfabriek. Ik heb daar grote bewondering voor de man gekregen.

    • ms

      Wel ja, techniek, compositie, detailafwerking en commercieel inzicht met die grote stukken als publiciteit. Je kan niet anders dan er bewondering voor hebben. Zeker als je bedenkt dat hij die stukken in een handomdraai leek te maken.

      Dat hij een grote -en goede- leermeester was, staat buiten kijf en het was de tijd van de barok, dus hoe weelderiger hoe beter, maar het is niet mijn stijl.

      Ik kan er waardering voor hebben, maar ik weet niet of ik ooit het Rubenshuis zal bezoeken.

  2. Wat een geweldige vooruitzichten. Voor mij geldt jammer genoeg: “Later als ik …”

    • ms

      Dat zou eigenlijk niet mogen, dat “Later als ik …” Ik heb me altijd voorgehouden dat ik: “Later als ik …” naar theater zou gaan, toneelstukken bekijken, eens naar een opera, …

      “Later” heeft daar een stokje voor gestoken, in mijn oren.

      In jouw situatie snap ik wel dat de mogelijkheid om musea te bezoeken wel iets moeilijker is.

  3. Interessant om te bezoeken. Daar zou ik ook meerdere keren langs gaan om alles op mijn gemak te bekijken.

    • ms

      Ik denk wel dat dat nodig is. Nu hebben we een algemeen idee van wat we kunnen bekijken.

      Dat doen we dan volgende keer beetje bij beetje een beetje grondiger.

  4. Moet een geweldig bezoek zijn, ik ben stikjaloers.
    De Fouqetmadonna herinner ik me door de ronde vormen, niet alleen haar borsten, kindje Jesus en de hoofdjes op de achtergrond zijn rond.

    • ms

      Het was gewoonweg overweldigend.

      De Fouquetmadonna werkt als een trekijzer, die kleuren, hun contrast, de manier waarop ze in beeld gebracht is, … doet echt onwerelds aan.

      • Ik geloof je op je woord.
        Van kunst weet ik zo weinig dat ik niet kan oordelen, alleen opvallende details lopen in het oog.

        • ms

          Wij ook niet. Buiten wat ik er in de school over leerde (met maar matige interesse indertijd), wat ik later heb opgefrist en bijgewerkt door er boeken over te lezen weet ik meer en meer dat ik er weinig over weet.

          Vandaar ook dat ik nog kunstboeken bij wil, al helpt internet ook voor een groot deel.

          Maar ik haal toch het meeste voldoening uit het gevoel dat een stuk me geeft als ik het bekijk, of het aanspreekt of niet.

  5. Ik heb het ook niet voor P.P. Rubens en dus ook niet voor het Rubenshuis waar buitenlandse toeristen (waar ik dan mee op stap ben) altijd naartoe willen.
    KMSKA en het MAS, dat moet je in verschillende keren doen hé, veel te groot.
    Mayer Van den Bergh of het Rockoxhuis zijn meer mijn ding.

  6. Mooie plannen en vooruitzichten. Geniet ervan!

  7. elsjeveth

    Enkel lovende woorden voor jullie plannen!

    • ms

      Ik vind het fantastisch. Toen we die museumpas kochten hoopte ik dat we de kostprijs ervan er uit konden halen … Dat is wel geweldig goed gelukt, moet ik zeggen.

Wat denkte daarvan?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén